Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Re: Het J-bas topic.

Bericht door hanzel »

@nangyala: hierop kan ik alleen maar zeggen dat dat heel fijn voor je is!

Als je ineens zonder geluid op het podium staat is dat drukte om niks volgens jou.... dat mag je vinden..... Jij zal je misschien weer druk maken over dingen waarvan ik vind dat het onzin is... zoveel mensen, zoveel meningen. Dus bedankt voor jouw reaktie, maar ik kan er weinig tot niets mee eerlijk gezegd...

Is voor mij ook voor het eerst dat ik meemaak dat een batterij zo snel leeg gaat... Ik voorkom het liever nog een keer door de escape te hebben van een push-pull pre-amp die ook passief te gebruiken is. Ook dat mag...
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het J-bas topic.

Bericht door nangyala »

hanzel schreef: 26 okt 2018, 07:47 Als je ineens zonder geluid op het podium staat is dat drukte om niks volgens jou...
Geen woorden in mijn mond leggen.
Ik reageerde op het feit dat je elke gig een andere batterij moet aanschaffen. Vermits je maar 1 keer per jaar speelt is dat echt onzin

En natuurlijk is het lullig als je met een actieve bas zonder geluid komt te zitten. Echter, zul je van te voren wel waarschuwingen krijgen dat de batterij eraan gaat.
Een push pull knop is dan een ideale oplossing maar neemt heel veel van jouw toon weg als je actief gewend bent
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het J-bas topic.

Bericht door deevit »

nangyala schreef: 26 okt 2018, 08:21 Echter, zul je van te voren wel waarschuwingen krijgen dat de batterij eraan gaat.

Niet altijd, er zijn ook bassen die er ineens mee stoppen. Verder ben ik het met je eens, bij de gemiddelde actieve bas moet eens per 6 tot 12 maanden vervangen voldoende zijn, mits je geen plug in de bas laat zitten.
Wil je toch de optie hebben, een push-pull is voor relatief weinig geld in te (laten) bouwen. Als dat het euvel is, is een nieuwe preamp volgens mij niet nodig, laat staan een nieuwe bas.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE »

push-pull ? ,...of om-schakelaartje ? ,....het hangt er ook maar net van af hoe de boel gemaakt is . :roll:
Ik heb hier nog ergens een actief JB setje liggen , die NIET passief aan de gang te krijgen is omdat er elektronica-onderdelen in de elementen ge-integreerd zitten ( en fabrieks-af met epoxy zijn dicht-gegoten ! )
Bij conventionele elementen en een apart voorversterker-printje moet het geen probleem zijn om er een klein passief/actief schakelaartje ( of push/pull ) in te zetten.

Over batterijen-vreters : Ja,...soms kun je er een beetje van schrikken ,....m'n EUB is bijv. zo'n batterijen-vreter :lol:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het J-bas topic.

Bericht door deevit »

Actieve elementen doen het inderdaad niet zonder batterij. :) In de meeste bassen zitten 'gewoon' passieve elementen, daar ging ik hier even van uit.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Strabel »

Zoals "MrLee" al aangaf,"pushpull" zegt alleen wat over de manier van schakelen,Pushpull schakelaars worden ook voor andere "functies gebruikt.
Het gaat hier over passief/actief.
Mocht je een versterkertje in je bas hebben waarbij je ook de onderdelen kan zien,ga bij een electronicus langs want normaliter gaat een (9v) batterij veel
Langer mee dan 1 optreden en soms kan het veranderen van bvb een ( opamp)electronisch onderdeeltje van nog geen 1a2 euro het verschil maken.
Actief en passief schakelaar/pushpull is ook niet zo moeilijk in te bouwen mits je maar geen actieve elementen hebt.,dus hoef je niet gelijk een andere bas aan te schaffen :) .
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Rieno »

Er staat volgens mij nergens dat de batterij maar 1 optreden mee ging? Voor de rest: een push-pull schakelaar voor een passieve stand is inderdaad niet heel lastig te maken/bedenken. Je koppelt met die schakelaar de batterij los en de elementen aan de pots. Ik vond hier nog een mooie thread met plaatjes en uitleg: KLIK
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Re: Het J-bas topic.

Bericht door hanzel »

Bedankt Rieno voor de tip! Als je handig bent zal het best een eitjes zijn, maar dat ben ik niet. Voor mij ziet het er uit als de stadskaart van Haarlem... Ik denk dat ik idd maar eens naar een elektronicus ga om te kijken of dat omzeild kan worden of zo.
Toch blijft die Cort GB75 JJ een mooie bas, zeker met al die opties erop...

Bedankt voor alle reakties en info, and I'm outta here!! Kan het gesprek weer over bassen gaan ipv over batterijtjes :D
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het J-bas topic.

Bericht door nangyala »

hanzel schreef: 25 okt 2018, 15:37 Voordeliger ja eenvoudiger ja makkelijker niet. Op moment dat ie leeg is sta je daar... enmoet jd het podium af om bas te wisselen, en elke gigeenander batterijtje erin loopt ook in de papieren
Ook jij moet het kunnen lezen Rieno :D
Er staat weliswaar niet dat het batterijtje maar 1 optreden meegaat, maar hij heeft het wel over het vervangen ervan
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Rieno »

Tuurlijk, maar dat was duidelijk chargeren. En dan begint het een eigen leven te leiden met mensen die aanraden het stroomverbruik na te kijken :mrgreen:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Het J-bas topic.

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef: 26 okt 2018, 09:00 Ik heb hier nog ergens een actief JB setje liggen , die NIET passief aan de gang te krijgen is omdat er elektronica-onderdelen in de elementen ge-integreerd zitten ( en fabrieks-af met epoxy zijn dicht-gegoten ! )
Jep heb ik ook in mijn Fender J zitten, zijn EMG's. Prima dingen trouwens maar de enige in mijn bassen die echt zwijgen als de batterij leeg is.

Tja, of een kleine mod doorvoeren of wat vaker de batterij verwisselen.

Of een reserve bas meenemen, als je optredens hebt waar een batterij verwisselen not done is dan heb je toch sowieso een backup bas klaarstaan?

:|
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het J-bas topic.

Bericht door CaptainSlow »

hoe lang doe je met de 9v batterijen?

misschien een leuke voor een "oplaadbarebatterijen mod"?
draadloos dan natuurlijk :)
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Henry »

evertalbers schreef: 23 okt 2018, 13:26 Dan moet je wel blij kijken. :D
Die stand zit niet in m'n gezicht :-(
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Hagen »

Weet iemand dit hier?
Kan ik van een J-bas een jaguarbody maken of kom ik dan hout tekort bij de onderste hoorn naar de hals?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Green Goblin »

Heinz schreef: 04 jul 2018, 23:19 Iemand de nieuwe Squier Contemporary Jazz basses al gezien? Ziet er toch wel weer fraai uit. Er is een Jazz met matching headstock in kekke kleurtjes en een Jazz met humbuckers in zwart en wit.
Die laatste zou ik graag eens proberen :dance:
Even deze vraag herhalen.....ben ook wel benieuwd naar de actieve variant. Ik lees wat van dikke hals?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie