Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Het J-bas topic.

Bericht door eppie »

Met Flats is het ook de snaar spanning die lekkerder spleet op je hals voorbij het brugelement. Mooie ronde bass met genoeg mids :D
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Het J-bas topic.

Bericht door eppie »

Ik bedoel natuurlijk speeld... Swellingcorrectie ook altijd....
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Dommel'd »

8631E40B-173D-41EC-9AFF-BC0CCFA87EBD.jpeg
D2E26FC3-8FC9-49A1-9A87-F9AAD2FDB0FB.jpeg
Ik had nog wat onderdelen liggen :lol:

Body komt van een fretless die ik had liggen, was naturel maar die heb ik geschuurd , brander erover , schuren en gebeitst. Hals is van allparts , gotoh tuners , fender brug en dimarzio ultra jazz pick-ups.

Het was allemaal over dus het ging me er meer om dat het in elkaar stond , maar klinken doet ie verdomme wel ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Mach1 »

Super mooi! Vooral met die crème kapjes. Ik zou die knoppen dan ook in crème willen. Heurlijk!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Gerth »

Om het nog even over die "te dunne" sound te hebben met beide pups open, vooral dan in repetitie of live-situaties: toen ik nog J's had stelde ik de hoogte van de pups af op het gehoor met beide open in die zin dat ik de brugpup relatief dicht bij de snaren had en de halspup een stuk lager.

Op deze manier vond ik althans dat ik het beste van beide werelden had: de hum-cancelling en typisch (hifi)sound van beide pups open met toch dat ietsje meer mids van de brugpup... en het tekort aan warm laag compenseerde ik dan indien nodig op de amp.

Geen wonderoplossing natuurlijk en op deze manier ben je eigenlijk verplicht om steeds met beide open te spelen gezien het verschil in effectieve output maar voor mij, liefhebber van één basisklank waar je de rest van de variatie dan met de vingers/techniek bekomt, was dit voldoende, ook in samenspel met anderen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Dikkere snaren. = meer staal boven de magneten. Goede aarding. Staan de pickups niet uit fase?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Strabel »

Erelid schreef: 15 mar 2019, 12:08 Live en bij opname's werken flats meestal beter.
Dus flats werken altijd beter? :? ( ok,meestal maar toch)
Het ligt er maar aan wat je speelt en wat voor installatie je hebt,voor slap of pluk heb ik toch liever roundwounds.
Mits je een goede eq en versterking hebt,kom ik met roundwounds prima terecht. :wink:
Ik vind die vergelijking van jazz en precision ook altijd raarrrrr,het zijn ook gewoon 2 verschillende bassen met hun eigen geluid en wil je dat allebij,zul je ze ook allebij moeten aanschaffen toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Het J-bas topic.

Bericht door PMJ »

Ik heb een '82 Fender Jazz, met nog de 70s spacing. De sound vond ik ook te dun, en heb ik de pickups zo gebalanceerd dat de neck pickup luider is dan de bridge. In principe zou de bridge pickup iets hoger lekkerder klinken als hij solo gaat, maar zo gebruik ik 'm toch nooit. De bas klinkt met deze afstelling wat warmer en dieper, voor mij fijner dan met de pickups op volume gelijkwaardig.
In bandverband vind ik 'm wel lastiger in de mix te krijgen dan iets Precision achtigs. Al is onze oefenruimte wellicht ook niet het meest ideaal voor een goed geluid.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Gerth »

Behalve op mijn huidige bas die standaard uitgerust was met d'Addario rounds 45-105 en dus even hun dienst mogen doen heb ik al mijn vorige bassen steeds uitgerust met d'Addario Chromes flats 40-95. Qua spanning vergelijkbaar met dikkere rounds en niet al te stijf, in het begin nogal helder maar na inspelen toch een goeie vette flatsound met nog genoeg helderheid voor hier en daar een goeie slap en pluck of plectrumspel. Niets van bijgeluiden, heerlijk voor slides en een evenwichtige bassound overal op de hals.
Ik zou deze enkel afraden voor diegenen die een écht agressieve klank willen maar verder niets dan lof over Chromes wat mij betreft, zeker ook omdat deze een minimum aan definitie niet verliezen; het zou ettelijke jaren duren om ze écht dood te krijgen... :-).
Eén van de bekendste gebruikers van deze snaren is Michael League van Snarky Puppy maar deze verkiest 45-100 wat gezien zijn stijl en sound wel begrijpelijk is.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Het J-bas topic.

Bericht door PMJ »

Met hetzelfde doel gebruik ik dan weleens Fender 45-100 flats, die ook vrij modern klinken voor platwinders. Momenteel zit ik vrij ver van flats af met stainless steel rounds, dat vind ik op een jazz toch wel erg lekker klinken :).
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Het J-bas topic.

Bericht door gilles »

Heeft Squier eigenlijk ook een jazzbass in Olympic White, met rosewood fretboard met blockinlays? Ik vind wel maple met blocks...?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Sanders »

Nooit. Je kunt er wel eentje fabriceren door de hals van de Squier Jaguar (Vintage Modified) erop te schroeven.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Het J-bas topic.

Bericht door gilles »

Ah, thanks! :thumbsup:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Tutu »

Vorige week kwam er een bas te voorschijn uit de raamvitrine van Muziek Café De Noot, Hoogland.
De afstelling was køt en snaren dood. Ik heb hem even onderhanden genomen.
Halspen zat helaas vast maar bij loshalen van de hals was er een “shim” geplaatst. Na montage zonder deze was de bas dus perfect.
Nieuwe snaren, hoogte afstellen en intoneren....leuke bas tijdens de jamsessies, voor als je geen instrument bij je hebt.
Hij speelt en klinkt te gek... merk ken ik niet maar klinkt knorrig en crispy! Een Condor?
(tis geen lichtgewicht met 4,45kg)
Bijlagen
6FA85C96-D856-4E4B-8EDA-71FEBCB684C7.jpeg
D2DB535A-C2C8-435E-A02F-D8DA2D1CF01C.jpeg
0F314332-4816-4EE7-A12B-DDA9E56688EC.jpeg
Laatst gewijzigd door Tutu op 06 mei 2019, 10:21, 3 keer totaal gewijzigd.
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Mach1 »

Leuk verhaal!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie