Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

Maar past het op alle bassen? Ook niet Fenders?
En moet je hiervoor boren of past het om de stemknop?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Strabel »

Het is wel specifiek Fender maar er zijn natuurlijk merken die dezelfde maat tuners gebruiken. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Basvarken »

Is dat echt nodig? Tjonge wat een armoede! :facepalm: :mrgreen:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Sanders »

basloze fret schreef: 18 sep 2018, 08:47 Maar past het op alle bassen? Ook niet Fenders?
En moet je hiervoor boren of past het om de stemknop?
Het past op alle bassen met een "moderne" tuner en een asbreedte van 14mm, dus die in de kop vastgezet wordt met een moer die over de as gaat. Bij stemsleutels met "push in" bushings gaat het niet passen. Je moet er niet voor boren, het wordt geklemd tussen de headstock & de moer.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Strabel »

Basvarken schreef: 18 sep 2018, 10:20 Is dat echt nodig? Tjonge wat een armoede! :facepalm: :mrgreen:
Haha,nou ik persoonlijk vind het eigenlijk meer een esthetisch "ding" maar voor de string "tension" zou het een heel klein beetje uit "kunnen" maken.
Ik denk als Fender zowiezoo de headstock wat schuiner had gezet,deze kleine "onvolkomenheid" er niet geweest was. :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het J-bas topic.

Bericht door JohnBoy »

Strabel schreef: 18 sep 2018, 10:49
Basvarken schreef: 18 sep 2018, 10:20 Is dat echt nodig? Tjonge wat een armoede! :facepalm: :mrgreen:
Haha,nou ik persoonlijk vind het eigenlijk meer een esthetisch "ding" maar voor de string "tension" zou het een heel klein beetje uit "kunnen" maken.
Ik denk als Fender zowiezoo de headstock wat schuiner had gezet,deze kleine "onvolkomenheid" er niet geweest was. :(
Het is dus niet nodig als je genoeg snaarlengte om de tuner heen windt. Je moet er alleen wel even aan denken, ook als je bij Fender werkt en de setups doet... :facepalm:
Voor de snaarspanning maakt het niet uit bij bassnaren, vermoed ik (zit geen beweging in bij het spelen).
Een Fender headstock schuin zetten, dat ziet er dan weer niet uit. Iets "dieper" maar wel parallel t.o.v. de toets is dan wel weer goed te doen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

Sanders schreef: 18 sep 2018, 10:43
basloze fret schreef: 18 sep 2018, 08:47 Maar past het op alle bassen? Ook niet Fenders?
En moet je hiervoor boren of past het om de stemknop?
Het past op alle bassen met een "moderne" tuner en een asbreedte van 14mm, dus die in de kop vastgezet wordt met een moer die over de as gaat. Bij stemsleutels met "push in" bushings gaat het niet passen. Je moet er niet voor boren, het wordt geklemd tussen de headstock & de moer.
ok bedankt! met asbreedte bedoel je de onderste ring van de tuner, dus waar bij voor het eerst contact maakt met de voorkant van de headstock?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Strabel »

JohnBoy schreef: 18 sep 2018, 11:10
Het is dus niet nodig als je genoeg snaarlengte om de tuner heen windt. Je moet er alleen wel even aan denken, ook als je bij Fender werkt en de setups doet... :facepalm:
Voor de snaarspanning maakt het niet uit bij bassnaren, vermoed ik (zit geen beweging in bij het spelen).
Een Fender headstock schuin zetten, dat ziet er dan weer niet uit. Iets "dieper" maar wel parallel t.o.v. de toets is dan wel weer goed te doen.
Nou, zelfs met meer snaarlengte krijg ik de hoek niet gelijk tov de andere snaren.
De meeste dure merken (Fodera,Ken smith.....) hebben een schuine headstok zodat je geen string retainers meer
nodig hebt,estetisch verhaal en scheelt ook een klein beetje in gewicht. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE »

Mach1 schreef: 15 sep 2018, 11:34 Heerlijk die voorpret!
Er is inmiddels alweer een streepje van die "voorpret" af .
Op de sites van die super-stores worden die slagplaten aangeduid voor montage op Amerikaanse 4 sn. J-bassen.
( zo ook bij Thomann. )
Helaas ,....het slagplaatje van de 4 sn. Elite J-bass heeft 9 montage-gaatjes ! :|
Het bestelde (genuine) Fender-slagplaatje voor de gewone J-bass heeft er 10 en past NIET ! , en gaat weer retour Thomann.
Vervangings-slagplaatjes voor Elite J-bassen bestaan dus helaas helemaal niet . :(

Dit wordt dus straks maar een kwestie van "zelf vervaardigen" .
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Het J-bas topic.

Bericht door LeftyJ »

Naar welke kleur ben je op zoek? Originele Fender-onderdelen moeten vrij makkelijk verkrijgbaar zijn. Ze zijn er volgens mij in zwart, pearloid en tortoise?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE »

LeftyJ schreef: 19 sep 2018, 07:26 Naar welke kleur ben je op zoek? Originele Fender-onderdelen moeten vrij makkelijk verkrijgbaar zijn. Ze zijn er volgens mij in zwart, pearloid en tortoise?
In white pearl .

De enigste verkrijgbare 9-holes uitvoering is voor een American DeLuxe JB , zoals de afbeelding hieronder.
Deze past ook niet :nono: , vanwege de afwijkende truss-rod-stelbout . ( dat is bij die Elite een soort stel-wieltje )
Bijlagen
Fender American DeLuxe Jazz Bass Pickguard  9-holes.jpg
Fender American DeLuxe Jazz Bass Pickguard 9-holes.jpg (163.68 KiB) 1079 keer bekeken
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het J-bas topic.

Bericht door JohnBoy »

Een gitarist vertelde mij (jaren '80, toen sprak ik nog wel eens iemand) dat hij een hele mooie gitaar gekocht had, met een "sperma-witte slagplaat". Dit bedoelde hij dus!

Ik zou er niet te moeilijkover doen trouwens, even netjes de dremel erover en klaar.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE »

nee,....want dan past 'ie nog niet ,....de plaats van het voorste element wijkt ook af

Ik kom er denk ik niet onderuit om 'm zelf te gaan maken :D
( ik heb al uitgezocht waar ik een stuk 4-ply perloid kan bestellen ,...en daar moet 'ie dan maar uitgezaagd worden )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

..."een sperma-plaat" :facepalm: , hahahahahahahaha :lol: :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 19 sep 2018, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Haico

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Haico »

Melk met ijsblokjes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE »

Haico schreef: 19 sep 2018, 12:50 Melk met ijsblokjes

....klinkt i.i.g. wat netter :mrgreen:
Plaats reactie