Ibanez Musician

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Blij dat het ding verkocht werd én best een goeie prijs vroeg je daarvoor ondanks de "bezwaren", valt het tegen kan je zo'n ding nog altijd laten fretten...
what fools these mortals be
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

wombatboter schreef:Het is wel opvallend dat Johnson zelf over zijn eigen signature model zei dat hij er geen meer had en ze niet te bespelen vond omdat het met de intonatie maar niet lukte, bizar dat je je eigen creatie dan maar de grond indrukt :|
Hoe bedoelde hij dat? Hij was geen fretloos speler of?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

wombatboter schreef:Het is wel opvallend dat Johnson zelf over zijn eigen signature model zei dat hij er geen meer had en ze niet te bespelen vond omdat het met de intonatie maar niet lukte, bizar dat je je eigen creatie dan maar de grond indrukt :|
Zo vreemd is dat niet toch?
Er zijn toch zat mensen die op bestelling en met de hand gebouwde bassen die helemaal naar hun specificaties zijn gebouwd van de hand doen, omdat ze of niet bevallen, of anders waren dan ze eerst in gedachten hadden?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Info op Talkbass :

The first of those was made for Alphonso Johnson in 1979. According to Jim Donahue there were made 3 more in 1980 and 1983. The one on Ebay and another AJ10 I once owned were made in 1981, although JD had no info about any of those being made that year. So there seem to be only 6 of them reported to be existing so far.
...
I couldn't find any pictures of Alphonso playing his AJ10 and I'm afraid he didn't use that bass very often. After JD told me the facts, I did some research and found AJ's website. He seemed very accessible and answered people's questions on his forum personally so I decided to contact him to ask for some infos about his Ibanez Signature model. He kindly replied that he unfortunately doesn't own that bass anymore and also said that it was difficult to play with good intonation and that he wasn't too happy with the overall sound.​
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Ik geloof daar overigens érg weinig van, dat er maar 6 in totaal zijn... ik heb ze de afgelopen jaren toch al wat keren zien verschijnen op diverse forums/ 2e hands sites. Ze zijn zékér zeldzaam, dat staat buiten kijf, maar dat er maar 6 zijn... lijkt me stug.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik zag ook ergens iemand beweren dat er maar 6 "echte" AJ10's zijn gebouwd, en dat alle anderen van het type MC924H zijn - waarbij de H voor Half-fretted staat. Klinkt als een broodje-aap-verhaal. Die Jim Donahue was ooit een hoge pief bij Hoshino USA en heeft behoorlijk wat documentatie over vintage Ibanez instrumenten, maar ik vind dit een beetje vergezocht klinken.
Gebruikersavatar
Jeur
Berichten: 391
Lid geworden op: 31 okt 2011, 12:57

Bericht door Jeur »

In de herfst heb ik er ook een weten te bemachtigen! Heel fijn instrument, goeie tone en sustain door de ebony toets! Er zitten flatwounds op voor een dik geluid in het laag en zingen en sliden in het hoog.

Omdat ik deze zomer waarschijnlijk ga verhuizen moeten er toch instrumenten van de hand, waaronder deze.. Wanneer iemand hier interesse in heeft, hoor ik het graag. Hij moet wel een goede plek krijgen!
Bijlagen
2014-11-08 14.54.25.jpg
Bassist in Mindfool. https://mindfoolband.com/
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Ibanez Musician

Bericht door LeftyJ »

Twee bijzondere custom MC940's, gebouwd voor Sting in een grijs verleden.

Vooral de linker is bijzonder, met de pre-1982 bodyshape maar wel met twee reversed P5 pickups die pas op het latere model zaten, de brug in de latere positie (dus een iets kortere hals) en een afwijkende control layout. En beiden met een fretless maple toets in plaats van ebben. Unieke bassen!

Afbeelding
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Ibanez Musician

Bericht door butters »

no pics? 8)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Ibanez Musician

Bericht door LeftyJ »

Hier doet ie het :|
Misschien heeft Talkbass die dingen beveiligd tegen hotlinken.

https://images.talkbass.com/attachments ... pg.943142/
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Ibanez Musician

Bericht door badastronaut »

jep, talkbass kan je niet hotlinken...irritant..
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ibanez Musician

Bericht door Strabel »

Als het er maar 6 waren heb ik er iedergeval een.(1981)
Ik heb deze bas al 30j in mijn bezit.
Ik kan ook beamen dat het fretloze gedeelte niet erg fijn speelde en heb hem toen ook door laten fretten.
DSCN1194.JPG
DSCN1194.JPG (926.81 KiB) 4438 keer bekeken
Helaas was de trusrod niet meer goed en heb hem zelf gerepareerd en fretloos gemaakt,zit nu toch te dubben om hem weer te fretten
want ik ben niet een fretloos bas speler.
Vond deze bas altijd betrouwbaar,misschien wat gewoontjes kwa geluid maar kwalitatief zeker "on par" met zijn tijdgenoten uit dezelfde prijsklasse.
Hij is te herkennen aan het einde van de hals.(dit is niet recht)
Feeling the groove is everything.
Jan-ArendBlok
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 mei 2009, 21:36

Re: Ibanez Musician

Bericht door Jan-ArendBlok »

Ik hou toch meer van de musicians vanaf 1982 tot 1984. Ik heb er nu zes.
Ibanez Musicians, Ibanez Studio's.
Journey Instruments en Ohana akoestische bassen
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Ibanez Musician

Bericht door LeftyJ »

Ik ook. Ik heb een '81 en een '83, en hoewel ik de '81er een meer eigen klank vind hebben, ben ik het meest fan van de '83. Ik vind de ergonomie van het 82-84 model veel beter. De hele bas is iets compacter, de hals een stuk slanker en smaller, de body comfortabeler afgeschuind, en de enorme diversiteit aan klanken (alleen al door de toevoeging van een balanspot) maakt dat het ding zich echt overal voor leent. Geweldige bassen. Jammer dat ze linkshandig zo zeldzaam zijn, het eerdere model is een stuk algemener. Ik heb buiten de mijne pas twee andere linkshandige exemplaren online gezien van het 82-84 model.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ibanez Musician

Bericht door Strabel »

Ik heb nog een oude foto met mij op mijn Ibanez AJ10,toen had ik ook nog wat haar. :lol:
M  '86 (2).jpg
M '86 (2).jpg (859.55 KiB) 4219 keer bekeken
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie