Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Die staat al een tijdje te koop,
heeft ie ook op marktplaats gekocht voor enkele tientjes incl koffer in het najaar denk ik.
Deze stond enkele dagen later toen voor €400 incl dezelfde koffer geadverteerd in ieder geval.
Op zich niks mis mee, als dat je ding is, maar hij probeert de winst wel uit te melken heb ik de indruk.

Ik moet zeggen dat het wel een erg lekker basje is!
32 inch scale, wat je niet te veel tegen komt, klinkt goed (ziet er uit als een Di Marzio P type pickup),
vintage dunne fretjes, lekkere hals.
Het enige wat er mis is, is die foeilelijke headstock denk ik :)
Maar hij krijgt hier een behoorlijke hoop speeltijd!
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Stond hier in de buurt te koop. Ik had wel interesse maar geen geld. Is niet voor een paar tientjes weggegaan. Biedingen zaten rond de E200 meen ik. Dat lijkt me een goede prijs, met koffer.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

En zonder koffer, zoals deze?
:mrgreen:
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4852
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Zou een Westone Concord Bass vergelijkbaar zijn qua geluid met een Thunder I ? Of zou ik hem moeten vergelijken met de Vantage X77-B Avenger (wel dezelfde 32,5" scale volgens mij) ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik heb zowel de Avanger x-77 (kort) als de Concord I gehad. Beide prima gebouwde bassen. Ik heb ze niet tegelijk gehad dus een 1 op 1 vergelijking heb ik niet gehouden, maar naar mijn idee zit er wel verschil in. De vantage heeft dan geloof ik ook een rosewood toets, de Westone esdoorn. De vantage maakt gebruik van een 3-puntsbrug....de Westone van een traditionele. Het is dus aannemelijk dat ze onderling in sound kunnen verschillen.
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

hangt ervan af wat voor Concord, er zijn er verschillende.
Ik vind ze sowieso beter dan de Thunders, de thunders zijn echt zeer "gewoon", goed, maar gewoon.

Je hebt shortscale concords, en longscale (en wrs ook ooit medium zoals je zelf aanhaalt, die heb ik nog niet vastgehad).
De shortscales zijn eerder budget versies, goedkopere brug, geen brass topkam, goedkopere knoppen, geen PEQ toonregeling, 1 ply slagplaten (ipv 3 ply), esdoorn toets (ipv hals in één stuk, met skunkstripe), en minder fancy kleurtjes (if memory smurfs zwart en rood, maar niet zo mooi afgewerkt als de eerste longscales). Ze komen nog vrij frequent voor.

Een foto kan helpen, maar sowieso, eerst testen, maar misschien toch in het achterhoofd houden dat er bij beide modellen (thunder en concord) (in prijs verschillende) varianten zijn
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4852
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Deze: https://www.tweedehands.nl/muziek/muziek ... 81211.html" onclick="window.open(this.href);return false;

duur is ie in elk geval niet...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

idd een shortscale, maar wel leuke basjes hoor.
Sowieso een koopje, normaal gezien komen ze voorbij voor 150-175 euro :)
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Tijd voor wat plaatjes....

Westone Thunder 1 fretless
Brug heb ik vervangen.
Er zit een buts op de toets, maar daar heb ik geen last van tijdens het spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

De vraag is her en der op het net al vaker gesteld, maar ik poog het hier toch nog even: Weet iemand waar het merk ''The Asama'' is geproduceerd. Om een of andere reden is er op het net geen eenduidende informatie over te vinden. Matsumoku en Tombo worden doorgaans als de mogelijke schuldigen aangewezen. Ook de leeftijd is mij onbekend, de enige info die hij prijsgeeft is dat hij in Japan in vervaardigd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Qua ontwerp lijkt er gekeken te zijn naar SD Curlee. De bas is neck-through, dat is wel fraai. De pickup zit iets dichter (ongeveer 1cm) bij de hals dan bij een standaard P. De hardware van de bas is ooit goudkleurig geweest, dat is nu als gloed nog te zien.

Het is een puik basje, en speelt en klinkt ook echt gewoon goed. Enige nadeel vind ik de neckdive, dat is dan weer jammer.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Tombo Japan, eind jaren 70- begin 80.
Ik heb dezelfde gehad. Dat was een goede bas, mooi geluid, jazz neck. Idd neckdive gelijk zot. Ik had mij strappbutton verplaatst maar dat bracht ook niet veel beterschap. Kwalitaitief even goed als een matsumoku zonder twijfel. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Tnx

Deze hals zit meer tegen een bescheiden P aan dan een J, maar speelt in ieder geval vrij fijn.

In de band gebruik ik mijn J eigenlijk altijd. Deze bas pak ik thuis weer het meeste op schoot, en dan heb ik weinig last van neckdive...maar staand is het toch wel wennen. Ik heb hem ook even te koop gehad, maar er is weinig animo voor. Nu vind ik dat ook eigenlijk wel prima. Gisteren de toets nog wat olie gegeven, nieuwe snaartjes erop en wat afgesteld...en zo is het toch een leuk ding :)

En inderdaad, het is zeker Matsu-kwaliteit.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Ik heb gas voor deze:
https://link.marktplaats.nl/m882646386
Wat is een goede prijs voor deze bas?
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Steeferdesteef schreef:Ik heb gas voor deze:
https://link.marktplaats.nl/m882646386
Wat is een goede prijs voor deze bas?
Ik zou zeggen rond de 150/175.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Jep, mooie bas.
face down in the dirt
Plaats reactie