Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door LemmyNL »

Ik heb op mijn Aria Rick-kopie exact dezelfde tekst op de neckplate. Zelfde bouwjaar ook, de rest van het nummer is wel anders :P
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door SpcMnk »

Precies dat inderdaad.
Ik heb een stuk of 12 matsu bassen uit die periode gehad en allemaal hadden ze exact die nekplate. Van geen enkele andere fabriek heb ik bassen gezien met zo'n zelfde.

Voor de rest: tuners, brug, slagplaat, potmeter knoppen, schakelaar, body afwerking, hals inzet, het klopt allemaal. Dit is gewoon een volwaardige matsu uit 76.

Frappant is de naam. In begin 70 maakte ze de Aria Diamond serie... maar denk dat dit "toeval" is..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
bvanderspek
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 nov 2010, 01:00

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door bvanderspek »

Nou dan is bij dezen het "mysterie" opgelost denk ik.
Mocht iemand nog een ander idee hebben dan hoor ik het graag :)
Thanks voor de info
Ibanez Musician MC924
Ibanez Studio ST824
Ibanez Roadster RS824
Ibanez Roadster
Godwin Les Paul Fretless
Zelfbouw Jazz
Zelfbouw Tele-P

Orange Crush 50BXT
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding

cool, toch nog meer info gevonden (kon het niet laten). de tekst bij deze gitaar:
Sparkle finish Italian guitars for the Diamond Accordion Company.
waarschijnlijk heeft die Diamond Accordion Company (US Based) ooit een batch bassen laten maken bij matsu. Over het bedrijf kon ik enkel nog vinden:
n the early part of the 20th century, after the Piatanesi Accordion Company faltered, Aldo Morbidoni imported accordions from the Morreshi brothers in Italy and sold them under the Diamond brand name on the West Coast of the USA.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door Archibald »

Goed speurwerk :yes:

By the by, SpcMnk, heb je nog foto's van die Mosrite Aria?
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door SpcMnk »

:)

het duurde even maar, ik heb er nog wat gevonden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door Green Goblin »

Afbeelding

Afbeelding

1984 en 1982 als het klopt.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
CB56
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 sep 2012, 14:16

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door CB56 »

https://www.flickr.com/photos/69149852@ ... ed-public/

Onlangs twee bassen gekocht, een Aria Thorsound en een Pearl Export.
Eentje is genoeg, dus na uitgebreid proberen besloten de Aria te houden en de Pearl weer van de hand te doen.
Speelt lekker, klinkt prima maar heeft wel wat TLC nodig.
Meer info & foto's stuur ik graag naar belangstellenden.

Update: de Pearl is ondertussen verkocht aan een liefhebber.
Laatst gewijzigd door CB56 op 09 nov 2016, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Landscape Swingbass
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13349
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door LeftyJ »

Ik heb vanavond onderweg uit mijn werk mijn eerste Matsumoku-basje opgepikt, en misschien wel gelijk de moeder aller Matsumoku's: een linkshandige SB1000! Het ding heeft heel wat modificaties ondergaan dus het is bepaald geen verzamelobject meer, maar wel een coole player na wat werk!
  • bas is van origine fretless, getuige wat resten van side dots op fretlijnen die opgevuld zijn met een zwarte filler. Er zijn professioneel nieuwe side dots geplaatst, vrij netjes;
  • er zijn TWEE extra pickups geplaatst, identiek aan het originele element. Het originele element doet momenteel niets;
  • de varitone is vervangen door een andere, maar de originele zit erbij;
  • de jack is verhuisd naar de zijkant van de body, en het oorspronkelijke gat is voorzien van een balanspot.
Ik moet er nog even mijn weg op vinden en eens kijken wat alles doet en wat voor klanken erin zitten, en dan ga ik eens kijken wat ik ervan wil maken. In originele glorie herstellen zit er niet in na al dat freeswerk, maar er moet wel weer iets bruikbaars van te maken zijn!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door Herman »

Top! Gewoon alle pu's aansluiten met 3x een stacked potmeter!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13349
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door LeftyJ »

Ik dacht iets ingewikkelder :mrgreen:

Het middelste element weer verbinden met de originele elektronica voor de klassieke SB1000-sounds, en met een switch naar de andere twee elementen aan een balanspot. Zodat het als het ware twee bassen in één worden!

Maar ik moet nog kijken naar de haalbaarheid, en ik wil geen gaten bijboren :)
Gebruikersavatar
CB56
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 sep 2012, 14:16

Snaren?

Bericht door CB56 »

Heeft iemand een suggestie voor nieuwe snaren voor mijn TSB-400?
Medium scale, maar de kop is zoals bekend vrij groot.
Ik zoek een setje (medium dikte) halfround/roundwounds.

VrGr uit het relatief hoge noorden.
Landscape Swingbass
Gebruikersavatar
Pinkerton
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:28

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door Pinkerton »

Hallo allemaal!

Voordat ik over mijn gitaar ga praten, zal ik mijzelf kort voorstellen:

Ik ben Patrick, 26 jaar en woonachtig in het mooie Brabant. Inmiddels speel ik zo'n zeven jaar gitaar waarvan zes jaar bas.
Begonnen met een Squier Affinity Precision Bass, waar ik met veel plezier de fijne kneepjes van het bassen op heb geleerd.
In 2011 ben ik bij een band terecht gekomen, en ongeveer een jaar later heb ik een Epiphone Thunderbird gekocht, die ik
ook voor optredens gebruik. Ondanks dat het een lomp zwaar ding is dat nogal last heeft van head dive blijf ik het een bruut
apparaat vinden met een goede sound.

Mijn Matsumoku avontuur begon een maand of twee geleden, toen ik uit verveling eens op Marktplaats rond ging neuzen om te
kijken wat voor gitaren er allemaal te koop stonden. Ik was eigenlijk niet van plan om iets te kopen, tot mijn oog viel op een
advertentie met als titel "te koop vintage basgitaar". Meer informatie dan dat het ding van begin jaren '70 was stond er niet in,
en op de foto's te zien was de gitaar in behoorlijk slechte staat. Maar mijn voorliefde voor oud spul (zo rijd ik bijvoorbeeld een Volvo uit '86 en heb ik een Peugeot brommer uit '72) heeft me toch zo ver gekregen om te gaan kijken. Voor de paar tientjes die de verkoper
vroeg durfde ik het risico wel te nemen. De gitaar werkte wel, maar slechts op één van de elementen. Genoeg werk voor de boeg dus.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had eigenlijk het idee om het ding technisch in orde te maken en er gewoon lekker op te gaan spelen. Dat liep toch heel anders:
op de avond dat ik de bas ben gaan halen ben ik ermee naar een maatje van me gereden om hem even te laten zien. Deze vriend van
is autospuiter, en hij kwam met het voorstel dat hij de bas wel voor me wou spuiten. Ik hoefde van hem alleen maar de lak af te rekenen, dus dat was natuurlijk een aanbod wat ik niet af kon slaan. Omdat het ding toch in behoorlijk verwaarloosde staat verkeerde had ik niet de insteek om hem in originele staat te herstellen, maar lekker te maken zoals ik het zelf graag wou. Diezelfde avond hebben we de gitaar uit elkaar gehaald en heeft hij hem meegenomen. In de tussentijd ben ik thuis wat naslagwerk op het internet gaan doen om er achter te komen wat het nou precies voor gitaar was. Aan de hand van het "STEEL ADJUSTABLE NECK MADE IN JAPAN" plaatje op de achterkant en de posities van de straplocks kreeg ik het sterke vermoeden dat het een Aria was, een 1820 wel te verstaan. Ik was eigenlijk totaal onbekend met Aria, maar hoe meer informatie ik er over vond, hoe enthousiaster ik er over werd. Toen ik een foto van mijn maat kreeg werd dat vermoeden bevestigd.

Afbeelding

In de periode dat mijn gitaar gespoten werd heb ik de nodige onderdelen besteld:
-Nieuwe brug; de oude was compleet verroest
-Nieuwe stemmechanieken, aangezien de originele niet meer compleet waren
-Nieuwe knoppen
-Nieuwe topkam

Het hoekje van de slagplaat dat was afgebroken (en dus ook kwijt was) is met polyester door mijn maat gemaakt. Helaas is de slagplaat
tijdens het warm stoken een klein beetje krom getrokken, maar een vervangende plaat regelen is volgens mij nog lastiger. Toen ik de gitaar weer terug had zijn we hem in elkaar gaan zetten en hebben we nieuwe snaren gemonteerd. Vervolgens heb hem weggebracht naar de lokale muziekwinkel, om de hals, frets en elektronica onder handen te nemen. Omdat de hals en kop gespoten zijn en het Aria logo dus verdwenen waren heeft mijn buurman een aantal stickers gemaakt, zodat mensen er toch nog iets van Aria in kunnen herkennen.

Lang genoeg geluld, hierbij de foto's van mijn "custom" Aria 1820 bas!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Op een of andere manier wil deze foto niet draaien..)

Hij lijkt effen wit op de foto's, maar de echte wereld is 'ie toch echt gebroken wit. Dit is de originele kleur die onder het foeilelijke spuitbusblauw verborgen zat. Om er toch nog een enigszins vintage uitstraling aan te geven heb ik ervoor gekozen om de body dezelfde kleur te laten spuiten. Ik wil de knoppen nog vervangen voor een ander setje, omdat deze het toch nét niet zijn voor mij, en ze ook iets te hoog zijn waardoor er ruimte tussen de slagplaat en de knoppen zit. Ik zit te denken om er iets als dit op te zetten:

Afbeelding

Om een héél lang verhaal kort te maken heb ik een custom Aria 1820, gebouwd tussen '70 en '74, met een moddervette vintage sound! :jam:

Het vintage gitaar virus was overigens al snel overgeslagen op de rest van de band. Een van onze gitaristen heeft een Klira Star Club gekocht (Duitse Fender Jaguar kloon geproduceerd tussen '67 en '69) die dezelfde behandeling als mijn Aria ondergaat, en onze andere gitarist heeft een retegave Aria Pro II RS Wildcat gekocht uit '86.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door rich13 »

Prachtig verhaal, en ze is erg mooi geworden!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Het Matsumoku-topic (Aria pro II, Westone, Vantage...)

Bericht door Archibald »

Welkom in het Matsu-topic!

Erg geslaagde restauratie :) Nog nooit een 1820 gezien die er zo classy uitzag!
Plaats reactie