plectrum bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
john
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2004, 14:20

plectrum bassen

Bericht door john »

yo bassiten
ik wil overstappen van vingerbassen naar plectrumbassen
geef me de voor en tegens kortom ik wil alles weten over plectrumbassen
als ik toch bezig ben kijk eens naar onze webside en vul ons gastenboek in www.dirkdiggler.nl en weeten jullie nog leuke kroegen om te speelen met onze muziek stijl
greetz en mzl john
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Waarom overstappen?

Gewoon allebei blijven doen. Dat is het beste.
En ja tips om een plectrum te gebruiken? :? Ik weet niet of die er wel zijn.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ehm.....gewoon allebei blijven doen..........en verder....zoek een plectrum wat jij lekker vind............iedereen roept vaak "Dikke plectrum's" maar je moet het echt zelf uit vinden......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik wilde eefrst een beetje akoorden kunnen spelen dus ik had twee plectrums gekocht. Van die speciale voor de bas. De ene was echt gigantisch dik. Die was K*T. En die andere was eigelijk ook K*T. Najaa..

Ik gebruik ze niet meer. Met een plectrum heb ik de feeling van met vingers spelen niet. Maarja, waarschijnlijk is het gewoon wenne. Maar ik heb geen zin om 't te oefenen.

Tja, op zich heb je niks aan deze reply.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik speel niet vaak met plectrum, maar bepaalde nummers wel. Nummers van Guns N' Roses klinken bijvoorbeeld veel beter met plectrum. Helemaal overstappen en alles met plectrum gaan spelen zou ik niet doen.

Een paar 'tips':

1) Knijp niet in je plectrum: losjes tussen je vingers houden is al voldoende.
2) Omhoog/omlaag afwisselen: niet alleen de snaar van boven aanslaan, maar boven/onder afwisselen. Verdubbelt je snelheid zo ongeveer.
3) Rustig blijven spelen: ga niet als een gek lopen raggen, schiet je niets mee op.

Wat voor een plectrum je gaat gebruiken moet je zelf maar uitvinden. Zelf gebruik ik 'Fender Extra Heavy' (die helemaal niet extreem dik zijn).
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Ik gebruik Gibson Heavy plectrums (niet erg dik, wel HARD) en Dunlop (kweet niet welk model, maar 't zijn van die flabberdingen)

als je echt heel snel wilt zijn en vaak van snaar wisselt is zo'n flabberding wel handig, maar verder speelt 't kut en het klinkt niet zo goed.

Een niet te dik, maar wel hard plectrum lijkt me het beste om mee te beginnen... en verder kan ik maar 1 tip geven en dat is: OEFENEN!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ik gebruik alle soorten plectra :lol: ............van 0.46 tot 3.00 ligt eraan wat ik speel :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik heb een doorzichtige :p van Dunlop. Hij heet big stubby en is gewoon wit doorzichtig. Ziet er wel leuk uit voor de anderen :)
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Koel die heb ik ook!! Big stubby, alleen issie bij mij paars.......das dus die van 3.00 mm :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Surferboy schreef:Koel die heb ik ook!! Big stubby, alleen issie bij mij paars.......das dus die van 3.00 mm :wink:
Oe, die heb ik ook!
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Koel! Gaan we een clubske oprichten! Maar genoeg gekheid....dat ding is wel perfect......vooral voor heeeeeel snel spelen!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Van die paarse 'Big Stubby' heb ik er ook 2, maar die zijn op zijn <understatement>niet zo fijn</understatement>. Zo zie je maar: smaken verschillen :wink:
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Idd.....en daarom ook vooral niet uitgaan van verkopers: "Bass? Dan moet je een dikke hebben!" Gewoon zelf uitvogelen!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik gebruik allerlij plecs, meestal medium/heavy

maar ik speel er amper mee.. alleen parralel unniverse of die andere nieuwe van de peppers...






verders gewoon met de vingers.. geeft ook een veel mooiere sound.
maar daarentegen, als je een punk/metal band speelt, je wilt een blikkerrige sound met nogal wat treble.. doe dan de plectrum.. denk ik..
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Misschien ook een handige tip.. Warm goed op en ga niet als een gek tre kere, en helemaal niet te lang.. Met plectrum bassen vergt andere bewegingen dan vingerbassen, dus heb je kans op blessures omdat je niet de spieren en pezen gebruikt die je normaal zou gebruiken..
Plaats reactie