Het grote GAS topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het grote GAS topic

Bericht door JohnBoy »

Apart toch, in onderdelen en arbeid kan zo'n Fender vanuit de fabriek moeilijk meer kosten dan 200,=...
Waar ze op de Squiers nauwelijks iets verdienen (?) komt het mij voor dat er op de "middenklasse" flink verdiend wordt bij Fender.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Het blijft een belachelijk bedrag voor een fabrieksassemblage instrument. Je zou het als IKEA style pakket kunnen verkopen, Fender instrumenten.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het grote GAS topic

Bericht door basloze fret »

JohnBoy schreef: 13 aug 2018, 14:00 Apart toch, in onderdelen en arbeid kan zo'n Fender vanuit de fabriek moeilijk meer kosten dan 200,=...
Waar ze op de Squiers nauwelijks iets verdienen (?) komt het mij voor dat er op de "middenklasse" flink verdiend wordt bij Fender.
Het gaat natuurlijk niet alleen om wat de onderdelen kosten....een instrument is meer dan de som van de onderdelen.
En op Squiers wordt zeker wel veel geld verdient. Ze zijn niet gek daar...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Ze staan hier bij de selectie op het hout te kloppen zoals Jens Ritter om te zien hoe de klank is, en zoeken er dan een passende hals bij?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het grote GAS topic

Bericht door JohnBoy »

basloze fret schreef: 13 aug 2018, 14:51
JohnBoy schreef: 13 aug 2018, 14:00 onderdelen en arbeid
Het gaat natuurlijk niet alleen om wat de onderdelen kosten....een instrument is meer dan de som van de onderdelen.
:roll:

Ergens tussen arbeid en materiaal is nog een factor... Een magische factor die vele honderden eurootjes mag kosten...
ejp schreef: 13 aug 2018, 11:41 zijn het wel absoluut waard!
Daar wil ik niets aan afdoen, trouwens. Wat iets "waard" is, kan alleen ieder voor zich bepalen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote GAS topic

Bericht door SpcMnk »

bor schreef: 10 aug 2018, 12:54
wombatboter schreef: 23 mei 2018, 09:50

Ik vond dat het ding nogal gecompresseerd klonk en weinig "ademde"
Ik ervaar het juist als een ontzettend fijn en transparant combo met een flinke dosis vermogen. "Slechts" 240 watt standalone maar dat is al flink hard. Zou ik sneller toegeven aan mijn driften dan ging mijn combinatie van Fafner en SWR eruit en kwam precies dit stapeltje met combi en extra speaker er voor terug...
En ja hoor, hij staat weer op mijn bescheiden lijstje.

(En dat lijstje is zo bescheiden dat daar naast een barabass alleen nog maar een 6 snarige ken smith staat.. gewoon, omdat een mens iets te verlangen nodig heeft.)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het grote GAS topic

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 13 aug 2018, 15:08 Ze staan hier bij de selectie op het hout te kloppen zoals Jens Ritter om te zien hoe de klank is, en zoeken er dan een passende hals bij?
Dat is nog geen garantie voor een goed klinkende bas. Ik vind niet alle handgebouwde instrumenten mooi klinken en sommige fabrieksgitaren zelfs mooier. Dus dat zegt me niet zo veel.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

USA Fenders zijn doorgaans wel heel erg fijne basgitaren hoor.

Het is natuurlijk niet voor niks dat ze zo populair en gewild zijn
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het grote GAS topic

Bericht door JohnBoy »

MR. LEE schreef: 13 aug 2018, 18:33 Het is natuurlijk niet voor niks dat ze zo populair en gewild zijn
Populair èn gewild. Dan moet er inderdaad wel iets aantrekkelijk aan zijn.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Strabel »

€200,- voor onderdelen en bouwen voor een MIA bass vind ik wel wat laag,maar goed andersom is de uiteindelijke prijs HIER (europa) weer erg hoog,wil
daarbij toch ook opmerken dat er wel veel accijns op word geheven net als andersom op bvb een Warwick kopen in de US.
Fender buit zijn trucje natuurlijk ,met kleine veranderingen,elke keer goed uit, ander Kleurtje,andere tuners/brug,of een bekende naam toevoegen en hup,
weer €200,- duurder.
2e hands koop je vaak /regelmatig, voor ongv.. de helft van de prijs.
Als je "GAS"hebt voor een bepaalt instrument hangt daar vaak ook een prijskaartje aan,ben je wat "nuchtiger", dan kun je jezelf toch wat geld besparen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

De 2e hands markt is al helemaal geen graadmeter voor kwaliteit of waarde. Dat is soms ver onder kostprijs, bijna obsceen in sommige gevallen. Als zoon ener bouwer heb ik wat moeite met het idee dat je net zo goed een assemblage fabrieksmodel kunt hebben. Het voelt als een belediging voor het vak. Of een Ritter (of De Gier, misschien beter voorbeeld hier) je aantstaat qua gevoel en geluid lijkt me een kwestie van smaak. Maar er zit veel meer zorg en liefde in, en dat moet ergens in doorsijpelen. Bij fabrieksmodellen moet je gewoon maar net geluk hebben, dat de componentjes elkaar net allemaal vonden en er net een wakkere medewerker aan de CNC stond. Kan hoor, maar in sommige gevallen zal het maar 1 keer in de 50 echt goed gaan.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Strabel »

@Pedulist.
Ik doel wel specifiek op een fender usa en dus of het laatste nieuwe kleurtje kopen of 2ehands een Fender mia kopen voor veel minder geld.
Ik ben het grotendeels voor de rest wel met je eens,maar vraag mijzelf soms toch ook wel af of zo'n cnc machine met de grootte nauwkeurigheid die deze machines hebben het niet erg makkelijk word om bvb een Sadowsky of misschien De Gier na te bouwen?
3d imaging en met dezelfde materialen krijg je toch hetzelfde resultaat?
Alleen de creativiteit word toch wel lastig voor een machine.
Laatst gewijzigd door Strabel op 13 aug 2018, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Joey »

"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

Pedullist schreef: 13 aug 2018, 21:46 De 2e hands markt is al helemaal geen graadmeter voor kwaliteit of waarde. Dat is soms ver onder kostprijs, bijna obsceen in sommige gevallen. Als zoon ener bouwer heb ik wat moeite met het idee dat je net zo goed een assemblage fabrieksmodel kunt hebben. Het voelt als een belediging voor het vak. Of een Ritter (of De Gier, misschien beter voorbeeld hier) je aantstaat qua gevoel en geluid lijkt me een kwestie van smaak. Maar er zit veel meer zorg en liefde in, en dat moet ergens in doorsijpelen. Bij fabrieksmodellen moet je gewoon maar net geluk hebben, dat de componentjes elkaar net allemaal vonden en er net een wakkere medewerker aan de CNC stond. Kan hoor, maar in sommige gevallen zal het maar 1 keer in de 50 echt goed gaan.
Dat kan ik niet helemaal met elkaar rijmen hoor.
Die CNC freesmachines zijn niet alleen ontwikkeld om de produktiviteit te verhogen , maar ook om de kwaliteit en afmetingen/tolleranties consistent te houden.
Vroeger kwam je meer tegen dat de ene Fender de andere niet was qua bespeelbaarheid , omdat de bewerking en afwerking en eind-controle allemaal handmatiger geschiedde.
Bij die CNC verspanende bewerkingen kun je gewoon weglopen als de boel ingesteld z'n vaste progrogramma afloopt.
Houtsoorten en ook de kwaliteit worden wel degelijk geselecteerd.
Of het na die moderne produktie-methode ook op de lange termijn goed blijft kan ik niet zeggen ,....de tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Ik weet het ook niet. Op een korte eruptie om de 20 jaar na, wissel ik weinig van bas en heb ik er ook weinig in handen. Het duurde zelfs 20 jaar voor ik mijn eerste Jazz bas in handen had (uiteindelijk zijn het er niet meer dan 6 geweest, op die van mezelf na geen enkele langer dan een uur). Ik heb ook niks tegen CNC, mijn Stuart Keith gitaar is volledig ontworpen met AudoCad en apparatuur waar propellors mee worden gemaakt (op een 7e van een mensenhaar nauwkeurig) en is een wonder van resonantie en afwerking. Hier zit zoveel bloed, zweet, tranen en liefde in het design, hout en pickupkeuze dat het niet te vergelijken is met een goedkope Fender of Squier.

Echter, ik hoor al jaren hier gemiep over 'strakke neck pockets' en 'geluk hebben gehad' (ook of juist bij nieuwe Mexicanen) dus kennelijk is het foutgevoeliger dan zou denken. En ik geloof niet dat de houtselectie van een Mexicaanse Squier van 300 euro te vergelijken valt met die van een bouwer als Suhr (bouwt Fender modellen, maar dan mét aandacht). Een vriend van mij was ooit bij de Gibson fabriek (toen het nog goed ging), en kwam gedesillusioneerd terug over de liefdeloosheid waarmee alles in elkaar werd gerost. Medewerkers die de hele dag in moordtempo halsje opschroefden, echt productiewerk.
Plaats reactie