Het grote GAS topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

Ik ben niet uit op een Squier of een Mex ,....ik heb m'n zinnen gezet op een USA JB .
Die zijn beter bespeelbaar en klinken beter ,...maar zijn ook duurder.
Als de kwaliteits-controleur z'n werk heeft gedaan , dan mag ik toch wel een klein beetje de hoop hebben dat het geen kachel-hout is :D

Hier nog een produktie-impressie in die Fender fabriek :

https://www.youtube.com/watch?v=bzm7OfuNBcQ

Ik ben overigens niet tegen elke prijs "merk-trouw" hoor , ....als het geen waar naar 't geld is , dan haak ik zo af. :|
Wat ik niet van plan benn , is om in de prijsklasse zomaar een bas op te laten sturen , ik zal er heus een daggie voor uittrekken om er in de winkel eerst op te gaan spelen en e.e.a. te vergelijken/testen.

De allerslechtste basgitaar die ik ooit heb gehad was zelfs een Fender Jazz Bass Special , "made in Japan" :!:
Dit was ronduit gezegd een kut-ding uit de jaren '80 ( toen ze daar maar pas geproduceerd werden ) :facepalm:
( ik denk , dat als ik die hals toen water had gegeven , dat er waarschijnlijk een stekkie aan had gegroeid :mrgreen: )

Voor de rest is m'n ervaring ( op die jap na dan ) met Fender altijd prima geweest .

Van houtsoorten heb ik geen verstand ,....als ik daar wat over moet weten ga ik te rade bij m'n schoonzoon die een timmerfabriek/bouwbedrijf runt.
Of er een godheid van een klein exclusief instrumenten-fabriekje eerst een boom gaat staan knuffelen voordat 'ie wordt omgehakt ,..of eerst op planken gaat staan kloppen ,...dat zal allemaal wel.
In zo'n mega-produktie-fabriek zal de structuur , zaagwijze , materiaal-dichtheid en vochtigheid allemaal binnen tolleranties moeten liggen om een consistente kwaliteit te kunnen waarborgen.
Ik ben daar allemaal niet zo bang voor.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Het gaat mij om aandacht. Ik doe zelf ook alles in het leven met liefde, zorg en aandacht, en zoek dat ook graag in wat ik aanschaf. Je merkt het toch in details als afwerking van fretten, of lak. Precies wat me tegenstond bij de Sire bassen die ik probeerde. En als je erop speelt merk je toch dat je de eerste lijkt te zijn die er zo kritisch naar kijkt. Dat is waarom ik steeds meer naar kleine bouwers neig. Zoveel duurder is het ook niet, gezelliger sowieso (altijd leuk contact met bouwers), en ik meen dat de kwaliteit echt hoger is.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

Ik begrijp je keuze /zienswijze
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Ja, dat heb jij toch ook misschien wel met dingen als versterkers of motoren dacht ik?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

Pedullist schreef: 14 aug 2018, 09:51 Ja, dat heb jij toch ook misschien wel met dingen als versterkers of motoren dacht ik?
Absoluut , ...die gedachte kwam ook bij me op hoor :wink:

Ik ben een Harley-fan ,....maar ik durf niet een milli-seconde te beweren dat dat de beste motorfiets is :D
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 aug 2018, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het grote GAS topic

Bericht door basloze fret »

Ik heb ooit een bekende Nederlandse basbouwer gesproken en die zei dat je met al je kennis nooit helemaal kan voorspellen hoe het eindresultaat gaat klinken. Het is van te veel factoren afhankelijk. Maar ik begrijp wat je bedoelt Pedullist en in principe ben ik het met je eens. Maar ik vind niet dat handgebouwde gitaren per definitie beter zijn.

Echt goede handgebouwde gitaren zijn overigens vaak wel duurder dan fabrieksgitaren en moeilijker door te verkopen. Met name van onbekendere bouwers. Ik ken weinig bouwers die een instrument maken voor onder de 2000 euro. Dus er zit een zeker risico aan. Ook omdat je van te voren nooit zeker weet of het helemaal naar je wens is als je iets laat bouwen, en dan zit je er wel aan vast.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Ik heb jaren van dichtbij gezien wat bouwen inhoudt, en wat gereedschap en onderdelen kosten. Dus ik schrik niet terug van 2000 euro. Lijkt me een hele normale prijs. Ik vind het eerder raar dat je zoiets voor 100 kunt aanbieden. Ook heb ik weinig begrip voor dingen kopen met incalculeren van verkoop. Zo steek ik niet in elkaar tenminste. Zeker niet bij iets wat ik laat bouwen.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het grote GAS topic

Bericht door aap »

Ik zie net dat Xotic een XJ heeft gelanceerd die wordt samengesteld in Indonesië en afgesteld in de USA.

Damn! Die zien er goed uit! GAS
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het grote GAS topic

Bericht door JohnBoy »

aap schreef: 15 aug 2018, 14:06 Ik zie net dat Xotic een XJ heeft gelanceerd die wordt samengesteld in Indonesië en afgesteld in de USA.
Toch bizar, hoe zo'n product al een hele wereldreis heeft gemaakt, meestal nog voor je er wereldberoemd mee wordt.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote GAS topic

Bericht door SpcMnk »

Dat is toch die ProVintage serie? Lijkt me ook heel erg gaaf. Vraag me wel echt af hoe ze zich verhouden tot de 'normale serie'.

Ik doe het voorlopig met mijn XJ-1T 6 snaar. Kan Xotic aan iedereen aanbevelen. Vakmanschap van de bovenste plank en een plezier om op te mogen spelen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het grote GAS topic

Bericht door aap »

De reviews die ik tot nu toe lees zijn uiters positief en de USA zal de betere blijven en deze heeft ook niet de lichtgevende dots , maar na de standaar rosewood, witte en natural optie komt de Lake PLacid Blue versie en die is zo mooi met de pickups!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Mach1 »

Erge gas voor deze Harley Benton:
8586616.jpg
8586616.jpg (228.74 KiB) 869 keer bekeken
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Het grote GAS topic

Bericht door bassdaddy »

Mach1 schreef: 15 aug 2018, 18:04 Erge gas voor deze Harley Benton:

8586616.jpg

Gister een besteld. Wou nog een (semi) hollowbody toevoegen aan mijn collectie.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het grote GAS topic

Bericht door MR. LEE »

wat een leuk ding zeg ! :wink:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Hagen »

Mach1 schreef: 15 aug 2018, 18:04 Erge gas voor deze Harley Benton:

8586616.jpg
Inderdaad prachtig! Deze lijkt erg op de Eastwood Classic 4. Ben gek op hollow body, zeker de Arch tops.
Plaats reactie