Het grote GAS topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Woodstock
Berichten: 463
Lid geworden op: 22 okt 2006, 19:15

Bericht door Woodstock »

Ik heb 'm gekocht bij Peter Cooks, https://petercooks.co.uk/clearance.php

Scheelt een paar honderd pond met Rickysounds, en het is prima gegaan. Snel antwoord op emails en de bas was binnen 3 dagen hier.
Gebruikersavatar
BijtBas
Berichten: 892
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:57

Bericht door BijtBas »

deevit schreef:Vintage slap? Een oude J of P over een oude Ampeg is anders een heel erg ruige (en veelgebruikte) combinatie. Ik vind vergeleken met die bassen eigenlijk die moderne 'metal'bassen slappe hap..
Ik denk dat die het meer over de instrumenten zelf had dan over de sound.
Overigens vind ik meeste metal bassisten heel lelijk gemixed.. En weinig sound hebben :wink: Je hoort ze eigenlijk zelden.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Afbeelding

*KWIJL*
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

BijtBas schreef: Ik denk dat die het meer over de instrumenten zelf had dan over de sound.
Overigens vind ik meeste metal bassisten heel lelijk gemixed.. En weinig sound hebben :wink: Je hoort ze eigenlijk zelden.
Klopt! Daar begint verandering in te komen. Alles draaide om gitaristen, maar je hebt steeds meer goede bassisten gekregen die hun plek op gingen eisen, zoals eerder genoemde Steve Harris of Joey DeMaio (mja). Probeer is dat wanneer je twee gitaristen hebt op hoog distortion en je hebt er ook nog eens een drummer bij die aan het dubbelbassen is en eventueel nog een toetsenist, dat je als bassist je frequentiegebied aan alle kanten binnengevallen ziet worden. Ik heb er ook vaak strijd over in mijn band, want ik eis gehoord te worden. ;).

Deevit: de sound van vintage elementen is prachtig, maar het prikt niet door als je metal speelt. Zelfde geldt voor gitaar overigens. Voor elke muzieksoort het juiste gereedschap denk ik dan. Ik zou bijv. ook geen motown gaan spelen met actieve EMG's. :lol:

Ik vind al een tijdje trouwens de bassen van TUNE Guitar Maniacs gaaf, o.a. het TWB-4 model (wat de signature is van Matatabi van Onmyouza):

Afbeelding

Ook verkrijgbaar met tremolo. 8)
Laatst gewijzigd door Witchfynder op 16 sep 2008, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Het ligt er ook maar net aan naar wat voor metal je luistert. Bij grindcore en deathmetal is de bas relatief slecht te horen (ik weet het mensen, Alex Webster, daarom zeg ik ook relatief), terwijl in progmetal de bas meestal perfect eruit te halen is. Een voorbeeld van een goed gemixte bas in metal vind ik die van The Dillinger Escape Plan. Toegegeven, of dat nog binnen metal valt weet ik zo net niet, maar die heeft een schitterend geluid. Ook die weirdo van Mudvayne valt goed op, hoewel je dan wel tegen een wat slick basgeluid moet kunnen.

EDITH: @ Surferboy: Ik was er strak overheen gescrolld, maar wat een beauty zeg!

Om dit topic niet geheel vol te spammen, hier mijn bijdrage:

Afbeelding

Schitterend!
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
BijtBas
Berichten: 892
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:57

Bericht door BijtBas »

FleaWannabe schreef:Het ligt er ook maar net aan naar wat voor metal je luistert. Bij grindcore en deathmetal is de bas relatief slecht te horen (ik weet het mensen, Alex Webster, daarom zeg ik ook relatief), terwijl in progmetal de bas meestal perfect eruit te halen is. Een voorbeeld van een goed gemixte bas in metal vind ik die van The Dillinger Escape Plan. Toegegeven, of dat nog binnen metal valt weet ik zo net niet, maar die heeft een schitterend geluid. Ook die weirdo van Mudvayne valt goed op, hoewel je dan wel tegen een wat slick basgeluid moet kunnen.
TDEP is metal hoor 8) zonder enige twijfel. En ik ga hier niet over discussiëren. :wink:
Even over die sicko van Mudvayne. Die gozer staat niet alleen heel erg sterk in de mix. Hij heeft ook een ongelofelijk uniek geluid. Naast dat die (razend) snel slapt. Wat ik dus eigenlijk helemaal niet mooi vind. Heeft die een heel vet pop geluid. Erg gaaf :)
Ik weet niet of die ook nog een vette effecten plank voor zich heeft staan.. Maar ik denk niet dat het allemaal uit zijn techniek komt.
Briljante bassist
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Die Mudvayne sound komt van een Warwick Thumb (slap maar eens op zo'n ding, dan ben je al een heel eind) samen met erg zwaar ingestelde compressors.
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Inderdaad veel compressie, heeft hij volgens mij ook wel ergens gezegd in een interview. Uitermate interessante band (vroeger), de invulling van muzikanten (gitarist = solo, bas = ondersteuning) is volledig anders. Of was, de laatste albums zijn ruknumetal.
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Kan ook fijn zijn op een eenzame woensdagavond!
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Dat zeker hoor! Ik vergelijk het alleen maar met hun oude werk, dergelijke ('makkelijke') muziek is soms echt heerlijk om naar te luisteren.
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Afbeelding

Kan het niet laten...*kwijlt laptop onder*
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Wat is het? Sadowsky niet toch?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Bachus?
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik weet nog steeds niet waar GAS voor staat - maar had er vandaag wel last van.... mocht bij de repetitie van de bedrijfsband even de bas van een collega proberen. Een Fender Jazz uit 1972 - nu weet ik echt wat knorren is. Hij heeft laatst nog een bod van 3000 eurootjes afgeslagen, en terecht.

Zo eentje, ook in deze kleur, maar met een andere koffer:

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

GAS betekent Gear Acquisition Syndrome, oftewel: Hebbe hebbe hebbe!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie