Het grote GAS topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het grote GAS topic

Bericht door nangyala »

Ik ben erg blij met de bassen die ik heb, maar als je ze zo lang hebt, zijn ze wel gewoontjes geworden. Dan is een frisse wind een welkome verandering van spijs.
Live heeft de Bongo mij echter nog nooit gegeven wat ik er thuis wel uithaal. Noem het 'smoel' of karakter welke de stingray wel heeft.

Maar goed, de Maruszczyk is wel erg veel bas voor het geld. Ja, het zijn de witte broodsweken dus alles is nog redelijk subjectief.
Humbucker stand is teveel van hetzelfde, maar daar ging ik ook vanuit. Single coil geschakeld zowel actief als passief klinkt echt te gek. In een opname race tegen een echte jazz zijn er verschillen hoorbaar in karakter, maar beide hebben de vergelijkbare knor waar ik naar op zoek was. De bongo kan ook knorren als een malle, maar pas als je flink boost met de onboard eq met negatieve bij klank zoals boxiness.

De maruszczyk is lager afgesteld dan de andere bassen zonder irritante klikjes, rateltjes etc en ik heb het gevoel dat het nog wel lager kan. Wat dat betreft ben ik erg onder de indruk. De hals is erg prettig en doet mij denken aan een Precision meer dan aan een Jazz.
Afwerking van de body en dan vooral de lak, daar is op bespaard. De kleur is solide en nog mooier dan op de foto, maar er zitten toch wel wat niet zichtbare maar wel voelbare stofjes is. Dat slijt vanzelf, storend is het niet, maar een minpuntje is het wel.

Dit zou weleens een bas kunnen zijn waar ik andere bassen voor thuis zou kunnen laten. Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat ik hier een ander element in wil zetten, omdat ik hier andere bassen voor thuis kan laten :mrgreen:

Volgende week een repetitie en dan weet ik meer dan ik in een week thuis kan uitvinden
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Hagen »

:kwijl: De laagste actie van deze drie .. en het kan nog lager :kwijl: en die kleur is in het echt nog mooier ..
Als deze de Bongo in de band overtreft dan heb je een goede keus gemaakt, ook al twijfel je nog aan de pick up.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote GAS topic

Bericht door SpcMnk »

nangyala schreef: 31 jul 2017, 17:15
zomnius schreef: 31 jul 2017, 11:00 wauw mooi, en blauwe bassen klinken echt beter
Lucky me!! :mrgreen:
IMG_0276.JPG
Congrats! Heel mooi setje!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Mach1 »

Duidelijk verhaal! Inderdaad; tijdens de repetitie kom je er pas echt achter. Veel plezier!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
joerivv
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 apr 2009, 01:24

Re: Het grote GAS topic

Bericht door joerivv »

Pierre zijn "winkel" is nog steeds in zijn living hoor Geert :)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »



Dingwall buigt zich over het klassieke P model, en....potverdikkie, uit totaal onverwachte hoek heb ik ineens GAS. Komt misschien ook door het spel van die man, maar zelfs in deze niet ideale situatie qua geluidskwaliteit komt dat heerlijk afgewogen geluid door. Lekker diep en drukkend. :)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Stinky »

leuk om iemand vd andere kant vd grote plas "Dune Tune" te horen quoten....dát hoor je niet vaak van een Amerikaanse bassist.


(Mitch Starkman blijkt dus ook een Canadees te zijn... :) )
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Soms denk ik, moet de body en slagplaat niet ook een beetje uitwaaieren?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het grote GAS topic

Bericht door wombatboter »

joerivv schreef: 01 aug 2017, 22:36 Pierre zijn "winkel" is nog steeds in zijn living hoor Geert :)
Laatste keer was het in de omgeving van de ICP studio..weet niet of hij daar nog zit
what fools these mortals be
vincentwaal
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12

Re: Het grote GAS topic

Bericht door vincentwaal »

EINDELIJK. Een (enigszins betaalbare) natural JB. Voor het eerst sinds de aankoop van mijn AVRI '62 JB weer eens echt GAS voor een nieuwe Fender. Alleen nog even zwarte hardware er op en smullen maar :kwijl:

Afbeelding
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Rieno »

M'n GAS begint duidelijke vormen aan te nemen inmiddels:

Afbeelding
Afbeelding
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Hans58 »

Rieno? GAS voor een Precision? :shock:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Pedullist »

Nou nog Hidde aan de Musicman en er komen rimpels in het universum. :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Rieno »

Haha, ja..het is toch écht een klassieke sound waar je slecht omheen kunt :) Sterker nog, er zouden dan ook zeker flatwounds op komen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het grote GAS topic

Bericht door Sanders »

En een schuimpje onder de brugkap, voor demping van vieze harmonischen (lees: alles boven de grondnoot).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie