Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door nangyala »

wombatboter schreef: 04 mei 2017, 07:34 Al snap ik echt niet wat je met dezelfde bassen doet..er kunnen verschillen zijn maar die zouden voor mij toch niet opwegen tegen de aanschaf van iets anders dat wat afwijkt.
Maar iedereen doet maar wat hij wil (ik zat vroeger zelf ook met vijf Wal-bassen)
Waarom hoor je dat nooit bij iemand die vier jazzen op precisions heeft? :?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door Pedullist »

Dat zeg ik bijna maandelijk over mensen die 4 Jazz of Precision bassen hebben. Als de pickup configuratie exact hetzelfde is, en met dezelfde snaren erop, allemaal gefret. Wat is het nut? Andere kleurtjes?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door wombatboter »

nangyala schreef: 04 mei 2017, 17:26
wombatboter schreef: 04 mei 2017, 07:34 Al snap ik echt niet wat je met dezelfde bassen doet..er kunnen verschillen zijn maar die zouden voor mij toch niet opwegen tegen de aanschaf van iets anders dat wat afwijkt.
Maar iedereen doet maar wat hij wil (ik zat vroeger zelf ook met vijf Wal-bassen)
Waarom hoor je dat nooit bij iemand die vier jazzen op precisions heeft? :?
Ik heb al hetzelfde gezegd bij Hidde, hoor :wink:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door Pedullist »

En hij wil er nog eentje! :shock:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door SpcMnk »

Pedullist schreef: 04 mei 2017, 17:27 Dat zeg ik bijna maandelijk over mensen die 4 Jazz of Precision bassen hebben. Als de pickup configuratie exact hetzelfde is, en met dezelfde snaren erop, allemaal gefret. Wat is het nut? Andere kleurtjes?
Precies dat! :mrgreen:

Verschil zit hem voornamelijk in type pickup en EQ. Verschillen erg fors. Desalniettemin, 3 van die vijvers is te veel. Nu nog uitkiezen welke gaat.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door basloze fret »

Ben het wel eens met de opmerkingen. Er mogen dan wel wat verschillen zijn maar het zit toch in hetzelfde vaarwater. Voor iemand anders zijn die verschillen denk ik te subtiel. Het lijkt mij ontzettend afleiden van het spelen, aangezien je ze steeds weer wilt vergelijken. Geldt net zo hard voor mensen met 4 P of J's. Voor mij zijn te veel bassen te veel afleiding en daardoor koop ik de laatste jaren niet zo veel meer. Momenteel heb ik aan 4 verschillende bassen genoeg (waaronder 1 fretloze).
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door Britsie »

Een tijdje geleden heb ik tijdens een repetitie van 3 uur al mijn speakersets met elkaar vergeleken (een Marshall 8x10, 2 Vanderkleys 1x12 en mijn Hevos 2x10+1x15 set). Elk half uurtje gewisseld telkens met mijn Markbass LMIII versterker en éénzelfde bas.
Na 3 uur vroeg ik triomfantelijk aan de git*rist en drummer: "Hebben jullie de verschillen gehoord?"
Hun gortdroge antwoord was: "Nee". :facepalm:

Maar dat is natuurlijk volledig :offtopic:

Om toch on topic te blijven: de bas was mijn OLP stingray copy met Seymour Duncan basslines pick up :-)
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door SpcMnk »

Volgens mij ben ik er alweer uit. De classic en mary kay 5ers blijven. De rosewood 5 mag weer gaan en ookal heeft hij een of andere sentimentele waarde, de 4 snaar mag ook vertrekken. Over een tijdje foto's en advertenties zetten.

De classic en de mary kay verschillen genoeg om te rechtvaardigen ze allebei te houden.

Nu eens op zoek naar een 5 snarige Bongo 😊
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door leo_tender »

SpcMnk schreef: 03 mei 2017, 23:38 crapy picture van de familie Stingray...

Afbeelding

1990 4 snaar 2EQ - Alnico - Natural
1999 5 snaar 3EQ - Ceramic - Refinish natural/trans Gold
1991 5 snaar 3EQ - Alnico - Mary Kay / Trans White
2010 5 snaar 2EQ - Alnico - Powder Blue
Schoon collectie!
Persoonlijk spreekt de uiterst linkse me het meest aan :wink:
Laatst gewijzigd door leo_tender op 06 mei 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door Pedullist »

Binnenkort te koop!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door SpcMnk »

leo_tender schreef: 06 mei 2017, 21:52 Schoon collectie!
Persoonlijk spreekt de uiterst linke me het meest aan :wink:
Dankje!
En deze heeft geen plakkende hals :wink:

Maar inderdaad, zoals het er nu naar uitziet staan de linker twee binnenkort te koop.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door leo_tender »

Wel ja, ik wou er nog aan toevoegen die hele rechtse is ook een toffe :wink:
Ik heb mijn hals "afgewassen" met de fijnste staalwol die ik kon vinden, gedrenkt in een weinig whitespirit, plakt niet meer sinds. Tenzij je hem bij de headstock vasthoudt :roll:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het musicman topic. p153: MUSICMAN STINGRAY PROTOTYPE!!!

Bericht door SpcMnk »

Ah cool! Tof dat staalwol/spiritus de truuk heeft gedaan!

Frappante is dat die rechter exact zo klinkt als de linker.. maar dan met een snaar meer en een aangename string spacing. Ben bezig om een zwarte pickup cover te regelen want dat wit is echt lelijk 😊.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

SR5 Classic: de bevindingen na een uurtje of 12 spelen.

Bericht door SpcMnk »

SR5 Classic: de bevindingen na een uurtje of 12 spelen.
Een paar jaar geleden heb ik eens een SR5 Classic bepoteld bij music-store in Keulen en vond het toen een onding. Gelakte hals en geen contour waren de grootste boosdoeners van deze negatieve ervaring. Maar ook een extreem slechte setup. Toch heb ik er vorige week eentje aangeschaft. Puur vanwege de looks, de 2eq en de alnico pup.

Eerste de ondervonden nadelen:
- De snaren lopen door de body en het is niet mogelijk om ze door de brug te doen. waarom een nadeel? met het door de body halen van de snaren is het nagenoeg onmogelijk om de snaren niet te beschadigen en de keuze van snaren is beperkter.
- De barrels waar de snaren over lopen op de brug zijn hol. De schroefjes kunnen slechts aan 1 kant door het tonnetje. Dus de kant waar je de steeksleutel erin zet past de schroef niet door. Handig omdat nooit een schroef eruit rammelt, maar het beperkt hoe laag je de snaren legt.
- Geen contour... het blijft ene hekel punt. Inmiddels kan ik er mee omgaan, maar snap die keuze gewoon echt niet. Contour is zo veel prettiger spelen.
- 2EQ... tsja, dit maakt hem minder veelzijdig. Het is ook amper een EQ natuurlijk.

De voordelen:
- 2EQ.. ookal is het ook een nadeel, het geeft de tone van een oude 4 snarige SR. Het is maar een soundje, maar wel een goed soundje.
- De hals. gelakt als hell, maar ongelofelijk soepel
- De string spacing. Is net iets anders dan bij de normale 5. Ik hang ernaar om te zeggen dat ik deze nog prettiger vind.
- de looks. Hij ziet eruit zoals een Stingray eruit moet zien. een ovale slagplaat en een banaan control plate. we kunnen zeggen wat we willen, hoe een instrument eruit ziet is minstens zo belangrijk als hoe hij speelt of klinkt. (want dat laatste kunnen we toch voor een groot deel met onze vingers en versterker regelen)
- Gewicht! weegt een stuk minder dan menig standaard SR5

Ik hoef voor de rest niets te zeggen over de afwerking of kwaliteit. Zoals met alles van Ernie Ball is dat van een extreem goed niveau.

Conclusie: een top bas voor de bassist die op zoek is naar de jaren 70 SR sound, met een extra snaar, de kwaliteit van nu, en de looks van toen.
Ik ga deze gebruiken voor de live shows (waar looks belangrijk zijn). Voor opnames zal ik waarschijnlijk mijn standaard SR5 blijven gebruiken.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: SR5 Classic: de bevindingen na een uurtje of 12 spelen.

Bericht door HaveBlue »

SpcMnk schreef: 08 mei 2017, 12:00 SR5 Classic: de bevindingen na een uurtje of 12 spelen.
Heb jij stomtoevallig de SR5 Classic van Emile overgenomen? Ik heb sinds een jaar een naturel SR5 Classic (oorspronkelijk gekocht bij musicstore.de) en kan mij volledig vinden in wat je hierboven schrijft. Ik heb mij nooit gestoord aan het missen van een contour omdat het geluid en de looks ten opzichte van een reguliere SR5 (voor mij) zoveel beter zijn. Het neigt een beetje naar een one-trick-pony maar wat 'ie doet doet 'ie dan weer wel verschrikkelijk goed :D
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Plaats reactie