Rickenbacker imi..?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Rickenbacker imi..?

Bericht door Tutu »

Hai,
Weet iemand wat dit voor een bas is? Onze gitarist had deze nog aan de muur hangen. De sound lijkt wat weg te hebben van en upright?!

Vraag is wel wat doen die rubber en alu propjes onder de snaren??
Wie weet hoe dit hoort te zitten? Als dit goed komt ga ik er het podium mee op,....na op mijn Lakland te hebben gespeeld natuurlijk.....

Tutu
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tutu op 10 mar 2005, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Het is -waarschijnlijk- een kopie van een Rickenbacker. Staat er geen naam op de kop van de bas?
De alu propjes horen er m.i. standaard niet op en zijn er door een van de vorige eigenaren warschijnlijk onder gefrot om een niet-zo-geweldige afstelling (ratelende snaren?) te compenseren. De rubber propjs zijn mogelijk dempertjes die vroegah op veel oudere bassen standaard waren.
Geluid van een upright? Snaren zijn waarschijnlijk zo dood als een pier, of er zitten flatwounds op; ook de dempertjes kunnen hiervoor een oorzaak zijn. Een Rick heeft, zeker met goede roundwound snaren- een zeer herkenbaar agressief geluid, en als dan ook nog met de stereo-instelling (de Rick-o-sound) gespeeld wordt, knalt-ie overdonderend overal overheen. Luister naar vroege opnamen van Yes. Chris Squire van Yes is/was een van de bekendste Rick-spelers met een heel eigen geluid.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Lijkt mij een Ibanez Rickenbacker imitatie. De dempertjes zitten er standaard op en werden er veelal eraf "gesloopt". Ibanez maakte goede imitaties.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

dit zijn geen flatwound-snaren.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

In mijn Ibanez imi zaten andere elementen. De switch was wel wit..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Wilbert schreef:dit zijn geen flatwound-snaren.
Klopt inderdaad :oops:. Ik zat een beetje door te filosoferen zonder naar het plaatje te kijken.
Hondo en -naar ik meen- Custom hebben naast Ibanez in de jaren '70 ook Rick-imitaties gemaakt. Die waren op zijn zachtst gezegd niet geweldig, weet ik uit eigen ervaring. Ik heb nl in 1976 of 1977 ooit zo'n "Hondo-hok" gekocht.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ja Hondo :lol: zo'n stuk hout (nou ja, was het maar hout) heb ik ook ooit gehad. Fijne body uit multiplex (geen geintje) en een echt K@T-geluid niet te kort zeg. Maar om te beginnen prima.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

...en hij had wel de Rick-o-sound mogelijkheid, en die werkte echt!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
sbakker
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 dec 2003, 15:44

Bericht door sbakker »

Hmm, raar hoor. Ik heb zelf ook een Custom Rickenbacker maar vind het een geweldig ding. Zal zelf nooit een echte kopen. Heb alleen de elementen verwisseld want die waren naar 28 jaar dienst gewoon aan het roesten! :cry:Maar met een paar nieuwe Duncans kan die weer jaren mee. :D
Spector NS2000/Q4
Spector NS-2b
Swing Mojo Ebony Thru
Fender MIM Jazz
Fretless custom made
Trace Elliot AH-300 Series 6 Te koop
Trace Elliot 1048 4x10 Te koop
Aguilar AG500
Aguilar GS112
Aguilar GS112 NT
Safari 1x12 Giraffe Series
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik had alleen met de Hondo-versie ervaring. Dat was een hok.
In een van de eerste Music Makers uit 1977/78 stond een bespreking van een Custom kopie-Rick. Voor zover ik me kan herinneren, was men er toen niet laaiend over, maar je eigen maatstaven en ervaringen zijn natuurlijk de beste graadmeter. En, wat het meest belangrijk is: die van jou heeft dus al meer dan 25 jaar weten te overleven en dat zal dus wel een goed exemplaar zijn. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Kwam Custom en Ibanez niet van de zelfde fabiek? :shock:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Olaf Reijnders schreef:Kwam Custom en Ibanez niet van de zelfde fabiek? :shock:
In het artikel dat ik hier voor mijn neus heb, uit de Music Maker van mei 1978 (ja, opa heeft een rijk archief!!)wordt daarover met geen woord gerept. Wel wordt in dat artikel aangehaald dat de kwaliteit van de Ibanez-kopieën "behoorlijk goed" is. De belangrijkste aanmerkingen die Jaap van Eik op de Custom-Rick heeft, zijn de slechte stemmechanieken, de overgang van de hals naar de kop is te dik, waardoor het spelen in de lage regionen bemoeilijkt wordt, de hals ging (te) snel hol staan en het geluid was wat te hol en te dreunerig. Het loshalen van de achterste beschermkap -voor degenen die vinden dat dat ding in de weg zit- was een lastige operatie.
Nu weten we alles van de Custom kopie-Rick, we weten alleen nog niet wat voor bas Tutu nou heeft. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Bericht door Tutu »

Bedankt voor de info. Ik heb deze bas in bruikleen van onze gitarist dus ga er geen geld instoppen. Wel lijkt het me leuk om er een nummmertje op te spelen tijdens ons eerste optreden. Maar dan moet ie wel goed zijn.
Ik bespeel een Lakland 55-02, Hans.. :wink:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Tutu schreef:Bedankt voor de info. Ik heb deze bas in bruikleen van onze gitarist dus ga er geen geld instoppen. Wel lijkt het me leuk om er een nummmertje op te spelen tijdens ons eerste optreden. Maar dan moet ie wel goed zijn.
Ik bespeel een Lakland 55-02, Hans.. :wink:
:oops: Niet duidelijk genoeg geweest. Ik had gezien dat je een Lakland had, ik doelde alleen op het opschrift van die Rick-kopie.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Bericht door Tutu »

Er zitten wel wat lijmresten van een plaatje wat op de kop gezeten kan hebben. Aan de achterkant een oude sticker van Servaas muziekhandel Den Haag?!

Weet ook niet wat het merk is?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Plaats reactie