Wat zijn goede elementen????

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 103
Lid geworden op: 27 jan 2004, 22:12

Wat zijn goede elementen????

Bericht door Mark »

Hallo,

Ik heb een Yamaha RBX 6 - JM, en ik wil er andere elementen inleggen. Ik speel voornamelijk Progressieve Metal, maar ook jazz, funk, rock, enz. Redelijk allround dus. Ik wil nu een heldere klank hebben. Dus ook in het hoog. (speel niet voor niks 6 :D ) Maar wat voor element moet ik hebben voor een goed geluid? Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met zoeken. Er zijn er zoveel. En hoe weet ik dat ze in mijn bas passen, want op de sites van verschillende elementbouwers staat mijn bas er nooit bij.
Als jullie wat goede antwoorden hebben op mijn vragen: GRAAG!!!!
Ik weet niet waar ik moet beginnen!!!

HELP!!!!

Thanks MArk
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ik gok op een setje EMG's.......maar je kunt dat het best navragen bij een gitaarbouwer........die weet ook welke er in je bas passen etcetc.....
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

Je kan de gaten in je bas nameten, en op zoek gaan naar elementen die passen (de afmetingen zijn meestal wel te vinden op de website van de fabrikanten). MAAR! Vaak passen ze niet helemaal of zijn ze dikker dan de originele, dus frezen is er meestal wel bij.

Onthou ook dat de afmetingen ook invloed hebben op de klank; denk vb. aan het verschil tussen smalle elementen (J-style) en brede (MM-style).

Voor een allround geluid zou ik eerder gokken op Bartolini, die hebben ook het vet dat ik bij EMG vaak mis. Bartolinis bestaan meestal ook in 3 'smaken': klassiek, progressive, en extra helder. De meeste Bartolinis zijn bovendien ook passief te gebruiken, dus ...
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ik vraag me af of er MM-style pu's te krijgen zijn voor een 6-snaar....... :?
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

ik zou voor jouw muziekstijl iig geen EMG nemen...

Barts zou kunnen, maar ik denk dat je't meer bij Seymour Duncan moet zoeken.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Heyy cool, nog een Hoofddorper int huis!

Hebben ze die basslines van seymour duncan in 6 snaar denk je?
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

ze hebben bij SD wel 6-str elementen, maar dan soapbars, en alleen actief

ASB-5/ASB-6/ASB2-5/ASB2-6 -- These pickups were designed in the Basslines™ Custom Shop when a series of artists had their stock pickups swapped out for something bigger, bolder and badder. Utilizing a low-noise discreet transistor preamp, the tone can be described as warm with a detailed and natural high end -- never sterile. The mids are articulate without being harsh. The Phase I's are direct Bartolini® P2 and P4 replacements, and the Phase II's are the same size at the EMG® Model 40 and 45 pickups. All of our Active Soapbars use a hum canceling, split-blade magnet, so hum and string spacing problems are effectively eliminated. Available individually in Neck and Bridge models or in sets.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Fodera gebruikt ook SD en dat zullen ze wel niet voor niets doen.

Ikzelf heb Bartolini op mijn bas zitten en die klinken echt vet. Lekker dik en toch mooi helder. Zeer geschikt om allerlei dikke sounds eruit te krijgen. Al zou ik ook wel benieuwd zijn, hoe de toestand gaat klinken met een preamp erbij, maar ik ga dat niet uitproberen. Niet op deze... mooi basje is me wel gegund...nieuw ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 103
Lid geworden op: 27 jan 2004, 22:12

elementen

Bericht door Mark »

he gasten!!!

Super bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik zal eens navraag doen bij een bouwer en eens vragen over die elementen. Maar nog een vraagje over die bartollinis. Ik heb eens een keer op de Concklin Groovetool 7 snaar gespeeld en deze viel qua sound nogal tegen. Wel zeer ok voor funkie dingen enzo, maar niet echt voor de metal. Zijn jullie ervaringen daar anders mee??
laat ff weten. Ik ga zoiezo eens navraag doen over seymour duncan en EMG. Thanks mannen. haha

mzzl mark
Bo
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2003, 19:25

Bericht door Bo »

Mijn Warwick corvette proline komt nou net terug van de operatietafel... voorzien van 2 emg-pickups en emg electronica voorzien van 18 volt! klinkt wel echt super hoor! Nou nog keertje trug om alles af te stellen maar klinkt nu al rete goed!
Ik weet niet of ze ook vet zijn voor jouw muziekstijl, maar voor de slappers onder ons zijn het juweeltjes!!! :wink:
Plaats reactie