Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Sanders »

Een tijdje geleden deze groep ontdekt... Als je je afvraagt waarom de Mudbucker die naam heeft... (nummer is opgenomen met een EB-0 met flatwounds)

rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door 4snaarinstrument »

Klinkt tof zo in dit nummer. Ik zelf gebruik eigenlijk de mudbucker nooit alleen. Altijd met brugelement.
Fender
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door basloze fret »

Klinkt heel mooi in dat filmpje. Veel minder muddy dan bij mijn '67 Gibson EB-3 die ik ooit had. daar klonk die mudbucker nog veel doffer en daardoor ook onbruikbaar. Ik gebruikte van die bas alleen de brug pickup solo en die klonk wel erg lekker. Misschien ligt er nog een extra filter met die vari switch over de EB-3 mudbucker t.o.v. een EB-0? Ik heb het idee dat EB-0's wat gedefinieerder klinken dan een EB-3 met de mudbucker solo (?). Ook nog gedefinieerder dan een SG bas RI heb ik het idee (die heb ik ook gehad).

Bij zowel de SG bas als de EB-3 vond ik de E snaar de zwakke schakel. Ik kreeg daar nooit een lekker geluid uit en qua volume was hij gewoon zwakker. Vanaf de A snaar klonk het heel goed, misschien vanwege de shortscale. Dit was bij beide bassen de reden om ze weer te verkopen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Basvarken »

Tien tegen één dat je te dunne snaren erop had liggen. Als je op een shortscale een 115 -50 snaar gebruikt, heb je echt een prima E snaar.
Laatst gewijzigd door Basvarken op 12 apr 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door 4snaarinstrument »

Bij mij klinkt de E snaar OK. Goede balans met de rest.
Fender
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door basloze fret »

Basvarken schreef: 10 apr 2017, 11:40 Tien tegen één dat je te dunne santen erop had liggen. Als je op een shortscale een 115 -50 snaar gebruikt, heb je echt een prima E snaar.
Maar dan zouden de andere snaren toch ook minder moeten klinken? Of vervang jij alleen de e snaar door een dikkere? Het mist gewoon de autoriteit van bijvoorbeeld de E op een jazz bas bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door 4snaarinstrument »

Hier geen enkel probleem. De hele bas is een autoriteit. :o
Fender
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Basvarken »

basloze fret schreef: 10 apr 2017, 15:17
Basvarken schreef: 10 apr 2017, 11:40 Tien tegen één dat je te dunne snaren erop had liggen. Als je op een shortscale een 115 -50 snaar gebruikt, heb je echt een prima E snaar.
Maar dan zouden de andere snaren toch ook minder moeten klinken? Of vervang jij alleen de e snaar door een dikkere? Het mist gewoon de autoriteit van bijvoorbeeld de E op een jazz bas bijvoorbeeld.
Nee de hele set. 50-115. Goed in balans. Ik doe dat al ruim 17 jaar zo op al mijn shortscales. Geen enkel probleem.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door basloze fret »

bedank voor de tip. Maar wat is dan de reden dat juist de E snaar bij een dunnere set niet goed door komt qua volume en de andere snaren wel?
Als je snaren in verhouding allemaal .5 dikker of dunner zijn zou het geen verschil moeten maken qua volume. Bij de set die jij noemt is de E snaar in verhouding al dikker dan de andere snaren van een 'normale' set...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Basvarken »

Ik weet niet precies hoe het natuurkundig zit. Ik vertrouw op mijn eigen oren.
Ik kan me voorstellen dat de waarneming van een E-snaar met autoriteit vooral zit in de mate waarin je de boventonen hoort. En bij een 100 E-snaar komen die bij een shortscale kennelijk net niet optimaal uit de verf. En bij een 115 E -snaar (naar mijn mening) wel.

De verhouding tussen de snaren is niet per definitie lineair, dus de redenatie "als de E bij een lichter setje achterblijft, is dat automatisch bij een zwaarder setje ook zo" gaat volgens mij sowieso niet op.

Een zwaardere set is om bovengenoemde reden voor mij veel fijner. Maar ook de snaarspanning is fijner. Het voelt allemaal wat strakker. Minder "kauwgum-achtig". En het komt naar mijn idee ook de toon ten goede.


Daarnaast - en dat heeft niks met snaardiktes te maken - zijn shortscale bassen met een "mudbucker" (zoals de Gibson EB-0, EB-2 en EB-3) vaak het slachtoffer bij ondermaatse versterker/speaker combi. De gigantische hoeveelheid laag die zo'n element weergeeft wordt vaak slecht weergegeven.
Het lijkt alsof de E snaar achterblijft, maar in feite is het de versterker die er niet goed mee weg komt. Solo lijkt het enorm dik, maar in een band verdwijnen de sublaag-regionen als sneeuw voor de zon bij gebrek aan vermogen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Basvarken »

Ja tof filmpje. Alleen irritant hoe hij de baritone switch verkeerd uitlegt. Hij zegt dat de bass wordt "enhanced". Maar in feite is het enige wat deze knop doet is het afkappen bij in-stand. Bij de out-stand wordt er niks enhanced, maar is gewoon het onaangetaste signaal van de pickups (met inderdaad gigantische hoeveelheid laag bij de mudbucker). Er wordt dus niks toegevoegd.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door Hans58 »

Hoe dan ook, zo'n ding klinkt supervet zeg. Je hebt wat moois in handen, Jeroen!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door 4snaarinstrument »

Bedankt Hans! :)

Ben er zeker nog erg blij mee, ik speel er graag op.
Fender
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Bericht door 4snaarinstrument »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe veel exemplaren er in Nederland zijn. Weet iemand er nog een?

En nog een foto.

Afbeelding
Fender
Plaats reactie