Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22645
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik vind dat het op contrabas vaak veel meer opvalt dan op fretless wanneer er afgeweken wordt (daar vind ik het vaak echt tenenkrullend).
Er zijn natuurlijk gradaties in "vals" en die kan je zelf al of niet met je eigen mantel der liefde interpreteren.
Sommige dingen kunnen echt flagrant vals zijn zonder dat je het beseft en heb al gemerkt dat naar opnames luisteren op kleine speakers echt genadeloos kan zijn (als je daar "aanvaardbaar" op klinkt, is het zeker ok op de grote speakers).

Ben het ook niet zo eens met je visie over Berlin maar die heeft blijkbaar telkens voor-en tegenstanders in de baswereld :-)
Ik kan hem zelf eigenlijk best goed smaken, hij heeft zijn ideeen en daar kan hij best in doordrammen maar de man heeft nu eenmaal het recht om zijn mening te ventileren.
Ik heb 'm zelf nu al drie keer ontmoet en een paar keer gesproken en ik vind 'm eigenlijk best een leuke man waarvan ik al veel geleerd heb.

Had het al eens gepost maar de laatste keer was vrij entertainend

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=moGi8DR6mzk[/youtube]
..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

wombatboter schreef:Ik vind dat het op contrabas vaak veel meer opvalt dan op fretless wanneer er afgeweken wordt (daar vind ik het vaak echt tenenkrullend).
Er zijn natuurlijk gradaties in "vals" en die kan je zelf al of niet met je eigen mantel der liefde interpreteren.
Sommige dingen kunnen echt flagrant vals zijn zonder dat je het beseft en heb al gemerkt dat naar opnames luisteren op kleine speakers echt genadeloos kan zijn (als je daar "aanvaardbaar" op klinkt, is het zeker ok op de grote speakers).

Ben het ook niet zo eens met je visie over Berlin maar die heeft blijkbaar telkens voor-en tegenstanders in de baswereld :-)
Ik kan hem zelf eigenlijk best goed smaken, hij heeft zijn ideeen en daar kan hij best in doordrammen maar de man heeft nu eenmaal het recht om zijn mening te ventileren.
Ik heb 'm zelf nu al drie keer ontmoet en een paar keer gesproken en ik vind 'm eigenlijk best een leuke man waarvan ik al veel geleerd heb.

Had het al eens gepost maar de laatste keer was vrij entertainend


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=moGi8DR6mzk[/youtube]
..
Ik heb uiteraard last van bevooroordeling wat betreft Berlin's persoonlijkheid, want ik heb 'm nooit ontmoet.
Ga er zonder meer van uit dat je gelijk zult hebben, want mijn kijk op de man is gebaseerd op de vele interviews die ik niet trek om helemaal uit te kijken.
Als teacher verstaat hij ongetwijfeld zijn vak, veel respect.
Zijn ongezouten, absolute kritiek op collega's vind ik minder, de meeste bas-toppers in de wereld blijven toch altijd de relativiteit van het 'eigen kunnen' voor ogen houden.
Maar, wellicht is Berlin ook down to earth in een face to face-meeting;
ik sluit me graag aan bij jouw positieve kijk op de man.

De contrabas 'intonatie' lijkt een gegeven waar iedereen mee kan leven heb ik het idee, de upright is althans populairder dan de fretless is mijn ervaring.
Op platen klinkt de contrabas-intonatie meestal oké, mooi gemixt onder de arrangementen, maar "life" valt het allemaal niet mee, zeker tijdens solo's...

Hoe bevalt jou trouwens de Vintage jazz-fretless? net ff je videootje bekeken. (ik heb er ook een gekocht vorig jaar)
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik vind de contrabass juist vergevingsgezinder dan de fretless bass, omdat de mensuur groter is zit je eerder dicht bij de goede positie en is de marge wat groter. Maar ik speel dan ook geen solo werk :oops: :P

Ik heb nog nooit een nummer opgenomen in de studio op fretless, alleen contrabass. Bij live heb ik nog wat problemen om de fretless zuiver te houden wanneer ik de octaaf mee moet pakken (zoals bijvoorbeeld bij Evenflow van Pearl Jam).. Meer oefenen dus (en als het goed is wordt dat gehoor beter nu ik een in ear setje ga gebruiken ...en binnenkort geopereerd wordt aan mijn oor..)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Jacky van Tongeren schreef: Enne....had die blazer wel een absoluut gehoor? zei ie dat van zichzelf?
Dat hebben we vaak genoeg geprobeerd, een noot spelen terwijl hij met z'n rug naar ons toe stond, en dan riep hij feilloos welke noot dat was. Hij kon/kan ook tot vier op een piano samen gespeelde noten benoemen, vanaf vijf zat/zit er een foutmarge in. En dan zei hij dingen als: "Een sol, die zit ongeveer goed, een do#, beetje te hoog, een la, beetje te laag, en een mi-mol, ook ongeveer goed.

Volgens die saxofonist staat een gestemde piano altijd een beetje vals - wat bevestigd wordt door pianisten, merkte ik, en wat ik ooit heb horen/zien demonstreren door een Belgisch pianoduo dat tijdens de voorstelling hun piano van 'wohltemperiert' herstemde naar een bepaalde toonaard, waardoor de 'feel' van een stuk helemaal veranderde (naam wil me niet meer te binnen schieten, vrouw is pianiste en Franstalig, als ik me niet vergis, man is een ook een pianorestaurateur).

En volgens diezelfde saxofonist is een do# iets anders dan een re-mol, wat ik vreemd vond maar wat prompt werd bevestigd door een aanwezige violist die eraan toevoegde: "Daarom vond ik het vreselijk toen ik voor het eerst begeleid werd door een piano, het leek wel of ik zo'n beetje alles vals moest spelen."
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

MacDaion schreef:
Jacky van Tongeren schreef: Enne....had die blazer wel een absoluut gehoor? zei ie dat van zichzelf?
Dat hebben we vaak genoeg geprobeerd, een noot spelen terwijl hij met z'n rug naar ons toe stond, en dan riep hij feilloos welke noot dat was. Hij kon/kan ook tot vier op een piano samen gespeelde noten benoemen, vanaf vijf zat/zit er een foutmarge in. En dan zei hij dingen als: "Een sol, die zit ongeveer goed, een do#, beetje te hoog, een la, beetje te laag, en een mi-mol, ook ongeveer goed.

Volgens die saxofonist staat een gestemde piano altijd een beetje vals - wat bevestigd wordt door pianisten, merkte ik, en wat ik ooit heb horen/zien demonstreren door een Belgisch pianoduo dat tijdens de voorstelling hun piano van 'wohltemperiert' herstemde naar een bepaalde toonaard, waardoor de 'feel' van een stuk helemaal veranderde (naam wil me niet meer te binnen schieten, vrouw is pianiste en Franstalig, als ik me niet vergis, man is een ook een pianorestaurateur).

En volgens diezelfde saxofonist is een do# iets anders dan een re-mol, wat ik vreemd vond maar wat prompt werd bevestigd door een aanwezige violist die eraan toevoegde: "Daarom vond ik het vreselijk toen ik voor het eerst begeleid werd door een piano, het leek wel of ik zo'n beetje alles vals moest spelen."

Is leuk om vast te stellen dat ook een gitaar (wat dacht je van een sax trouwens) een 'onzuiver' instrument is, iets dat iedere bouwer kan uitleggen.
Gitaarstemmen is compromissen sluiten....
Je kent het...het ene akkoord van de gitarist klinkt zuiverder dan het andere (reden waarom er zoveel power/chords worden gespeeld? :) )
Zullen we ons niet zo druk maken om af en toe een onzuiver fretless toontje van onze kant?
Gelukkig spelen we voor mensen zonder absoluut gehoor, die vinden muziek simpelweg mooi en te gek, of niet. :)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22645
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Jacky van Tongeren schreef:
Hoe bevalt jou trouwens de Vintage jazz-fretless? net ff je videootje bekeken. (ik heb er ook een gekocht vorig jaar)
Ik heb 'm ondertussen niet meer omdat ik 'm echt niet gebruikte (ik maakte mezelf wijs dat ik een "reserve" nodig had maar dat waren gewoon excuses)
Ik vond het een behoorlijk ding maar je voelt natuurlijk dat je geen verfijning onder je vingers hebt..
Eigenlijk moet je je spel aanpassen aan de fouten in de bas : soms aardingsproblemen, bepaalde noten die minder soepel klinken enz..
Ik kon er iets aanvaardbaars uithalen maar de feel van de hals was vrij lomp maar voor die prijs kan je ook niet veeleisend zijn (sommigen zweren meer bij een fretless Squier en daar kan ik inkomen).
Voor mij is de allerbeste bas qua verhouding prijs/kwaliteit een fretless Ibanez Musician, soort klank die echt heel goed kan wedijveren met peperdure bassen en dat voor 500 euro of minder als je wat zoekt.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Jimb schreef: Ik vind de contrabass juist vergevingsgezinder dan de fretless bass, omdat de mensuur groter is zit je eerder dicht bij de goede positie en is de marge wat groter.
Hij is dan wel vergevingsgezinder op zich, maar jeg moet ook kijken naar de afstanden die de hand moet overbruggen, de kleinere steun die je hebt aan de vorige positie, en de grotere foutkans die dit alles met zich meebrengt.
Violisten (niet allemaal, maar toch) spelen ook zuiver, en dat is met een minimale mensuur.
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

@Wombatboter

Dank je voor de tip, ik gebruik de Vintage ook als 'reserve'.
ff overwogen om de hele electriek te vervangen, maar ik vond de Wilkinson picks wel lekker klinken.
Uiteindelijk heb ik het EQ-spul/potmeters eruit gerukt, hals element afgekoppeld (gebruik ik toch niet) en het brug element rechtstreeks aan de ingang aangesloten.
Hij is een stuk 'directer' gaan klinken, en na wat laklagen op de hals zingt en knort ie heel behoorlijk.
Maar je hebt gelijk, het blijft een budget ding. :)
Laatst gewijzigd door Jacky van Tongeren op 01 aug 2014, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

a-j schreef:
Jimb schreef: Ik vind de contrabass juist vergevingsgezinder dan de fretless bass, omdat de mensuur groter is zit je eerder dicht bij de goede positie en is de marge wat groter.
Hij is dan wel vergevingsgezinder op zich, maar jeg moet ook kijken naar de afstanden die de hand moet overbruggen, de kleinere steun die je hebt aan de vorige positie, en de grotere foutkans die dit alles met zich meebrengt.
Violisten (niet allemaal, maar toch) spelen ook zuiver, en dat is met een minimale mensuur.
Het vervelende voor ons is natuurlijk dat muzikanten om ons heen uiteindelijk schijt hebben aan onze 'problemen' en moeilijkheidsgraad, je wordt afgerekend op wat je doet.
Laatst gewijzigd door Jacky van Tongeren op 01 aug 2014, 11:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

MacDaion schreef: een Belgisch pianoduo dat tijdens de voorstelling hun piano van 'wohltemperiert' herstemde naar een bepaalde toonaard, waardoor de 'feel' van een stuk helemaal veranderde
Yup! De natuurlijke toonreeksen zijn gebouwd vanuit de boventonenreeksen, en bestaan simpel gezegd uit de simpelste frequentie-verhoudingen (tussen twee tonen of tussen boventonen) die er zijn, zoals octaaf = 1:2 en kwint = 2:3, enz.
Hierdoor zou je in principe voor elke toonsoort je instrument opnieuw moeten stemmen.
Al de verschillende wohltemperierte stemmingen zijn compromissen. In landen met "rare" instrumenten met andere boventonenreeksen, krijg je dus ook andere toonladders - zie bijv. Arabië.

De zgn "Pythagoreïsche comma" (staat genoeg over op het net, neem ik aan) kun je evenredig verdelen over alle twaalf tonen, en je krijgt dan de wiskundige reeks volgens welke electronische orgels en synthesizers normaal gestemd zijn. Vals dus, maar we zijn er aan gewend.
Tussen haakjes: de meeste acoustische pianos en pijporgels zijn NIET helemaal gestemd zoals de electronische varianten, maar ietskes meer naar de smaak van de stemmer of gebruiker, en vaak aangepast aan de toonsoorten of stukken die er vaak gespeeld zullen worden. Typische vraag van stemmer aan pianist voor een groot concert: "Wat is het belangrijkste stuk dat je gaat spelen?"

Ik was eens bij een demo waar ze barokmuziek speelden op vier verschillend gestemde clavecimbels - één evenredige en drie toonsoortaangepaste.
Het leuke was dat alle barokfanatiekelingen met open mond stonden te bewonderen, terwijl Hans en ik, de twee jongens die rock ook wel leuk vonden, met onze armen rondsloegen en schreeuwend het pand uitrenden - omdat die zuivere stemmingen (en de Scarlatti) zo godsgruwelijk vervelend en slaapverwekkend waren. :twisted:

MacDaion schreef: En volgens diezelfde saxofonist is een do# iets anders dan een re-mol, wat ik vreemd vond maar wat prompt werd bevestigd door een aanwezige violist die eraan toevoegde: "Daarom vond ik het vreselijk toen ik voor het eerst begeleid werd door een piano, het leek wel of ik zo'n beetje alles vals moest spelen."
Alweer yup!
Zelf heb ik een godsgruwelijke hekel ontwikkeld aan goed opgeleide zangers die het verschil niet zingen tussen tonen die in verschillende harmonische samenhangen staan, en dus met hun verschillende functionaliteit ook een verschillende toonhoogte zouden moeten hebben. Bijvoorbeeld is de c in een a-mol akkoord binnen de toonsoort C-groot in principe een andere c dan de c in het c-groot akkoord in diezelfde toonsoort.
Het lijkt dan wel of deze zangers de harmonische ontwikkeling helemaal niet begrijpen, en het komt allemaal erg onmuzikaal over bij me.
Maar ja, zo is er dan ook het ouwe grapje dat er maar een ding bestaat dat minder van harmonie begrijpt dan een drummer, en dat is een sopraan. :finger:
Maar het leuke is dat je vaak (of soms) in het café op de hoek een jong zangeresje dit dan weer perfect hoort doen. Gewoon natuurlijk goed.
Laatst gewijzigd door a-j op 30 jul 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Dan heb ik een bijzondere drummer in mijn band zitten! Hij weet juist heel goed hoe het zit met harmoniën enzo, hij kan het alleen nooit echt goed voordoen/voorzingen, want hij zingt zo vals als een natte kat die met zijn staart tussen de deur zit. Maar heel knap: als hij naar de drie-samenzang van mij en de twee gitaristen luistert, kan hij precies aangeven wie er hoger moet, wie lager enzo. En dat kan hij dan ook als we datzelfde stukje niet samen zingen: Gilles, jij moet die lettergreep een stukje hoger (dan pakt hij soms mijn bas om te laten horen waar ik moet zitten), Barry jij zo en zom en jij Bas moet dit en dat. Dat repeteren we dan afzonderlijk en om de beurt, om vervolgens het weer samen te doen. En Julian de drummer heeft over het algemeen gelijk! :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Toen wij met een vorig bandje de demo opnamen werd ook het drumstel per nummer gestemd. Ze zijn er wel, drummers die toonhoogtes kennen :cheer:
(hij zong ook af en toe tweede stem mee)

a-j schreef:
Jimb schreef: Ik vind de contrabass juist vergevingsgezinder dan de fretless bass, omdat de mensuur groter is zit je eerder dicht bij de goede positie en is de marge wat groter.
Hij is dan wel vergevingsgezinder op zich, maar jeg moet ook kijken naar de afstanden die de hand moet overbruggen, de kleinere steun die je hebt aan de vorige positie, en de grotere foutkans die dit alles met zich meebrengt.
Violisten (niet allemaal, maar toch) spelen ook zuiver, en dat is met een minimale mensuur.
Mja, kwestie van wennen, en ik heb grote handen, op een viool zou ik weer nooit zuiver kunnen spelen...
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22645
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Barend (Bastaart) had dit ooit al eens gepost om de herkomst van de bas te achterhalen maar ik ontdekte het net terug omdat ik nogal veel naar "Grace and Danger" luister de laatste tijd
Deze versie is nog beter dan op de plaat en die was al zo subliem, de zweverige synths maken het nog ijler...
Dit is echt een fretless juweeltje, wat een beheersing en klank...om heel nederig van te worden (hoe de dynamiek op het einde volop wordt benut)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CpzAO73rqNc[/youtube]

Ik voerde de naam van de bassist eens in op YT en kwam op dit terecht, ook mooi


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q4mQos4tAVk[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9dOaXHGM1Qo[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22645
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Vurig gespeeld en pittig bas-solootje

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rWqleU3Dijw#t=74[/youtube]
what fools these mortals be
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

wombatboter schreef:Vurig gespeeld en pittig bas-solootje

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rWqleU3Dijw#t=74[/youtube]
Krijg ik meteen weer zin van om fretless te studeren. :D
Ga ik toch een keer meer studeren van BF bezoek i.p.v. minder...
Plaats reactie