Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik kan me vergissen maar net zoals op mijn vroegere Wal lijkt het alsof de epoxy het toch "zangeriger" maakt.
Ik heb "gewone" Jazz bassen en Wal bassen gehad en die leken "droger" te klinken terwijl dat glansje ook de klank lijkt op te krikken.
Het kan ook allemaal tussen mijn oren zitten, hoor.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

bastaart schreef:Goede beslissing Eus. Fretless P blijft mooi!
Ik vind die videos waar Tony Franklin alleen speelt echt niet goed en vaak onzuiver, maar gek genoeg klinkt het in de muziek dan vaak weer wel heel tof:

Heb die kerel altijd méga-irritant gevonden...soort relativerende humor dat er eigenlijk geen is imo en moet verbloemen dat hij zichzelf heel wat vindt.
Zijn instructievideo was een ramp qua intonatie maar ongetwijfeld heeft hij al wat deftige dingen kunnen doen door op het juiste tijdstip ergens te zijn (herinner me dat er hier ooit wat dingen van The Firm (?) gepost werden)
Bij dit filmpje heb ik een ambigu gevoel ... goed gedaan maar zit hij hier nu te playbacken (en dat verklaart de betere intonatie) of niet ? (waarom is het anders zo fragmentarisch ge-edit ?)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wenge
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:39

Bericht door wenge »

IDD een irritante schertsfiguur. Jimmy Page had eigenlijk Pino Paladino willen inlijven voor The Firm, maar die bedankte. :facepalm:
Wat die epoxylaag betreft moet ik je eveneens gelijk geven, Je gebruikte ooit de term 'glazig' en dat dekt de lading volledig
Remember, if it runs amuck...call the Duck
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Al die mensen die roepen dat ze 'singer songwriter' zijn haha.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

wombatboter schreef: Bij dit filmpje heb ik een ambigu gevoel ... goed gedaan maar zit hij hier nu te playbacken (en dat verklaart de betere intonatie) of niet ? (waarom is het anders zo fragmentarisch ge-edit ?)
en dat gevoel is ook helemaal terecht: hij zit namelijk (grotendeels) te playbacken!
check bv vanaf 1:53 en let op de lijn die je hoort en wat hij met zn handen doet.

:wink:

wat een poefta. :D
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »



grr hoe doe ik dit..


https://www.youtube.com/watch" onclick="window.open(this.href);return false;?t=42&v=TF4sJHBIYEo
Dat rode stukje zat te etteren,
Rieno
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Snaren andersom op je bas zetten? (Schmidt speelt linkshandig èn op zijn kop)
Heb dit zelf als lefty zijnde ook wel eens geprobeerd en dit geeft een hele andere beleving wat bereik en mogelijkheden aan gaat.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qJ0jE7_ ... e=youtu.be[/youtube]

Deze kwam ik vandaag op Talkbass tegen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

blablas schreef:Snaren andersom op je bas zetten? (Schmidt speelt linkshandig èn op zijn kop)
Heb dit zelf als lefty zijnde ook wel eens geprobeerd en dit geeft een hele andere beleving wat bereik en mogelijkheden aan gaat.
Hij speelt ook veel in alternatieve stemmingen en niet geheel onbelangrijk; Hij gebruikt piccolo snaren, alles is een octaafje hoger dus.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

31104--katalog--12--Johannes-von-Paris-Piccolo--_--540--405.jpg
Ik heb een Von Paris piccolo bas gehad. Erg gaaf ding met basstecs. Daar zaten gewone snaren op. Ik heb toen piccolo strings setje besteld in Koln, en dat maakte er toch wel even een ander instrument van (met bv een g zonder windingen). Echt heel erg inspirerend. Ik denk het andersom leggen van die snaren is ook een hele interessante. Toch eens een linkshandig basje proberen. Je ziet het echt aan zijn spel.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Leuke single hier uit Belgie met de fretless van studio-ace Bert Candries (zelf niet in de video te zien)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=24-coepvqNI#t=104[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ik mag tegenwoordig ook meedoen hier:
Fretloos gemaakte Ibanez Musician Bass uit 1980 (?), rosewood toets met een dikke epoxy laag eroverheen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En mijn Fender Classic 70's RI Jazz Bass, althans, wat er nog van over is. De hals is vervangen door een allparts jazz neck met ebben toets, de electronica is geheel vernieuwd bij Bass Matters en die hebben er gelijk Aero's Type 3 pickups ingemikt. Eigenlijk zijn alleen de (verknipte) slagplaat, de body, brug, 2 knoppen en wat schroeven nog origineel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Lekker!
Fender
MB-BASS
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 mei 2008, 19:08

Bericht door MB-BASS »

Veel plezier met de Musician.

Het viel me direct op dat je er binnen de minuut meer uithaalde dan ik in de jaren dat ie hier was.................
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »



:kwijl:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie