Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
Harmann
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2014, 21:25

Bericht door Harmann »

Mijn monster van Fret Less:

Afbeelding

Ging vroeger door het leven als een Yamaha rbx260f, vond ik lelijk en ik lag in zittende positie in de knoop met de onderste hoorn.
Afbeelding


Tijdens repetities komt m'n fretless maar af en toe eens boven, en dan eerder om iets speciaal te doen wat niet lukt met een gewone bas.
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6080
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Edmond Gilmore

Bericht door ritz »

Crossposten mag!

Kan lekker spelen deze jongen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pXBdtUI ... BA&index=7[/youtube]
Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Heerlijke knor!! Lekker geluid, en lekker gespeeld!

Ik dacht eerst dat er "straight up" stond, en ik dacht dat ie Paula Abdul ging spelen :facepalm:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Zeker goed gespeeld! Ik wordt er wel zenuwachtig en onrustig van omdat hij de hele tijd op dezelfde snelheid speelt. Ik geen moeite met het snelle spel maar het lijkt of er geen rust in zit en daardoor komt het wat freakerig over.
Gebruikersavatar
Jeur
Berichten: 391
Lid geworden op: 31 okt 2011, 12:57

Ibanez MC-924 Alphonso Johnson Musician

Bericht door Jeur »

Dit monster heb ik een half jaar in mijn bezit.
Binnenkort mag hij de deur uit omdat ik toch steeds kies voor mijn Jazz.

Wat vinden jullie van dit model? Het gaat om de AJ-10. Een signature van Alphonso Johnson.
Bijlagen
IMG_20150613_145045401_HDR[1].jpg
IMG_20150613_145230054[1].jpg
Bassist in Mindfool. https://mindfoolband.com/
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De meningen zijn er wat over verdeeld maar ben er altijd door geintrigeerd geweest...
Naar verluidt wou Johnson er zelf niet eens op spelen en is er blijkbaar een probleem wanneer je van de gefrette naar de fretless kant overschakelt door het hoogteverschil maar dat zou ik zelf eens willen uitproberen...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik klink op alles hetzelfde :-)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6zvagB2pvZE[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

had je het hoog er flink uit gedraaid? mss net iets teveel imho.
hij klinkt in jouw handen ook totaal anders dan in die van Bromberg: hij benadrukt heb ik het idee altijd de grafiet-sound met zn eq-ing. veel hoog, veel sizzle.

het is trouwens wel een verdomd fraaie basgitaar: ontzettend sierlijk en "sophisticated" ziet 'ie er uit.
hij staat je ook goed. :wink:
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2118
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Mooie bas Geert! ik ben wel benieuwd naar de verschillende sounds die erin zitten......ook met piezo toch?
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Er is ook wat minder hoog omdat de flatwounds er nog op staan en die moet ik nog vervangen...
Er zijn erg veel klankmogelijkheden maar eigenlijk interesseren die mij niet echt :oops:
Geef me een brugelement en ik ben tevreden en veel franjes heb ik niet nodig..
Morgen zet ik er roundwounds op en ga ik eens beginnen draaien uit nieuwsgierigheid (ik had 'm pas een kwartiertje)
Is wel echt een prachtige bas, de hals is echt een spiegel om in te kijken..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

ritz schreef:Crossposten mag!

Kan lekker spelen deze jongen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pXBdtUI ... BA&index=7[/youtube]
Knap gespeeld maar zielloos, een Jaco kopie... Niet echt heel erg iets om een harde van te krijgen ofzo.
Ik kan het niet maar ik vind het zielloos, karakterloos.. Ik heb net het filmpje van Geert zitten kijken waar hij Babooshka meespeelt, fantastisch!
Bidet as it may
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt voor de reactie maar alle eer naar John Giblin, die heeft het immers uitgevonden en ik heb het "maar" proberen naspelen :-)

Ondertussen een beetje ontgoochelend nieuws na enkele speeluren op de Peavey..
Het is een superinstrument met heel veel mogelijkheden en een zeer goeie klank.
Maar een mens zit raar in elkaar : ik krijg er geen klik mee zoals met mijn Pedulla of mijn Japanse Fender fretless.
Stiekem hoopte ik zelfs dat de Peavey de beide zou kunnen combineren en dat ik het moderne en het grotere bereik van de Pedulla zou kunnen verzoenen met het leuke aan een goeie jazz maar toch klinkt de Peavey nog anders, hij gaat meer in de richting van een Zon bvb (de piezo kan leuk zijn en is regelbaar maar ik ben al niet zo'n fan van treble dus voor mij hoeft het niet).
Ik ben rotverwend door de zeer goeie fretlessen die ik nu al heb en de Peavey is geweldig maar dat is niet goed genoeg meer, wat een verschrikkelijk luxe-probleem..:-)
Ik ga 'm dus binnenkort weer te koop zetten (met wat geluk heb ik mijn geld terug) want ik ken mezelf...jammer maar ben toch opgelucht dat ik 'm gekocht heb want deze bas spookte al lang door mijn hoofd en niks beter dan duidelijkheid.

Afbeelding
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Op zich is die ZON-connectie ook wel snel te maken natuurlijk. De materialen zijn verdacht gelijk. Zelfs ik word er hebberig van, ware het niet dat fretloos voor mij problematisch is gebleken :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

wombatboter schreef:Bedankt voor de reactie maar alle eer naar John Giblin, die heeft het immers uitgevonden en ik heb het "maar" proberen naspelen :-)

Ondertussen een beetje ontgoochelend nieuws na enkele speeluren op de Peavey..
Het is een superinstrument met heel veel mogelijkheden en een zeer goeie klank.
Maar een mens zit raar in elkaar : ik krijg er geen klik mee zoals met mijn Pedulla of mijn Japanse Fender fretless.
Stiekem hoopte ik zelfs dat de Peavey de beide zou kunnen combineren en dat ik het moderne en het grotere bereik van de Pedulla zou kunnen verzoenen met het leuke aan een goeie jazz maar toch klinkt de Peavey nog anders, hij gaat meer in de richting van een Zon bvb (de piezo kan leuk zijn en is regelbaar maar ik ben al niet zo'n fan van treble dus voor mij hoeft het niet).
Ik ben rotverwend door de zeer goeie fretlessen die ik nu al heb en de Peavey is geweldig maar dat is niet goed genoeg meer, wat een verschrikkelijk luxe-probleem..:-)
Ik ga 'm dus binnenkort weer te koop zetten (met wat geluk heb ik mijn geld terug) want ik ken mezelf...jammer maar ben toch opgelucht dat ik 'm gekocht heb want deze bas spookte al lang door mijn hoofd en niks beter dan duidelijkheid.

Afbeelding
Jammer dat het niet "klikt" tussen jullie. Ik had een beetje hetzelfde hoor. Geweldige bas, maar niet de mijne. Nu zowel letterlijk als figuurlijk. Mijn ZON fretless zal ik niet snel meer wegdoen. Toch een klasse hoger dan de Peavey qua geluid en speelgemak en ik vind em ook nog eens mooier. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

wombatboter schreef:Bedankt voor de reactie maar alle eer naar John Giblin, die heeft het immers uitgevonden en ik heb het "maar" proberen naspelen :-)

Ondertussen een beetje ontgoochelend nieuws na enkele speeluren op de Peavey..
Het is een superinstrument met heel veel mogelijkheden en een zeer goeie klank.
Maar een mens zit raar in elkaar : ik krijg er geen klik mee zoals met mijn Pedulla of mijn Japanse Fender fretless.
Stiekem hoopte ik zelfs dat de Peavey de beide zou kunnen combineren en dat ik het moderne en het grotere bereik van de Pedulla zou kunnen verzoenen met het leuke aan een goeie jazz maar toch klinkt de Peavey nog anders, hij gaat meer in de richting van een Zon bvb (de piezo kan leuk zijn en is regelbaar maar ik ben al niet zo'n fan van treble dus voor mij hoeft het niet).
Ik ben rotverwend door de zeer goeie fretlessen die ik nu al heb en de Peavey is geweldig maar dat is niet goed genoeg meer, wat een verschrikkelijk luxe-probleem..:-)
Ik ga 'm dus binnenkort weer te koop zetten (met wat geluk heb ik mijn geld terug) want ik ken mezelf...jammer maar ben toch opgelucht dat ik 'm gekocht heb want deze bas spookte al lang door mijn hoofd en niks beter dan duidelijkheid.

Afbeelding

Zon-de Geert, maar het onderzoek is dan toch niet voor niets geweest.
Hij stond u wel goed. Zeker met dat zwartwitte shirt. Iconisch. Dat zou toch zeker een bepaald soort genot moeten opleveren in een passionele jam met het door u genoemde merk gitaren in de tekst over Roger Waters?
Plaats reactie