Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohnBoy »

Nee. Snap ik ook niet.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6066
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Mick Karn 'Bones of Mud'

Bericht door ritz »

Zeer fraai en meeslepend.

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door aukehamers »

Waar kopen jullie je La Bella's?
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

aukehamers schreef: 03 dec 2018, 12:35 Waar kopen jullie je La Bella's?
Maar net waar ze op dit moment het goedkoopst zijn. Dat kan zijn Thomann.de of Bax-shop.nl of Lordofthestrings.nl of Snarenshop.nl. Alle anderen zijn meestal duurder.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ik heb op mijn fretless bassen altijd black nylon snaren. Gewoon omdat ik dat het mooist vind klinken. De D'Addario ETB92 bevallen mij altijd erg goed. Een mooie klank en glad als zijde.
Toch vind ik soms de G-snaar wel eens een beetje 'iel'. Ik houd wel van een wat 'vollere' klank.
Zo vind ik bijv. een toon op de D-snaar veel mooier klinken dan dezelfde toon op de G-snaar. Nu vroeg ik mij af of dat is op te lossen met een dikkere G-snaar.
In mijn zoektocht kwam ik de Rotosound RS88 tegen. Daarvan heeft de G-snaar dezelfde dikte als de D-snaar van het D'Addario setje maar, uiteraard, met veel minder spanning zodat deze als G-snaar wordt gebruikt.
Mijn vraag: is mijn veronderstelling juist dat een dikkere G-snaar 'voller' klinkt?
En.. heeft iemand ervaring met de dikke snaren van Rotosound?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Eeehhhh.. niemand die ervaring heeft met Rotosound RS88 snaren?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Peachabell »

Ik heb wel eens naar zo'n Rotosound set gekeken, maar de E en A snaar zijn echt veel dikker dan wat ik op m'n fretloze 4 snaar had liggen. Omdat ik geen zin in de kam uitvijlen had heb ik de D'Addario's gekocht. Die liggen er al jaren tot tevredenheid op, daarbij scheelden ze toen ongeveer 2 tientjes in prijs met de Rotosounds.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Tja, dat uitvijlen ben ik ook wel een beetje huiverig voor. Wat als je weer terug gaat naar dunnere snaren? Moet je dan een nieuwe kam monteren?
Ondertussen ook nog aan het kijken naar La Bella 760N als alternatief. Die zijn ook wat dikker. Ik ben nu op zoek naar een adres waar ze ook de Medium Scale kunnen leveren.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door aukehamers »

De geultjes in je kam kleiner krijgen kan wel, maar is eng gedoe.
Ik heb wel eens iemand met schaafsel en secondelijm in de weer gezien. Daarna kun je ze weer opnieuw vijlen.
Lekker die dunne er op laten liggen dus.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door butters »

ik heb op mijn 5 string die uitgevijld is voor BEADG nu een setje EADGC liggen en dat gaat prima. die zijn dus een pak dunner. Geen geratel of bijgeluiden of andere problemen. Zolang je maar netjes egaal uitvijlt en de hoek van de snaar naar de tuner volgt.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Nergens in Europa zo'n setje La Bella voor Medium scale te vinden. Bij diverse online winkels gevraagd. Snarenshop.nl deed tot nu toe de meeste moeite en heeft ook nog toegezegd na te gaan of levering in de toekomst mogelijk is en hoe lang dat dan gaat duren. Keurig van Snarenshop.
Ten einde raad heb ik de fabrikant (USA) gemaild met de vraag hoe ik nu toch aan zo'n setje kan komen. Binnen het uur had ik antwoord met een link naar stringsandbeyond.com, welke ook naar NL verzenden. Ik heb daar meteen besteld en ik kreeg gisteravond al bericht dat het setje is verzonden.
Inclusief verzenden (ca. 10 Dollar) is het setje nog goedkoper dan waarvoor ze de La Bella's hier in Europa aanbieden. Het is alleen te hopen dat dat de douane hier niet moeilijk gaat doen.
Anyway, binnenkort ga ik zo'n setje 0.060 - 0.115 uitproberen en ik laat dat wel weten of er veel verschil is met de dunnere D'Addario ETB92.
@butters, bedankt voor de melding betreffende het uitvijlen. Ik zal het netjes aanpakken ;)
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Bij Juststrings.com heb ik ook al een paar keer succesvol besteld. Schappelijke verzendkosten ook.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ik heb gisteren het setje snaren van stringsandbeyond.com ontvangen. Is nog geen 1,5 week onderweg geweest. Zij hebben verzonden met op de verpakking een lagere prijs. Hierdoor niet onderschept door de douane en dus geen extra kosten. Al met al inclusief verzending €42,-. Die setjes kosten hier in Europa al snel €50,- excl. verzending.
Komend weekend ga ik ze testen, hopelijk met het gewenste resultaat. Ik laat het nog weten.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Voor wie het weten wil. Ik heb de afgelopen dagen de nieuwe snaren beproefd op mijn shortscale fretloze Chowny bas.
Oude snaren: D'Addario ETB92M 50-65-85-105 black nylon
Nieuwe snaren: La Bella 760N-M 60-70-94-115 black nylon
Vingergevoel: afgezien van de andere dikte, precies gelijk. Glad zijdeachtig.
Geluid: qua klankleur (is dat het goede woord?) identiek.
Snaarspanning: ondanks meer dikte toch een iets hogere spanning dan de D'Addario. Dat verbaasde mij enigszins maar is een prettige bijkomstigheid.
Mijn probleem met de G-snaar: opgelost. De dikkere snaar van La Bella klinkt 'voller' (meer consistent met bijv. de D-snaar) dan de dunnere van D'Addario.
Nieuw probleem: De E-snaar 'rammelt' nogal op het fingerboard. Ook als ik de brugzadel hoger zet. Oplossing: ik gebruik de E-snaar van de D'Addario set. Die is iets dunner, iets 'bescheidener' in het geluid maar rammelt minder.
Slotsom: mijn ideale set bestaat uit een combinatie van de D'Addario en de La Bella snaren maar dat zal wel niet op de markt komen vrees ik. Dan maar zelf gaan mixen.
Eens te meer is mijn onderschrift weer toepasselijk :)
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

Hallo Fretlozen….

Hebben jullie enkele beginnersnummers of tips om de fretloze bas onder de knie te gaan krijgen, of zeggen jullie van; gewoon doorgaan op de fretloze waar je met de gefrette bas mee bezig bent?
Heb zo'n fretloze nu een paar uur in huis en het is wel even wennen moet ik zeggen.....
Plaats reactie