Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassKees »

Spaghettihout schreef: 27 dec 2018, 23:27 Hallo Fretlozen….

Hebben jullie enkele beginnersnummers of tips om de fretloze bas onder de knie te gaan krijgen, of zeggen jullie van; gewoon doorgaan op de fretloze waar je met de gefrette bas mee bezig bent?
Heb zo'n fretloze nu een paar uur in huis en het is wel even wennen moet ik zeggen.....
https://open.spotify.com/album/0uoqdDFf ... X2KKozQH3Q
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

Hartelijk bedankuwel, ik ga er even de tabs van opzoeken, kan ik aan de slag!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassAgent »

Even pronken:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

Mooi gespeeld! Dan mag je wel even pronken hoor!
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Een paar uur.......
Ik ben gewoon overgestapt. Het duurde een paar weken voordat ik de intonatie een klein beetje goed kreeg en de 'mwaahhh' een beetje kon 'temmen'.
Op een gegeven moment ga je het ding haten of je wilt nooit meer anders. Wat mij het beste er aan bevalt is de relaxte manier van spelen. Ik heb niet al te grote handen en mijn vingers doen altijd pijn vanwege fibromyalgie en dan speelt fretloos toch wel veel fijner dan fretted. Je kunt meer 'smokkelen' en corrigeren zonder dat je meteen wordt afgestraft door gerammel op de fretten.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

JohandeJong schreef: 28 dec 2018, 09:45
Op een gegeven moment ga je het ding haten of je wilt nooit meer anders. Wat mij het beste er aan bevalt is de relaxte manier van spelen.
Juist daarom wilde ik graag een fretloze, om de rustige manier van spelen en vooral dat heerlijke geluid dat het geeft.
Ik hou hem naast de gefrette bassen erbij, en ik denk dat ik qua intoneren hier veel van kan leren, maar eerst nog even wennen aan het fretloze, had dat nog nooit eerder gedaan :roll:
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dommel'd »

Weet er iemand iemand in de omgeving van noord Brabant die een toets kan ontfretten en lakken voor een normale schappelijke prijs ? (Laatste keer bij de gier geweest , super goed alleen erg aan de prijzige kant).

Ik heb helaas nu enkel nog mijn Takamine Tb10 en zoek toch wel een goede elektrische fretless erbij , goedkoopste oplossing leek me mijn ibanez grooveline te laten ontfretten aangezien ik daar kwa klank zowiezo al zeer over te spreken ben maar eigenlijk geen gefrette bas meer erbij nodig heb....
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Die Takamine is nog eens een mooi ding zeg. Beetje te prijzig voor mij maar wel..... :kwijl:
Ik heb nog 2 fretless bassen in de verkoop (in het Te Koop forum). Misschien wat voor jou?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dommel'd »

Ja de Taranaki zit ik al weken over te kwijlen , helaas laat het budget dat nu niet toe :(

Zeer veel spijt achteraf dat ik mijn wal heb verkocht , was nadien ook eigenlijk niet nodig financieel maar ja net als met drank komt de kater later...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door zomnius »

BassAgent schreef: 28 dec 2018, 08:34 Even pronken:
tegek!!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Charlie »

Dommel'd schreef: 29 dec 2018, 12:51 Weet er iemand iemand in de omgeving van noord Brabant die een toets kan ontfretten en lakken?
https://www.pkguitars.nl/
https://www.vanderend.nl/
https://www.knooren.nl/

Alle drie ervaring mee; vakmensen!
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
SlowKarma
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:39

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door SlowKarma »

Yo no soy tonto!
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door aukehamers »

Waaaah Bassagent, wat vet zeg!

Even iets anders. Ik heb La Bella black nylon tapewounds gekocht bij wijze van proef, maar niet goed opgelet of de diktes wel in de kam van mijn Ibanez SRF700 pasten. Nee dus :( (thomastik dan maar)
Nu zijn ze op mijn Fender Jazz Geddy Lee belandt. Heel andere bas. Maar het is DIK! Me like.
Totaal andere sound dan ik ken van rounds of flats. Zelfs slappen klinkt ok vreemd genoeg.
Bijkomstigheid is dat het heel mooi staat, zwarte snaren op een zwarte bas met zwarte block inlays.
Binnenkort proberen in bandsetting.
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door aukehamers »

Ik heb mijn actie wel "bigger than Mark Wahlberg" moeten maken, want de fret buzz is niet zo mooi.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Zo'n kam kun je zonder risico een beetje uitvijlen. Daarna kunnen dunnere snaren ook weer zonder problemen worden gebruikt. Dus, als je die dikkere toch eens op de Ibanez wil proberen dan kan dat best.
Vorige week heb ik (in dit topic) verslag gedaan van mijn bevindingen van de La Bella 760N t.o.v. de D'Addario ETB92. Ik vind de dikkere G-Snaar veel beter maar de dikke E-snaar vind ik nogal 'rammelen'.
Sowieso op mijn fretless bassen gebruik ik altijd Black Nylon. Zoals je zelf ook al ervaren hebt een fantastisch sound en ja, het staat heel mooi. Vooral op een totaal zwarte bas. Op mijn Chowny heb ik alle hardware vervangen door zwart en de headstock heb ik ook zwart gemaakt.
IMG_3788.JPG
IMG_3788.JPG (1.31 MiB) 815 keer bekeken
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie