Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door zomnius »

te-gek
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2555
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door jorren »

Zandbass schreef: 01 feb 2018, 13:42 Zelf gebouwde conversion van een cello. Klinkt te gek, veel akoestischer krijg je het niet zonder contrabass :) Het is natuurlijk wat groter dan een akoestische basgitaar, maar je kan er prima mee zittend spelen. Staan en verticaal kan ook, met de uitschuifbare pin. Omhangen zou kunnen maar is niet mijn voorkeur.

Heb je meer foto’s?
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Knap gemaakt. Maar wat ik me wel afvraag: waarom koop je niet gewoon een 1/3 contrabas? Deze hebben precies de mensuur van een elektrische bas en sound van een contrabas.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Rieno »

Zandbass schreef: 01 feb 2018, 23:51 Zelf gebouwd. Work in progress :)
Daar word ik als elektronicus dan weer geïnteresseerd door! Is ook wel leuk natuurlijk, helemaal zelf alles maken :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Advies gevraagd

Bericht door Dunk »

Ik wil de sprong naar fretless ook wel eens wagen. Volgens mij gaat me dat helpen in het bewuster spelen van noten. Ik ben dan ook op zoek naar mijn eerste fretloze bas.

Het zou tof zijn als jullie mij zouden willen adviseren. Op dit moment heb ik twee interessante aanbiedingen ontvangen. Allereerst een Fender Modern Player Jazz (dus humbuckers ipv single coils) met een fretloze nek (Fender Mex) voor 340 euro. En en tweede een Fender Mexico met Bartolini's voor 430 euro. Ik kan ze beiden niet bespelen, moet dus blind (doof) beslissen.
Qua sound heb ik nog geen duidelijke voorkeuren. Ik weet iig dat ik niet gek ben op het hele 'houterige' geluid.

Hebben jullie tips / adviezen?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Ik heb een Fender mex fretloos gehad en vond die heel fijn klinken en spelen. Ik zou wel even de originele elementen er bij vragen.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door viersnaar »

Ik ben helemaal geen expert, maar heb wel het idee dat vooral bij een fretless het heel belangrijk is om de bas vooraf even te bespelen. Meer dan bij een gefrette bas.
Heb nu 2x een fretless besteld in de winkel, en die hadden echt niet de dingen die je wil horen bij een fretless: ze 'zongen' niet, zat geen leven in, de tonen leken niet opgepakt te worden door de hals, er zat geen 'mwhoaaa' in.
Hoefde de bassen niet eens voor ingeprikt te zijn om dat te horen.
[bleek overigens later dat een van die 2 Fender bassen de draadjes intern ook nog eens fout gesoldeerd waren, dus ingeprikt bleef daar hélemaal niets van over.... nooit begrepen hoe die door de QC is kunnen komen]
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Len »

Zelfde schuitje hier. Na een fretloze Squier vintage modified precision én jazz (2de serie waar de SD elementen plaats hebben gemaakt voor iets anders) te hebben gehad, ben ik afgeknapt op het fretboard van beide waar de witte lijntjes 'voelbaar' zijn. Als je vibrato toepast precies op zo'n lijntje dan hoorde ik, zij het minuscuul, een drempeltje of kuiltje onder je vingertop.

Nu kijk ik naar de Vintage V74MRJP (jaco relic kopie) of een Sire Marcus Miller V7 en P7. Over de Vintage heb ik volgens mij gelezen dat de fretlijntjes vroeg of laat afbrokkelen :|. Ook vind ik deze in youtubefilmpjes niet altijd even goed klinken. Maar ik ben momenteel wel erg tevreden met mijn Vintage Icon P (relic sunburst).
De Sire is een stuk duurder en de actieve electronica is vermoedelijk niet echt aan mij besteed. Heeft echter een mooi gelakt fretboard (maar wordt standaard wel met flatwound's geleverd :shock: ).

Door ander fretloos aanbod bij de grote online muziekzaken word ik niet echt geprikkeld. Tweedehands spreekt alleen deze me aan maar heeft geen fretlijntjes. Wordt het dan toch de Vintage?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Len schreef: 02 mar 2018, 00:47 Nu kijk ik naar de Vintage V74MRJP (jaco relic kopie) of een Sire Marcus Miller V7 en P7. Over de Vintage heb ik volgens mij gelezen dat de fretlijntjes vroeg of laat afbrokkelen :|. Ook vind ik deze in youtubefilmpjes niet altijd even goed klinken.
Van die Vintage icon jazz fretless zou ik wegblijven. Een leerling van mij heeft deze gehad en je voelde gewoon de fretlijnen, een hobbel en ze staken zelfs wat uit aan de zijkant bij sommige 'frets'. Zeer slecht afgewerkt en het voelde echt goedkoop aan. Bovendien een zeer slechte relic.
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dunk »

Voor zover al bedankt voor het meedenken. Heel nuttig, dit.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik heb net een fretloos (gemaakte) Dimension afgesteld. Voor een zingende toon is het, naast een goede techniek, vooral van belang dat:

- de hals goed (bijna kaars) recht kan
- de snaren laag genoeg kunnen qua brug
- de topkam goed uitgevijld is, dit kan veel lager dan bij een bas met fretten
- de toets goed vlak is, maar een minimaal voelbaar ribbeltje van de fretlines is weer geen enkel probleem als het hierboven beschreven goed is...
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8163
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Peachabell »

Zelf heb ik weinig problemen met lijntjes, m'n Yamaha BBN5II heeft lijntjes op het fretboard die ik tijdens het spelen niet voel.
Daarnaast ben ik het met Pedullist eens dat de afstelling belangrijker is dan het merk.

Ik heb wel eens een Musicman Stingray fretless geprobeerd die me niets deed, hetzelfde met een Mex 7ender Jazz 5.
M'n Hohner B2A Fl, Yamaha BBN5II en een goedkope gemodificeerde Koreaan doen me weer wel wat.



Afbeelding


Deze Warwick RB StarBass 5 FL RS SHP vind ik qua uiterlijk GAS waardig, maar ik heb er nog nooit een bespeeld, kan dus niets zeggen over de bespeelbaarheid en klank.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Probleem met goedkopere bassen is dat de halzen en toetsafwerking niet van de beste kwaliteit zijn. Heb je een slecht afgewerkte toets op een hals van waaibomenhout (=slecht goed af te stellen) dan wordt het lastig. Ik denk dat veel mensen ook niet beseffen hoe strak en laag een fretloze bas afgesteld kan worden (en hoe laag die topkam kan, je zou er geen .70 plectrum tussen de snaar en toets moeten krijgen daar). Al meerdere malen een afstelbeurt van gitaarreparateurs moeten overdoen voor mezelf en andere mensen.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

Ik heb zelf de 4 snarige variant gehad van de fretless RB starbass. Viel mij smerig tegen, de actie kon niet lekker laag en de bespeelbaarheid liet te wensen over. Volgens mij is het met die bassen een beetje hit or miss. Eerst zelf uitproberen is verstandig denk ik.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Frederiek »

Het is ook belangrijk dat de bas goed te intoneren is, zeker als je een toets met lijntjes hebt. Ik heb een hekel aan lijntjes omdat ik dan meer naar mijn vingers kijk dan dat ik echt luister.
Plaats reactie