Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door HNZ »

Klinkt goed, Johan!
Heel veel plezier er mee.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

De Ibanez SRF700-BBF SR Portamento dus.
Ondanks mijn voorkeur voor shortscale, vanwege pijnlijke handen, vind ik deze longscale bas toch heel prettig bespeelbaar. De hals is lekker dun en heeft een groot bereik. De vorm en (met name) het gewicht (slechts 3,3kg) van de body speelt ook een belangrijke rol in de bespeelbaarheid. Dankzij de 2 pickups en een piezo-brug een veelzijdigheid aan geluid.
En toch stuur ik de bas weer terug........
1. Hoewel ik de sound prachtig vind, 'verdwijnt' deze in de mix van de band. Het is niet duidelijk genoeg aanwezig. Hoe noemen jullie dat... te weinig articulatie of zoiets? Het geluid 'zoemt' een beetje door de muziek heen en soms hoor ik niet eens welke noot ik aansla.
2. Een behoorlijke 'dead-spot' op ongeveer de 8e positie op de G-snaar. Op te lossen met een fathead op de headstock maar dat vind ik toch niet ideaal.
3. Binnen 2 weken is de batterij leeg. Dat lijkt mij een foutje in de bedrading van/naar de pre-amp. Ongetwijfeld op te lossen maar nummer 1 is al voldoende reden om de bas niet te houden dus ga ik mij niet met die bedrading bezig houden.
Jammer, want het is een mooie en fijne bas. Ik ben weer een ervaring rijker en weet nu dat een bas van Ibanez uit de SR serie in ieder geval een nekvorm heeft waarmee ik mij wel kan redden. Dus wie weet komt er ooit nog een Ibanez maar dan met andere pickups misschien?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door eppie »

Het volgende… Ik heb sinds zaterdag een nieuwe kat in huis, een erg relaxed beestje. Vind het leuk al ik op de bass speel. Maar zodra ik de fretloze pak is het gedaan, blazen en grommen!!!

Kan het zijn, dat het geen natuurlijk geluid is. Of dat ik er misschien niks van bak? Hij gaat wel goed op de bak!
Laatst gewijzigd door eppie op 21 feb 2019, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18690
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Katten haten klokkenspel, is mijn ervaring

Fretloos spel houden ze van. Bij voorkeur melancholisch.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door eppie »

Heb je een voorbeeld?
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

De Ibanez Portamento is weg. Opgehaald door UPS. Ik geniet weer verder van mijn fretloze Chowny. Met de gain van de Amp wat verder open krijgt ook deze een hele fijne knor.
De volgende bas is ook al weer in huis. Een nieuw probeersel. De Ibanez SRC6. Deze is echter niet fretloos dus hierover verder in een ander draadje.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Dat is toch meer een bariton gitaar dan een bas? of meer vergelijkbaar met een bas VI?
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Klopt. Dat laatste. Ik vind deze meer lijken op een bas dan de Fender VI en de klank verbaasd mij ook. Meer een bas dan een g*t**r. Maar daarover meer in het bas VI draadje.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2898
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

eppie schreef: 21 feb 2019, 18:44 Het volgende… Ik heb sinds zaterdag een nieuwe kat in huis, een erg relaxed beestje. Vind het leuk al ik op de bass speel. Maar zodra ik de fretloze pak is het gedaan, blazen en grommen!!!

Kan het zijn, dat het geen natuurlijk geluid is. Of dat ik er misschien niks van bak? Hij gaat wel goed op de bak!
Tja, karaktertjes die dieren, mijn hond kan de Jazz niet goed velen, vooral als ik wat steviger speel, maar als ik de P pak, geeft ie geen krimp en komt ie erbij liggen...
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door butters »

Je intonatie is waarschijnlijk te goed. Voor mooi kattengejank moet je er een beetje naast spelen. Dat al eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door eppie »

Spaghettihout schreef: 21 feb 2019, 21:50
eppie schreef: 21 feb 2019, 18:44 Het volgende… Ik heb sinds zaterdag een nieuwe kat in huis, een erg relaxed beestje. Vind het leuk al ik op de bass speel. Maar zodra ik de fretloze pak is het gedaan, blazen en grommen!!!

Kan het zijn, dat het geen natuurlijk geluid is. Of dat ik er misschien niks van bak? Hij gaat wel goed op de bak!
Tja, karaktertjes die dieren, mijn hond kan de Jazz niet goed velen, vooral als ik wat steviger speel, maar als ik de P pak, geeft ie geen krimp en komt ie erbij liggen...
Less is more :D
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dommel'd »

D2EA0820-00AB-4CAF-92B1-8EBB97A24CA9.jpeg
Its finished!

Allparts Candy orange body
Vox humana fretless hals met ebben toets
Schaller brug en hipshot ultra lite tuners
Nordstrand 60’s (zonder hum cancelling, hum is zowiezo niet veel en ik vond deze beter klinken dan de met)
Emerson Custom 60s wiring kit

Alleen nog passende knoppen

Geluid is fantastisch , het brug element klinkt echt heerlijk zelfs solo klinkt hij mooi vol en Jaco natuurlijk :mrgreen: ik ben blij :D
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door didi »

Super Dommel'd !
Is dit zo'n vox-humanahals met grafiet kern ? Zo ja, bevalt ie ? Graag hoor ik na een tijdje wat je ervaringen ermee zijn. Ik zit er zelf ook over te twijfelen om mijn fretless zo'n neck te geven omdat ik merk dat ie niet stabiel genoeg is.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2898
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

Netjes Dommel'd, mooie kleur en mega sjieke hals!!!!
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dommel'd »

didi schreef: 24 feb 2019, 20:52 Super Dommel'd !
Is dit zo'n vox-humanahals met grafiet kern ? Zo ja, bevalt ie ? Graag hoor ik na een tijdje wat je ervaringen ermee zijn. Ik zit er zelf ook over te twijfelen om mijn fretless zo'n neck te geven omdat ik merk dat ie niet stabiel genoeg is.
Voor alsnog is hij super stabiel , maar gezien het korte tijdsbestek dat hij af is kan ik hier nog vrij weinig over zeggen. Het profiel is zeer aangenaam iig en ik vind hem fijner aanvoelen dan allparts/fender. Verder is hij echt flawless afgewerkt

Ik houd je op de hoogte !
Plaats reactie