Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Thanks. Jij krijgt er al iets meer boventonen uit. Met bovenkant van de nagel bedoel je het gedeelte bij het uiteinde van je duim (rand van de nagel)?
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

ja de rand van de nagel inderdaad. Vlak bij de brug (tussen de pick up en de brug in eigenlijk) krijg ik zelf het beste resultaat. Willis heeft overigens volgens mij wel echt iets van een effect aan staan maar wat weet ik niet..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

ok bedankt. Ik krijg het nog steeds niet zoals ik wil wat ik ook probeer. Niet dat het een essentiële techniek is, maar toch evengoed leuk om in je arsenaal te hebben.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Mag ik om jullie mening vragen?
Ik heb toch wel een beetje G.A.S. voor de Ibanez SRF700 (https://news.musicstore.de/basse-videos ... glish-5317) en dan met name vanwege de sound van die bas.
Nu speel ik het prettigst op een shortscale vanwege enigszins pijnlijke handen maar daarbij heb ik nog niet een bas gevonden met een sound zoals de Ibanez, welke mij ook heel erg doet denken aan de Taranaki die ik even heb gehad maar daarvan vond ik de hals een beetje te breed. Volgens mij is de hals van de Ibanez 38mm bij de kam en daarmee niet breder dan bijv. de hals van een Fender Jazz.
Ik ben erg benieuwd naar meningen van anderen. Is de sound van die Ibanez inderdaad zo als op de youtube filmpjes? Is de hals inderdaad zo dun als een Fender Jazz? Zijn er toch nog mitsen en maren wat betreft deze bas of is het een aanrader?
Jullie commentaar wordt zeer op prijs gesteld.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Peachabell »

Gewoon naar een winkel gaan en 'm uitproberen, lijkt me het beste.
Ga er van uit dat je, als je er geen ervaring mee hebt, de bas niet zo kunt laten zingen als in het filmpje.
Dat moet je onder de knie krijgen.

Zo'n Ibanez heb ik wel eens bij de hals vast gehad, wijkt inderdaad niet veel af van een Jazz hals.
Bespeeld heb ik 'm niet, wilde voorkomen dat ik er GAS voor zou ontwikkelen.
Maar het is een mooi en degelijk afgewerkt instrument.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Ik heb hem een keer bespeeld bij een winkel. Erg fijne bas met een houtachtige klank. Er zaten wel flatwounds op die zou ik vervangen door roundwounds. Wel even wennen die lange toets die tot het element doorloopt. Slappen wordt dan erg lastig. Maar de hals is heel fijn. Die houtkkank moet je liggen. Dus ik zou hem ook eerst uitproberen.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Ken »

Bijlagen
63AE50C2-07D7-468E-A54A-DAD1ACA9B449.jpeg
63AE50C2-07D7-468E-A54A-DAD1ACA9B449.jpeg (1.21 MiB) 1271 keer bekeken
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Peachabell schreef: 27 jan 2019, 13:14 Gewoon naar een winkel gaan en 'm uitproberen, lijkt me het beste.
Ja, dat is het beste maar hier in het Noorden valt het niet mee om 1. een behoorlijke winkel te vinden en 2. een winkel die zo'n bas in voorraad heeft.
basloze fret schreef: 27 jan 2019, 13:27 Ik heb hem een keer bespeeld bij een winkel. Erg fijne bas met een houtachtige klank. Er zaten wel flatwounds op die zou ik vervangen door roundwounds. Wel even wennen die lange toets die tot het element doorloopt. Slappen wordt dan erg lastig. Maar de hals is heel fijn. Die houtklank moet je liggen. Dus ik zou hem ook eerst uitproberen.
Ik ben zo iemand die veruit de voorkeur geeft aan flatwounds. Al helemaal op een fretloze bas. Het liefst zet ik er dan meteen black nylon tapewounds op.
Slappen doe ik niet. Ik speel geen muziekstijl waarin wordt geslapped dus de noodzaak is er niet en bovendien, na enig proberen heb ik besloten dat ik dat toch niet meer zal leren.
De houtklank, misschien ben ik daar wel naar op zoek.

Ja, uitproberen is uiteraard het beste. Ik heb de gelegenheid maar daar moet ik 200km voor reizen en dan ook nog terug. Voordat ik dat ga ondernemen wil ik meer te weten komen om te besluiten of het de moeite waard is.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door HNZ »

JohandeJong schreef: 27 jan 2019, 13:05 Mag ik om jullie mening vragen?
Ik heb toch wel een beetje G.A.S. voor de Ibanez SRF700 (https://news.musicstore.de/basse-videos ... glish-5317) en dan met name vanwege de sound van die bas.
Nu speel ik het prettigst op een shortscale vanwege enigszins pijnlijke handen maar daarbij heb ik nog niet een bas gevonden met een sound zoals de Ibanez, welke mij ook heel erg doet denken aan de Taranaki die ik even heb gehad maar daarvan vond ik de hals een beetje te breed. Volgens mij is de hals van de Ibanez 38mm bij de kam en daarmee niet breder dan bijv. de hals van een Fender Jazz.
Ik ben erg benieuwd naar meningen van anderen. Is de sound van die Ibanez inderdaad zo als op de youtube filmpjes? Is de hals inderdaad zo dun als een Fender Jazz? Zijn er toch nog mitsen en maren wat betreft deze bas of is het een aanrader?
Jullie commentaar wordt zeer op prijs gesteld.
Ja, de sound is zoals op het YT filmpje. En ja, de hals is de bekende smalle snelle Ibanez.
Ik heb hem geprobeerd bij Rockpalace Den Haag en vind het een top fretless voor een redelijke prijs.
Door de twee pu's + piezo en de pre-amp super veelzijdig qua sound. Ook een UB achtige sound komt er uit.
Enige 'maar' voor mij is juist ook die veelzijdigheid - zoveel te kiezen...
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Dank @HNZ en de anderen voor jullie reacties.
Ik heb wel door dat het op zich geen verkeerd instrument is en het waard is om verder te bestuderen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Luyt »

Ik zou de 4-snarige variant wel willen hebben: https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Iba ... V000101059

Afbeelding
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ik heb de bas hier in een winkel kunnen proberen. Was slecht afgesteld (heel hoge actie) en kon alleen maar heel zachtjes worden versterkt.
Toch heb ik een redelijke indruk kunnen krijgen van de bespeelbaarheid. De hals is heerlijk dun en de body licht van gewicht. Ik denk dat ik, ondanks dat shortscale verreweg mijn voorkeur heeft, wel aan deze bas kan wennen. Wat betreft sound was ik nog niet bijzonder onder de indruk maar daarvoor zal ik de bas toch eens op een redelijk volume in eigen omgeving moeten proberen.
En dat gaat gebeuren. Ik heb voor een heel acceptabele prijs de bas besteld in Duitsland met de mogelijkheid deze binnen 30 dagen te retourneren. Dat zou mij toch voldoende tijd moeten geven om te bepalen of ik de bas wil houden. Ik ben benieuwd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

leuk! ben benieuwd naar je bevindingen!
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Luyt »

Als ik naar een muziekzaak ga om bassen te proberen, neem ik mijn goeie hi-fi hoofdtelefoon mee. Ze hebben meestal wel een versterker met een headphones-out aansluiting. Ik neem dan ook een klein drumcomputertje mee, want dan heb ik het idee dat ik het geluid beter kan beoordelen.

Een schande trouwens dat die muziekzaak hun spullen blijkbaar niet afstellen voordat ze in de winkel gezet worden. Wat een gemiste kans!
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Vanmiddag ontvangen. De Ibanez SRF700-BBF SR Portamento. Een heel mooi instrument met een heel fijne dunne nek. Hij ziet er precies zo uit als op eerder gepost plaatje.
Wat opvalt: het gewicht is slechts 3,3kg en dat is een heerlijke gewaarwording. Ondanks dat lichte gewicht is er absoluut geen enkele sprake van neckdive. Dat komt vnl. uiteraard door de lange bovenste hoorn. Wat mij ook opviel, maar dat is denk ik geheel persoonlijk, is dat ik de bas fijner te bespelen vind in staande positie. Dan is het net of de nek korter is dan 34". In zittende positie 'voelt' de nek langer.
Het geluid is heel divers en komt hier thuis op mijn mixertje met koptelefoon aardig overeen met wat er op de eerder geplaatste video te horen is.
Ik ben heel benieuwd of ik volgende week ook in de oefenruimte dat geluid er een beetje uit kan halen. En als ik na 30 dagen besluit deze bas te houden dan zet ik er black nylons op en dan zal ie nog veel beter gaan klinken.

Zoals meestal is er ook wel wat aan te merken (of ben ik te kritisch?). Schroeven en moeren etc. die niet voldoende aangedraaid zijn. Afdekplaatjes die net niet helemaal passen. Een niet helemaal vastzittende strapbutton waarvan de schroef een beetje doorgedraaid is. De toets moet flink gepolijst worden. Gelukkig allemaal dingetjes die ik zelf wel kan oplossen/repareren.
De brugzadels heb ik meteen zo'n 2mm naar beneden gedraaid. Ik heb de actie nu op de 17e fret op een kleine 1,5mm staan en daarmee is de bas enorm licht bespeelbaar. Ook dat zijn dingen die je meestal bij een nieuwe bas als eerste moet doen. De hals heb ik nog niet bij hoeven stellen. Die is recht genoeg.

Wat ik heel jammer vind is dat mijn XVive U2 draadloos systeem niet op deze bas past. Daar zal ik dus even een verlengkabeltje voor moeten maken. Het is niet anders. Weet iemand toevallig of het systeem van Harley Benton (https://www.thomann.de/gb/harley_benton ... rument.htm) of dat van Joyo (https://www.thomann.de/nl/joyo_jw_02_wi ... system.htm) op deze bas past?

Anyway, voor nu ben ik er blij mee. Ik denk dat ik, ondanks mijn stevige voorkeur voor een shortscale hals, wel aan deze bas kan wennen. Binnen 30 dagen moet ik beslissen of het een blijvertje is of niet.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie