Het Monster van Fret Less
Ik begin er net aan te wennen, heb de gefrette Ibanez al ruim een maand nauwelijks aangeraakt. Ik denk dat de meeste covers uit ons repertoire met de fretless ook wel te doen zijn. Als het even de goede kant op gaat hoef ik nooit meer frets.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
+1 alleen dan geen jazz, maar een Dean Edge 5 FL. Mooie & fijne bas, klinkt ook echt goed, maar ik speel er van de 5 bassen die ik heb veruit het minst op. Hij is nog wel gelijnd, maar ik ben bang dat ik er hartstikke vals op zou spelen zonder het door te hebben. Ik weet van mezelf dat mijn muzikale gehoor niet enorm goed is (moet er hard aan werken op school) en wil mezelf niet (nog meer ) voor l*l zetten.Stinky schreef:heb een fretless Jazz....maar ik durf er niet zo op te spelen.
Dat heb ik meer gehoord, maar ik begin er nog heel even niet aan. Het is lastig om te vergelijken als je geen twee identieke bassen hebt, en de weg terug lijkt me een dramatisch schuurkarwei. Moet trouwens wel zeggen dat de klank van Hidde's fretless met lak me wel aanspreekt.deevit schreef:Als je van een Jaco achtige sound houdt is lakken zeer aan te raden! Ik heb deze TRB een tijdje gehad en die is er toen echt beter door gaan klinken.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Ik heb geen fretless. Zou het best graag willen (leren) maar in mijn huidige band zou dat mooie 'mwaaah' geluid maar in één nummer echt goed de ruimte kunnen krijgen. Daarom gaan andere investeringen voor. Wie weet komt het er nog eens van in een bandloze periode of in een rustiger bandje.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Het "mwah" effect kun je met wat draaien aan de knoppen ook wel verminderen voor nummers waar het niet past. De heerlijk lage actie en de geweldige sustain spelen voor mij ook mee.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Ik vind de algemene fretless sound niet mooi genoeg om vaak te gebruiken. Heel misschien voor 1 nummer op een album, maar dan zou ik misschien liever een contrabas pakken.
En ik ben een veel te slechte bassist om goed fretless te kunnen spelen
En ik ben een veel te slechte bassist om goed fretless te kunnen spelen
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
- wombatboter
- Berichten: 22620
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Je mag jezelf niet zo onderschatten...er zijn al aardig wat bassisten bij me thuis geweest die wat weigerachtig reageerden als ik ze een fretless in de handen duwde. Na een paar minuten ging het al veel beter en begonnen sommigen er al meer plezier in te krijgen. Gewoon prutsen en experimenteren en je tijd nemen. Het heeft natuurlijk niet veel zin om je normale spel toe te passen maar met een schuivertje hier en een vibratootje daar, komt het al snel tot leven.
what fools these mortals be
Ik heb er ook eentje, maar ik gebruik hem niet veel. Omdat ik nogal toondoof ben kan ik alleen maar spelen door constant op de toets te kijken (mijne heeft gelukkig lijntjes), en dat speelt niet prettig. Soms gebruik ik hem voor opnames, als er wat mwah in het liedje past. Live gebruik ik hem liever niet. Met m'n oude band deed ik dat wel, maar voor slechts één nummer (Walk on the Wild Side) en ja, dat klinkt heel mooi. Maar omdat het voor één liedje was had ik niet altijd zin een extra bas mee te nemen.
Ik heb jarenlang alleen maar fretloos gespeeld. Eerst op een Westone Thunder, waar ik een j-element bij heb laten zetten (ik had m nooit weg moeten doen, zag er niet uit maar speelde als een droom en klonk geweldig). Die heb ik ingeruild voor een 5-snarige fretloze Rikkers bas, waar ik eigenlijk nooit echt mee uit de voeten heb gekund. Dat is ook de reden dat ik na bijna 15 jaar uitsluitend fretloos te hebben gespeeld er uiteindelijk een gefrette 4-snarige bas bij heb gekocht, en ik na nog een aantal jaren de Rikkers heb ingeruild voor een contrabas.
Heel af en toe kom ik een fretloze bas tegen die ik wel zou willen hebben (altijd jazzbassen), maar meer dan Jaco-benaderingen worden het toch niet meer.
Waar ik op de gefrette bas tegenaan loop: ik mis een heleboel dynamiek die ik fretloos wel had: van fluisterzacht tot knalhard aanslaan, je krijgt op een fretless altijd een mooie toon en effect van je aanslag. Bij een gefrette bas ontaardt het op een gegeven moment alleen maar in gekletter tegen de frets. Maar de voordelen wegen wel op tegen dat nadeel: geen intonatieproblemen en een gefrette bas is geluidsmatig veel makkelijker in het bandgeluid in te passen.
Heel af en toe kom ik een fretloze bas tegen die ik wel zou willen hebben (altijd jazzbassen), maar meer dan Jaco-benaderingen worden het toch niet meer.
Waar ik op de gefrette bas tegenaan loop: ik mis een heleboel dynamiek die ik fretloos wel had: van fluisterzacht tot knalhard aanslaan, je krijgt op een fretless altijd een mooie toon en effect van je aanslag. Bij een gefrette bas ontaardt het op een gegeven moment alleen maar in gekletter tegen de frets. Maar de voordelen wegen wel op tegen dat nadeel: geen intonatieproblemen en een gefrette bas is geluidsmatig veel makkelijker in het bandgeluid in te passen.
- Hvitekrist
- Berichten: 3390
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43