Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik hoor niet zo goed wat er mis mee is. Het voelt een beetje alsof je een muilkorf op hebt, maar dat ligt maar aan de backing track dan aan jou. Gewoon gedegen baswerk voor een verder niet zo heel erg bijzonder liedje. Waarschijnlijk zou je nu wat dingen erbij doen waardoor je even wakker geschud wordt bij vlagen.

Het is zo te horen wel op vinyl terechtgekomen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22554
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Ik zou het alleszins anders aanpakken, dat is toch al geruststellend na al die jaren : dat een mens wat meer inzicht krijgt in het ten dienste staan van het liedje zonder te routineus te zijn :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

Krijg wel gigantisch zin in mijn fretless SWB als ik die fretless dingen hoor. Nog ff geduld....
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Charlie »

WBB, hoe staat het eigenlijk met de opnames van het trio? Is daar al iets van te horen/zien? :)
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22554
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Onze cd is al een tijdje klaar..ik had een nummer in het Wal topic gepost. (dit : https://soundcloud.com/pietervanmalderen/carols-lawn)
Er zijn nu wat vooruitzichten om optredens te doen maar dat is niet zo evident..de twee anderen zijn veelgevraagd dus als er al eens iets vrij komt is het afwachten of die datum vrij is.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Charlie »

Oh, even overheen gelezen... Bedankt voor de link. :)
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door didi »

Hoe je soms op dingen terug kan komen.
Een tijdje geleden een gelijnde Squier VM fretless gekocht 2e hands om op mijn werkplaats tussen de bedrijven door wat te pielen. Aanvankelijk was ik weinig enthousiast maar sinds ik er een nieuwe brug op heb geplaatst en de hals beter heb afgesteld is ie me steeds meer gaan bekoren. Het forumlid van wie ik hem had overgenomen had er echt een brakke brug op geplaatst met kapotte zadeltjes, wat ik niet erg netjes vond bij een blinde verkoop.
Hij is lekker licht en speelt buitengewoon prettig zodat het plezier weer helemaal terug is. Echt een prettig ding en de sound is helemaal fijn. Die duncan-designed pickups zijn soms nog beter te pruimen dan de Bartolini's die op mijn andere fretless zitten. Dat ie gelijnd is, wat ik nooit zo mooi vond stoort me allerminst. Ik merk steeds vaker dat ik zwaar spelende en zwaar wegende bassen onprettig vind en dat het me hindert in het spel.
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6066
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Fernando Petry

Bericht door ritz »

Mooi.

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Charlie »

Is er nog wel 'n markt voor 6 snarige bassen? Denk er over om de frets uit mijn Spector te laten halen. Maar dan wil helemaal niemand hem meer. :(
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ja, maar alleen voor 6 snarige YouTube neuzelaars. Je ziet ze niet in bands ofzo. :)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door deevit »

:D
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassKees »

Heel fijne fretloze G&L van forumgenoot Arretje, staat al een tijdje op MP voor een weggeefprijs!
Afbeelding
LowLife
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2015, 13:00

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door LowLife »

Ik had het laatst in de fretless bass groep op facebook erover dat ik slappen op fretless maar niks vond. Toen postte iemand wat filmpjes met fretless slapkunsten en ben ik toch maar overstag gegaan. Hij wees me o.a. op een nummer van Michael Manring, wat ik technisch erg goed uitgevoerd vond, maar wat me toch begon te vervelen na enige tijd. Maar mijn interesse was gewekt.
Dus ik aan de slag op mijn Vintage bass of doom imitatie (die ik toch wil gaan vervangen door iets beters op termijn, maar dit terzijde), weliswaar met 1 bedenking: vreet slappen op fretless niet snel door je toets heen? Ik speel toch al met roundwounds....
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

Slappen met roundwounds zal wellicht wel wat meer afdrukken geven, zeker op een rosewood toets. Maar heel extreem lijkt mij dat niet tenzij je knetter hard gaat lopen hakken met je duim. Denk dus eigenlijk dat het wel een beetje meevalt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Klopt. De toets zal wel iets harder slijten bij veelvuldig slappen, maar niet iets om wakker van te liggen. En anders laat je hem om de zoveel jaar gewoon een keertje vlakken. Het hoort er nou eenmaal bij, zeker met roundwounds. Pino deed het al in de jaren '80 (slappen op een fretloze).
Plaats reactie