Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ik heb mijn 1e bas ooit zelf fretless gemaakt, ziet er niet uit en zo klinkt ie ook. Dat was toen mijn enige bas en ik heb er dan ook jaren zo op gespeeld. Dat was wel in een tijd dat ik niet in een bandje speelde. Later is er wel weer een goede gefrette bij gekomen. Ik heb daarnaast nu een paar maanden een fretloze Dean voor op de bank. Die ga ik misschien zo af en toe eens in mijn bandje gebruiken, maar dat is nog niet gebeurd. En ik hoop over een maandje een splinternieuwe fretless 6-snaar te ontvangen en die zou mijn main-axe moeten worden. Die zal dan voornamelijk gebruikt worden bij het freelancen bij gospelkoren.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb een fretloze Fender Jazz MiM, en als ik hem gebruik is het eigenlijk alleen maar in bandverband. Thuis heb ik het nooit zo druk van spelen :oops: . Toch mag hij tzt de deur uit, want hij heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Ik gebruik hem alleen maar in een paar nummers die een wat "bassiger" klank nodig hebben dan hetgeen uit mijn Stingray komt.
Dus mocht er iemand nog een fretless ambiëren: PM! :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 630
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Bericht door Frank »

Ik heb meteen als tweede bas ooit een fretless Aria gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik speel er alleen thuis op omdat geen van mijn bands nummers heeft voor een fretless. Ik ben wel bezig om minstens 1 band zover te krijgen om nummers ervoor op de playlist te zetten.
Eigen Topic
Optredens zie: Backstage: 30-Sep: Jubileum / benefiet Kaatsheuvel
Gebruikersavatar
Yannic
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 feb 2006, 19:06

Bericht door Yannic »

Valt bij mij ook onder de noemer ooit. Ik heb een aantal keer op een fretless Sandberg gespeeld van een kameraad van mij en dat beviel wel. Het jammere was dat toen hij hem wegdeed ik er het geld niet voor (over) had. Naja, misschien maar eens een squier op de kop tikken.
Maruszczyk Instruments Elwood L5a
Eden WT800C
Eden D410XLT
Trace Elliot 1153

True Russian Undeath Metal :https://www.myspace.com/zombiesfromcyberia
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Bericht door Van Tango »

Ik heb geen fretless. Omdat het niets voor mij is.
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Een fretloze Kubicki staat nog altijd op m'n verlanglijstje. Als ik daar echt eens geld voor heb (volgend jaar met m'n vakantiegeld ofzo), dan komt die er ook zeker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Als iemand mij nou even een fretless schenkt, dan zal ik er geen nee tegen zeggen. :roll:
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
FR5
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 nov 2004, 17:07

Bericht door FR5 »

BassKees schreef: Die heb ik ingeruild voor een 5-snarige fretloze Rikkers bas, waar ik eigenlijk nooit echt mee uit de voeten heb gekund.
Zo zie je maar weer, ik speel al 15 jaar uitsluitend fretloos, eerst op een Rikkers 4-snaar en nu op een Rikkers 5-snaar. En veel verschillende muziekstijlen. Ik kan hem eigenlijk wel overal inpassen, al moet je er soms wel wat moeite voor doen Motown loopjes strak te houden. Ik wil soms wel een gefrette erbij maar ben bang dat dit ten koste van mijn intonatie gaat, en ik ben ook zo vergroeid met mijn aksje.
"Higher conciousness through lower frequencies"

Rikkers Bodyline 5-string fretless
Sandberg Edwin van Huik signature 5-string
Sire Marcus Miller U5 shortscale
Epifani UL502 + 210UL + 112UL
Korg AX30B
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Sinds ik een Turner fretless 5 gekocht heb, een maandje of zo geleden, speel ik erg vaak fretless. Het is een geweldig instrument, en dat inspireert erg. Intonatie gaat al beter maar er moeten nog zeker wat meters gemaakt worden voor ik er mee het podium op zou durven.
Het feit dat ie 35" is in plaats van 34" helpt toch ook niet echt, vooral in de lagere regionen zit het net effe iets verder weg dan je verwacht, gelukkig zitten er lijnen op :-)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Ik heb geen fretloze bas. Op de lange duur wil ik er wel heel graag een in mijn sound arsenaal hebben.
Echter: Ik wil eerst echt knap gefret leren spelen. Als ik nu een fretlozeb bas erbij neem weet ik gewoon zeker dat ik mijn (studie)tijd niet goed ga verdelen. Het zijn namelijk 2 compleet verschillende instrumenten!

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Na 25 jaar rust ben ik vorig jaar heringetreden met een fretless bas. Heerlijk.
Ben nog steeds zoekende naar de ultieme fretless bas voor mij. (blijven zoeken)
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ik heb er twee:
De 'wie-wat-bewaart-bas' en een gek shortscale basje (maar die ga ik proberen te herfretten)

Ik gebruik ze echter niet in de band want zodra ik de fretless pak, begint de rest van de band te zuchten omdat e.e.a. niet geheel zuiver gebeurt... :oops: Veel oefenen dus...
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Jarno schreef:Sinds ik een Turner fretless 5 gekocht heb, een maandje of zo geleden, speel ik erg vaak fretless. Het is een geweldig instrument, en dat inspireert erg. Intonatie gaat al beter maar er moeten nog zeker wat meters gemaakt worden voor ik er mee het podium op zou durven.
Het feit dat ie 35" is in plaats van 34" helpt toch ook niet echt, vooral in de lagere regionen zit het net effe iets verder weg dan je verwacht, gelukkig zitten er lijnen op :-)
Verschilt dat veel? Het stemmen van een fretless ipv een fretted bas?
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Dennizz schreef:Ik heb er twee:
De 'wie-wat-bewaart-bas' en een gek shortscale basje (maar die ga ik proberen te herfretten)

Ik gebruik ze echter niet in de band want zodra ik de fretless pak, begint de rest van de band te zuchten omdat e.e.a. niet geheel zuiver gebeurt... :oops: Veel oefenen dus...
heeft die wie-wat-bewaart-bas een fretless maple toets?
zo ja: hoe klinkt/speelt dat?

en wat QdingesQ wss bedoelt (en wat ook mìjn vraag is): is de intonatie van de snaar moeilijk af te stellen
want het stemmen lijkt mij gewoon hetzelfde
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Intoneren valt wel mee (zeker als je het gewoon laat doen :P ) In het fretless topic liep een maand of zo geleden wel een leuke discussie hierover: intoneren en stemmen op de lijntjes, of net erachter. Mits lijntjes aanwezig natuurlijk.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie