7 string bas?!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Clunk schreef:
Surferboy schreef:foto's foto's !!!!!! 8) :lol:
moet ik weer naar me buurman toe om een cam te lenen :P

wie wil ze online zetten dan voor me?

*daar ben ik ook niet zon ster in*

:shock:
Wil ik wel doen, voeg me dan maar toe mail in me profile.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

WithMathematicalPrecision schreef:En wat is de essentie van bassen volgens jou dan? Ik hoor wel eens dat 'je een bas pas hoort als je het geluid ervan weghaalt', wat ik nonsens vind. Ik beschouw een bas niet als 'opvulling' of ondersteuning, maar als een volwaardig instrument waar ook solo's mee te spelen zijn, gebruikmakend van de lage én hoge tonen. Dat is ook de reden dat ik een 6-snaar heb aangeschaft. Liever had ik een 7-,8- of 9-snaar maar die zaten simpelweg gewoon niet in m'n budget.
Volgens mijn leraar (e.a. bassisten) is bas spelen alles wat je op je bas doet, zolang je op de eerste tel maar de grondtoon speelt, bij jazz is het wat minder strak daar is het al goed als je rond de eerste tel de grondtoon speelt.

Kheb laatst een gitarist op mn bas wat laten pielen, maar dan krijg je solo's die gewoon niet op een bas thuishoren (naar mijn mening) je gaat toch ook geen powerchords spelen (uitzonderingen daargelaten) op een bas. Mensen die op een 6-,7-snaar spelen, ik vind t knap, maar voor mij is t niet weggelegd en een bassist en drummer zijn nou eenmaal "the backbone" van de band, dat wil nog niet zeggen dat we niks betekenen, alleen dat we wat minder in de spotlights staan
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Hmm, thijzema dude.. Dei opvatting over bassen hadden ze in de jaren 60 misschien, maar nu niet meer.. Coole akkoorden (dus niet alleen powercords) kunnen ook op bas, net als melodie lijnen..

Verder vind ik het eigenlijk een beetje onzin om uberhaupt te bepalen wat de rol van een instrument zou moeten zijn dat nog geen 60 jaar de tijd heeft gehad om zich the evolueren... Het zal voorlopig nog wel even met de tijd mee blijven verandenderen denk..

De korte tijd dat ik op 6 snaar speel heeft die 6e snaar zich best wel nuttig bewezen met akkoorden en tappen.. Terwijl ik er int begin nog aan twijfelde of ik hem zoieso wel kon gebruiken..
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

das waar... tappen is leuk op dat soort dingen, dunnere spacing.. hoge c... lekker.

maar ze zijn wel gigantisch groot die bassen, en soms ook onhandig.
ach.....
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Yeah, well, aan de ene kant wel.. Me 6 heeft echt een mega brede hals, maar wel een hele platte. Je word dus wel gedwongen je duim erachter te plaatsen en je techniek in orde te hebben.. Best wel handig eigenlijk :-)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Als wij bassisten nou altijd de hoofdrol zouden spelen in een band, wie zou dan de backbone zijn? Dat kun je aan een gitarist niet overlaten met dat kutgeluid van hem, maar achja, ieder zn eigen mening, ik vind dat ik als bassist best mn ei kan leggen zonder perse het belangrijkste deel van de band te zijn.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik vind dat Flea (vooral op de oudere cd's) een goede mix heeft gevonden tussen de backbone zijn en "leaden".
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Zekerweten, als je backbone bent hoeft dat nog niet te betekenen dat je maar een beetje grondtonen moet gaan spelen, ook bij flea zie je dat hij toch uitgaat van de grondtonen die de gitarist speelt.
Plaats reactie