Actief vs. Passief

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Jerry »

gilles schreef: 06 jun 2018, 21:08 Ik ben even in de diepste krochten van het forum gedoken, en dit topic, verscholen onder een dikke laag stof en achter een hoop spinnewebben, gevonden....
Sinds ik een maandje geleden Diets Dijkstra op zijn P (met plectrum) aan het werk heb gezien (bassist van Johan), en afgelopen zaterdag nog eens, ben ik mij toch eens gaan afvragen of ik niet weer eens een passieve bas zou gaan proberen.... Ik heb twee passieve gehad: de Tokai Thunderbird en de Rickenbacker. Bij beide bassen viel het mij op hoe ze tot leven kunnen komen; heel anders dan de beide Stingrays die ik heb (gehad).
Klopt het dat een passieve bas gevoeliger reageert op je spel, dwz je aanslag harder of zachter? Naar mijn idee geeft een passieve bas meer dynamiek aan je spel, mits goed gebruikt. Een actieve blijft "vlakker" en stabieler, zeg maar?
Misschien een sidestep, maar een P bass is wat mij betreft qua geluid op geen enkele manier te vergelijken met een Stingray, en ik denk dat de plaatsing van de pickup daarop van een veel grotere invloed is dan een preamp. Op een P bass zit de pickup meer naar de hals toe, de snaar slaat daar verder uit dan op de plek van de Stingray pickup, wat in potentie een breder dynamisch bereik betekent.

Terugkomend op actief vs passief, van way way back in the day kan ik me herinneren dat het verschil tussen actief en passief op mijn Ibanez TR500 nagenoeg helemaal 0 was (mits de EQ vlak stond natuurlijk).

Edit: let me rephrase that, op het moment dat de drummer begon te slaan was het verschil niet meer te horen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Actief vs. Passief

Bericht door gilles »

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de DeLuxe niet uitvoerig genoeg getest heb in passieve stand. Hij stond eigenlijk - icm de band - in actieve stand, om niet aan mijn versteker te hoeven sleutelen :oops: Qua klank en dynamiek kwamen de Rick en de Bird echt het meest in de buurt van wat ik zoek.
Misschien maar eens een P proberen....
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Actief vs. Passief

Bericht door gilles »

@ Jerry, ik ben het roerend met je eens dat het basgeluid van beiden niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik doel meer op de dynamiek wat uit de bas gehaald kan worden; iets wat mij wél lukte met beide passieve bassen die ik heb gehad, maar niet met de Stingray.
Vandaar mijn vraag/idee, of een passieve "aanslaggevoeliger" is dan een actieve bas. Een beetje piano vs electrische piano, zeg maar...?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Actief vs. Passief

Bericht door AmericanIdiot »

Het voordeel van een preamp + EQ is dat je ook tone kunt boosten. Op een passieve bas kun je enkel verzwakken.

Ik wil nog weleens puur op de brug-pickup spelen en dan mis ik laag. Dan vind ik het ideaal om er wat laag in te kunnen draaien.

Er zit enorm veel verschil in preamps...die van mijn Marleaux versterkt met alle EQ neutraal lineair terwijl de J-retro in mijn Hotwire dat beslist niet doet. Zet ik die laatste passief dan klinkt het erg droog en dunnetjes. Ik zie de passieve optie daarvan meer als een noodknop voor een lege batterij tijdens een optreden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door basloze fret »

Beschouwen jullie het hetzelfde als je bij een passieve bas op de versterker je EQ regelt t.o.v. bij een actieve bas op de bas zelf de EQ regelen?
Een actieve bas is eigenlijk toch niks anders dan een een bas met een ingebouwde (voor) versterker.

Je zou de EQ dus ook gewoon op de versterker kunnen regelen als je een passieve bas hebt of een losse preamp kopen.

Voordeel van actief is dan dat je op de bas zelf meer kan regelen en niet naar je versterker hoeft te lopen....
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Toch is het wel degelijk anders. Het heeft voor mij met dynamiek (of het ontbreken daarvan) te maken. Plus de kleuring die toch vaak wat grofstoffelijk is.
Bovendien gaat dan zo'n signaal wat dus al door een pre-amp is gegaan bij een versterker nóg een keer door een pre-amp.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door basloze fret »

Basvarken schreef: 08 jun 2018, 13:04 Toch is het wel degelijk anders. Het heeft voor mij met dynamiek (of het ontbreken daarvan) te maken. Plus de kleuring die toch vaak wat grofstoffelijk is.
Bovendien gaat dan zo'n signaal wat dus al door een pre-amp is gegaan bij een versterker nóg een keer door een pre-amp.
Klopt. Maar is de consensus dan dat actieve bassen minder dynamiek hebben? Dat idee heerst wel, maar het scheelt volgens mij per bas. Volgens mij is het veel minder zwart/wit.
Volgens mij zit dynamiek vooral in het spel...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Een passieve bas verliest wat signaal ,met name in het hoog,door de kabel lengte/kwaliteit.
Een actieve bas heeft hier geen last van en klinken vaak wat scherper/meer hoog.
Kwa dynamiek zou het niet moeten uitmaken maar ik kan me bij sommige bassen wel voorstellen dat het wel uitmaakt,maar
dit heeft dan te maken met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en word dan een heel technisch verhaal waar ik niet zo snel aan zou durven beginnen.
De dynamiek is wat mij betreft wat meer in de handen van de bespeler.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Er zijn genoeg voorversterkers die qua ontwerp het geluid wat comprimeren hoor (van een soort 'compressor'-werking tot aan domweg een limiter) en dan ligt het niet eens aan de kwaliteit van de onderdelen. Dan ben je je dynamiek echt een stuk(je) kwijt, dus dat is zeker waar. Het verhaal van voordelen bij langere kabels etc. is ook absoluut waar (ingangs- en uitgangsimpedantie spelen hier een rol).

In mijn beleving moet een voorversterker op standje 'neutraal' precies dat geluid doorgeven als wanneer ie er niet tussen zou zitten. Dit kun je echt wel realiseren als je dat wilt als ontwerper, maar het blijft een keuze.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

@Rieno,ben het mee eens dat die voorversterkers er ook zijn,maar volgens mij niet met de bedoeling om te comprimeren of te limieten,en met kabel zou je juist wel een klein,miniem,verschil moeten horen tussen actief en passief.(in neutrale stand)

Dynamiek betekent: verschil tussen het zachste en hardste signaal,
Je zou kunnen denken dat een voorversterker meer signaal output heeft, dus een groter dynamiek bereik.
Alleen; Je zachtste signaal word ook meer versterkt dus wil je grootte dynamiek verschillen maken moet je misschien
nog zachter aanslaan wat wel steeds lastiger word om toch ook een beetje feeling te houden met je instrument.
Dus in principe zou je iets meer dynamiek moeten kunnen maken met een actieve bas maar vereist van de bespeler wel een extreem goede beheersing.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Ik denk dat veel voorversterkers wat comprimeren of kleuren door hun ontwerp, maar dat dit niet (altijd) bewust is ingebouwd. Het is een bijwerking van de onderdelen en het circuit wat er mee gebouwd is. Qua kabel: je moet al een behoorlijk eind gebruiken wil je dat verschil echt gaan horen (denk een meter of 10 of meer) en dan nog hoor je het op een podium nog lang niet.

Daar zit ook zo'n dingetje in (imho) slecht ontworpen voorversterkers: dat ze meer output hebben. Dat zou helemaal niet het punt moeten zijn; je wilt controle over je geluid door het toevoegen van actieve toonregeling, maar ook hier zou neutraal gewoon hetzelfde volume moeten geven.

Dat gezegd hebbende: als het 'gewoon' als versterker zou werken, wordt het hele signaal evenveel versterkt. De pest is dat dat dus niet gebeurt en je dus inderdaad een situatie kunt krijgen waarin een lagere input meer versterkt wordt dan een hogere input. En dan zul je nooit hetzelfde bereik krijgen als wanneer je zonder die voorversterker speelt, want zachter aanslaan is nooit zo zacht als zonder en harder aanslaan zal nooit dezelfde afstand hebben van het zachtere aanslaan. Hoeveel beheersing je ook hebt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Wat Rieno zegt.

Het verlies van signaal is een impedantiekwestie. Heeft in principe niet met passief of actief te maken. Ik heb een aantal passieve bassen met lage impedantie output en daarbij is geen sprake van signaalverlies.

Qua dynamiek doel ik inderdaad op het (voor mij ongewenste effect) van de compressie die je bij veel actieve bassen hoort.
Je kunt op die bassen niet zo duidelijk het verschil opzoeken tussen fluisterzacht en kneiterhard aanslaan. Een goede passieve bas levert een wereld van verschil in zowel volume als karkater. Een actieve bas vaak alleen maar verschil in volume, maar niet in karakter.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Basvarken schreef: 08 jun 2018, 18:51 Wat Rieno zegt.
Het verlies van signaal is een impedantiekwestie. Heeft in principe niet met passief of actief te maken.
Ik denk dat daar nog wel over te discuseren valt.Pre -amps hebben vaak toch een veel lagere impedantie dan passieve pickups en wat ook meespeelt,
bij passieve bassen(bvb jazz- bas= 500Kohm) is dat als je je volume pot ook nog iets dicht draaid er vaak ook tonaal iets veranderd dus niet alleen het
volume. :?
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel de impedantie dan is bij die "lage impedantie" pickups?
Eigenlijk zou je een passieve pickup een beetje kunnen vergelijken met een speaker,omdat bij een speaker het impedantie verloop ook afhangt bij welke freq
je meet,dit geeft ook het "karakter"van zo'n pickup omdat hier ook niet de impedantie overal (freq) gelijk zal zijn.
@Rieno;actief en passief zou hetzelfde moeten zijn in volume maar omdat de impedantie vaak verschillend is doe je de actieve bas in de -10db ingang
van je versterker.
Dus bij een goede actief/passief ( bas met keuze tussen passief en actief) afgestelde bas word de voorversteker "geknepen" omdat als je om zou schakelen
van passief naar actief het volume verschil te groot zou worden.
Vaak inderdaad een kwestie van het goed afstellen/ontwerp van de voorversterker.
Oh ja,er zijn ook bassen die een voorversterker altijd aan hebben en kunt switchen tussen met/zonder toonregeling.(eigenlijk een impedantie aanpasser)
Laatst gewijzigd door Strabel op 09 jun 2018, 00:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Strabel schreef: 08 jun 2018, 23:56
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel de impedantie dan is bij die "lage impedantie" pickups?

Bij een Gibson Les Paul Bass is dat geloof ik 500 ohm (dus niet KiloOhm!)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Basvarken schreef: 09 jun 2018, 00:13
Bij een Gibson Les Paul Bass is dat geloof ik 500 ohm (dus niet KiloOhm!)
Dat is inderdaad erg laag,vraag me wel af dit op een "normale "bas versterker wel goed gaat?
Het zal iedergeval ook zijn voor en nadelen hebben. :wink:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie