Actief vs. Passief

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

deevit schreef:In mijn fretless zit een Glockenklang en die klinkt te gek! Maar deze preamp kleurt eigenlijk niet, in neutrale stand hoor je geen verschil tussen actief en passief. Misschien dat iemand met bijvoorbeeld een OBP3 zijn ervaringen hier kan plaatsen? Ik verwacht trouwens niet dat die anders zijn. :)
Glockenklang streeft wel erge neutrale weergave na, volgens mij is Aguilar over het algemeen wat "warmer"? Of zouden ze dat alleen met hun versterkertops doen (waar ik ook geen ervaring mee heb).

@pushifier: yep, da's wat ik bedoelde, hoewel ik zelf bassen zonder batterijtje (of fantoomvoeding :wink: ) passief blijf noemen en met batterijtje (of fantoomvoeding :wink: ) actief :-) Maar in principe maakt het niks uit, als het boeltje maar goed ontworpen is en op elkaar is afgestemd (impedanties).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

Dank voor alle reacties! Ik wilde via dit topic een aantal dingen weten over actieve en passieve bassen. Er schoot namelijk een idee door m'n hoofd om m'n olp actief te maken. Of raden jullie dit gelijk af? Sowieso ga ik er een ander element (waarschijnlijk SD) in doen, dus als ik dan toch aan het verbouwen ben, waarom niet alles tegelijk. Is een SD preamp ook goed? Of raden jullie een ander merk aan? Nou is het zo dat een actieve bas een batterij nodig heeft, zou ik dan een gat moeten maken in de achterkant van de body? Nogmaals, bedankt voor de reacties.

Gr. Tim
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Actief vs. Passief

Bericht door rensbass »

[quote="Pushifier
Zoals ik kan lezen is de pickup EMG hz die ze ontwikkeld hebben, alleen passief te gebruiken en daarvoor is je bass passief met passieve toonregeling(ik zou dan eens proberen als die tonepump preamp er in zit; deze te vervangen door passive toonregeling(ik durf te wedden dat het beter klinkt). [/quote]

Maar wat is het dan met "een pre-amp is een pre-amp" of die nu op je bas zit of in je versterker?

Met al je kennis in ere te houden, ben ik toch geneigd te geloven dat de mensen bij Spector toch wel hebben nagedacht over deze gitaar en dat de tonepump wel iets toevoegd. (aan deze bas sleutelen lijkt mij zonde, ben niet zo goed met electronica, het is niet zomaar even slagplaat optillen en je hebt alle ruimte.)

Ik weet niet precies wat er exact verstaan wordt onder een pre-amp. volgens de beschrijving is het enkel een boost, en wanneer alles dicht is staat tie "neutraal"
Is de tone-pump misschien niet gewoon een E.Q. en geen pre-amp?
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Ryknow schreef:Nou is het zo dat een actieve bas een batterij nodig heeft, zou ik dan een gat moeten maken in de achterkant van de body? Nogmaals, bedankt voor de reacties.
Gr. Tim
Dat hangt een beetje af van de grote van je control cavity. Als die groot genoeg is om de pre-amp en een batterijtje te herbergen hoef je geen extra gat te maken.
Olp is front-routed toch?
Als je een 5 string hebt kun je onder de slagplaat wel wat ruimte creeëren, nadeel is dat je dan bij batterij wissel je slagplaat eraf moet halen.
Als je een 4 string hebt wordt het lastiger.
In principe kun je aan de achterkant ook een battrij vakje maken. Daar zijn wel dingetjes voor te koop met een kleppie.
zoiets dus:
Afbeelding
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

dr.nonzero schreef:
Ryknow schreef:Nou is het zo dat een actieve bas een batterij nodig heeft, zou ik dan een gat moeten maken in de achterkant van de body? Nogmaals, bedankt voor de reacties.
Gr. Tim
Dat hangt een beetje af van de grote van je control cavity. Als die groot genoeg is om de pre-amp en een batterijtje te herbergen hoef je geen extra gat te maken.
Olp is front-routed toch?
Als je een 5 string hebt kun je onder de slagplaat wel wat ruimte creeëren, nadeel is dat je dan bij batterij wissel je slagplaat eraf moet halen.
Als je een 4 string hebt wordt het lastiger.
In principe kun je aan de achterkant ook een battrij vakje maken. Daar zijn wel dingetjes voor te koop met een kleppie.
zoiets dus:
[img]plaatje[/img]
Ik heb een olp 5 snaar. Alle draden zitten onder de slagplaat. Nou denk ik dat het niet handig is om elke keer je slagplaat van je body af te schroeven? Worden die gaten dan niet steeds een stukje groter? Anders zou ik de batterij en alles onder de slagplaat kunnen doen. De houder voor een batterij, zoals op het plaatje, is al gevonden.

Gr.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

In mijn Legacy zit Zon's eigen Polyfusion pre-amp.
Actieve 3bands, maar de pre-amp is gemaakt om zo eigenlijk zelf niets van geluidskleuring toe te voegen en zo echt het geluid van het instrument te krijgen.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Ryknow schreef:Ik heb een olp 5 snaar. Alle draden zitten onder de slagplaat. Nou denk ik dat het niet handig is om elke keer je slagplaat van je body af te schroeven? Worden die gaten dan niet steeds een stukje groter? Anders zou ik de batterij en alles onder de slagplaat kunnen doen. De houder voor een batterij, zoals op het plaatje, is al gevonden.
Gr.
Als je de pre-EB stingray preamp nabouwt die waarvan het schema en printlayout op het net rondzweeft (en ik je desgewenst van printjes voor kan voorzien), en de originele IC gebruikt (LM4250) dan gaat de batterij heeeel lang mee. Als je een beetje voorzichtig schroeft lubberen die gaatjes niet zover uit.
Aan de andere kant, een batterijvakje is niet zo moeilijk te maken (maar de beitel in je bas zetten is inderdaad wel een beetje eng).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

Ik heb een beetje rond gekeken en kwam een aantal dingen tegen. Ik had vooral vragen over de switch en de pre-amp. Kun je zo'n switch ook bij bas gebruiken, net zoals MM doet? Of moet dit een speciale basswitch zijn oid? Is de pre-amp ook acceptabel? Ik zou alles ook bij een winkel in de buurt kunnen halen maar daar is alles vele malen duurder. Ik heb jullie wel eens over Thomann.de gehoord, dus ik neem aan dat dit een veilige site is?

Pick-up: https://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_ssmb5a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pre-amp: https://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sstc_3m4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Switch: https://www.thomann.de/nl/schaller_103sf ... halter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik de batterij onder de slagplaat ga doen. Een gat maken in de achterkant van m'n bas zit me echt niet lekker.
Stel dat de gaatjes iets gaan lubberen, wat dan? Ik heb jullie wel eens gehoord over vloeibaar hout, en ook over grotere schroefjes. Nog andere tips?

Gr. Tim
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Wat wil je gaan switchen? Bij MM worden die wel eens gebruikt als je twee humbuckers hebt om allerlei combinaties van spoelen te gebruiken.
Met een gewone DPDT switch kun je als je een enkele humbucker hebt series/parallel schakelen en da's wel nuttig.
Die preamp is prima, maar is niet weinig geld. De pickup is even opletten geblazen omdat zo'n OLP een andere afstand tussen de snaren heeft als de "echte" musicman stingray, dus in principe kun je die niet zo gebruiken.
Maar ik zou eerst eens met de preamp beginnen, de pickup maakt wel wat uit, maar ik denk dat die preamp meer doet. Zo'n musicman achtige hoort gewoon een preampje te hebben, dan heb je veel meer van die bite die je bij Stingrays associeert.
Ik zou eerst dat preampje er eens in floepen en dan verder kijken, ik denk dat je het dan al prima zult vinden.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

Jarno schreef:Wat wil je gaan switchen? Bij MM worden die wel eens gebruikt als je twee humbuckers hebt om allerlei combinaties van spoelen te gebruiken.
Met een gewone DPDT switch kun je als je een enkele humbucker hebt series/parallel schakelen en da's wel nuttig.
Die preamp is prima, maar is niet weinig geld. De pickup is even opletten geblazen omdat zo'n OLP een andere afstand tussen de snaren heeft als de "echte" musicman stingray, dus in principe kun je die niet zo gebruiken.
Maar ik zou eerst eens met de preamp beginnen, de pickup maakt wel wat uit, maar ik denk dat die preamp meer doet. Zo'n musicman achtige hoort gewoon een preampje te hebben, dan heb je veel meer van die bite die je bij Stingrays associeert.
Ik zou eerst dat preampje er eens in floepen en dan verder kijken, ik denk dat je het dan al prima zult vinden.
Meen je nou dat olp een andere snaarafstand hanteert? Shit, dat valt wel tegen. Is het dan echt teveel verschil om een andere pup erin te zetten? Mijn bedoeling was in ieder geval om het uiterlijk van een MM na te maken. Daarbij hoort ook het switch voor het serie/paralel/single schakelen (ook bij 1 humbucker). En ik heb het geld op zich wel over voor de pre-amp. Maar ik moet dan wel zeker weten dat ie goed is. Bedankt voor je advies ^^

Gr.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Die preamp is prima, maar d'r zijn andere mooie(re) preamps (Glockenklang, Noll, East) die zullen waarschijnlijk nog wel weer wat duurder zijn, tenzij je ze tweedehands tegenkomt.
Zoals gezegd zou ik met dat element wachten, omdat de sound al meer richting een Stingray komt als je er een preamp in stopt. Zo'n cheesecutter switch kun je er wel opzetten, ik denk alleen niet dat je vijf standen nodig hebt met een element (3? Singlecoil, Parallel humb., Serieel humb.?), en ik heb geen idee hoe je zo'n ding aansluit.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

Over die switch, dat klopt. 't Is een 3-way switch die ik in de link liet zien, als het goed is. Diagrammen over de switch staan op de sd-site.
https://www.seymourduncan.com/support/wi ... icman_3way" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.seymourduncan.com/images/pro ... 40-110.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals, bedankt voor al je informatie. Zodra ik genoeg geld heb ga ik de pre-amp + switch bestellen.
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Jarno schreef:
deevit schreef:...Misschien dat iemand met bijvoorbeeld een OBP3 zijn ervaringen hier kan plaatsen? Ik verwacht trouwens niet dat die anders zijn. :)
...volgens mij is Aguilar over het algemeen wat "warmer"? Of zouden ze dat alleen met hun versterkertops doen (waar ik ook geen ervaring mee heb).
Ik heb een OBP-3 in mijn Mayones en een passieve toonregeling met actief/passief schakelaar. Passief geschakeld vind ik het geluid toch iets 'saaier' om het zo maar even te zeggen. Actief duwt het iets meer in het laag mid, wat het toch wat meer ballen geeft. Passief is het wel iets ronder en als ik wat langer passief speelt vind ik actief al gauw te agressief. In de band merk ik wel dat ik actief makkelijker door de mix prik als passief. Ik dacht dat het hoog en laag +/- 16 dB is en het mid 12, dus helemaal opengooien halverwege een set/nummer is geen optie, maar het laag al net naast het midden in de plus geeft een lekkere duw in het laag waarmee je een mooi warm geluid krijgt (ik combineer dit vaak met de burg pickup single coil en de balans iets naar de neck pickup).
Kortom een lekkere preamp die een fijne kleuring meegeeft. De Aguilar is trouwens wel zonder batterijen/met lege batterijen te bespelen in de passieve modus zoals bij sommige preamps niet mogelijk is. Bij mij loopt hij op 18 volt (ik las dat 27 ook mogelijk is, maar dan krijg je weer zo veel klepjes in je bas :P) en ik heb Nordstrand DC's welke passief zijn.

In mijn Ibanez DWB3 zitten EMG's met een EMG preamp. Een 35j4 bij de brug en een 35p4 bij hals met een BTS preamp. Ik heb de EMG site en de handleidingen en diagrammen flink doorgespit en waar ik op uit kwam was dat de actieve elementen van EMG alleen op een EMG preamp passen omdat de elementen hun stroom via de preamp krijgen door een multi stekkertje. De passieve elementen kan je wel passieve toonregeling of een andere willekeurige preamp meegeven.
Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar dit is ongeveer de standaard bij EMG. ;)
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
lecomptebass
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2009, 02:20

OBP3

Bericht door lecomptebass »

Wat betreft die OBP-3: ik heb er een in mijn Lecompte zitten, gecombineerd met een set Nordstrand Single J's. Prima preamp, maar je moet wel een beetje voorzichtig zijn met instellen. Met de allesoverdonderende subbas in die preamp kun je menig geluidstechnicus tot wanhoop drijven. Oftewel: terugdraaien tot het absolute minimum
En om ook even in te haken op de Spector Rebop: ik heb er ook een. Geweldige bas, ik ben ook heel tevreden over die Tonepump, maar de EMG HZ's ga ik vervangen door een set Q-Tuner BL's. Om alle mogelijkheden van de tonepump te benutten, vind ik die HZ's toch niet echt ideaal. Te weinig lowmid en low, te veel geboost hoog. Resultaatbesprekingen volgen.
Mijn keuze qua preamp valt op Alembic zoals ze in de Elan, Europa en Orion gebruikt zijn, maar die zijn vrijwel niet te krijgen.

https://www.insomnia-official.com" onclick="window.open(this.href);return false; :jam:
Piet Visser custom 5-string Jazz
Holland P-51/5
Lecompte SS SC 5-string
Aria Pro II SB Black 'n' Gold 2

Fender TB 600 top
Fender Pro 210/115 cabs

Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

De Rebop "mist" inderdaad wat midd, en heeft veel hoog, maar het laag vind ik toch behoorlijk (heel erg) aanwezig hoor.

@ ryknow:
Weet je zeker dat je dit allemaal wel wilt gaan doen in je bas? het is en blijft een OLP, hij zal wel beter worden, maar zal nooit een Musicman worden.
Zulke grappen kosten (ik spreek uit ervaring) een behoorlijke duit, mocht je de bas ooit willen verkopen is de meerwaarde niet in verhouding. Probeer voor de lol eens een Ibanez ATK uit. Dan kom je volgens mij in 1 keer stukken dichter bij een Musicman, 300-350 euro 2e hands zit je in de zelfde prijscatagorie als een element+preamp+inbouwkosten. Maar dit al is natuurlijk verschrikkelijk .... :offtopic:
Failure is always an option.
Plaats reactie