Actief vs. Passief

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Ik zag op het internet wel dat je een speciale "adapter" nodig hebt voor die Gibson om op een "gewone"versterker te spelen. :?
https://www.flyguitars.com/gibson/bass/L ... Guitar.php
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Sjtevel 1984 »

Op internet staat nog wel meer bs, een adapter heb je niet nodig.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Je spreekt uit ervaring?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ja dat klopt, op mijn versterker moest ik de gain een half uurtje (max een uur als mijn geheugen gelijk heeft) verder open zetten. Geen adapter nodig.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Strabel schreef: 08 jun 2018, 23:56
Basvarken schreef: 08 jun 2018, 18:51 Wat Rieno zegt.
Het verlies van signaal is een impedantiekwestie. Heeft in principe niet met passief of actief te maken.
@Rieno;actief en passief zou hetzelfde moeten zijn in volume maar omdat de impedantie vaak verschillend is doe je de actieve bas in de -10db ingang
van je versterker.
Dus bij een goede actief/passief ( bas met keuze tussen passief en actief) afgestelde bas word de voorversteker "geknepen" omdat als je om zou schakelen
van passief naar actief het volume verschil te groot zou worden.
Vaak inderdaad een kwestie van het goed afstellen/ontwerp van de voorversterker.
Dat is (gelukkig en met alle respect) onzin :) De -10dB knop gooit de amplitude van je signaal omlaag en doet niks met de ingangsimpedantie. Het enige juiste moment om die pad-knop te gebruiken is als het uitgangssignaal van je bas de externe voorversterker overstuurt..dat kan ook bij passieve bassen al het geval zijn bij sommige.elementen. Mijn Tobias is hartstikke actief, maar die gooi ik toch echt meestal op de 'normale' ingang om een goed ingangssignaal de externe voorversterker in te jagen.

Voor audio wil je een zo laag mogelijke uitgangsimpedantie in een hoge ingangsimpedantie stoppen..van een halve kiloOhm aan de instrumentkant naar een halve megaOhm aan de versterkerkant is dus een prima situatie (zoals bij die Gibsons).
Strabel schreef: 08 jun 2018, 23:56 Eigenlijk zou je een passieve pickup een beetje kunnen vergelijken met een speaker,omdat bij een speaker het impedantie verloop ook afhangt bij welke freq
je meet,dit geeft ook het "karakter"van zo'n pickup omdat hier ook niet de impedantie overal (freq) gelijk zal zijn.
Elke spoel heeft inderdaad frequentieafhankelijk gedrag, maar het gaat nu in dit topic niet om passieve en actieve pickups (wel een andere, leuke discussie trouwens). Dus dat karakter van een passieve pickup zou ook weer gewoon vertaald moeten kunnen worden vanuit een goede interne voorversterker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Sjtevel 1984 schreef: 09 jun 2018, 03:29 Ja dat klopt, op mijn versterker moest ik de gain een half uurtje (max een uur als mijn geheugen gelijk heeft) verder open zetten. Geen adapter nodig.
Ik heb zelf geen ervaring met deze pickups maar alles wat ik er over lees word er toch vaak gesproken over een aanpassings "trafo" of speciaal snoer
met trafo ingebouwd omdat je anders een vrij "vlak" signaal krijgt met weinig laag.(in sommige gevallen ook een voorversterker ingebouwd)
Lijkt mij voor een basgitaar juist wel belangrijk.(meer laag)
@ Rieno,ja,je hebt gelijk dat die "pad" alleen een verzwakker is. :wink:
Dat hele impedantie verhaal is wel belangrijk (met name voor passieve bassen) omdat het toch veel kan uitmaken hoe je instrument klinkt.
Ik heb zelf een "Marcus Miller " pre-amp (swr) die met mijn jazz bas mooi gedefinieerd klinkt wat ik bij sommige andere versterker s wel eens mis en
dit heeft ook wel te maken met een goede ingangs aanpassing.
Ik weet het ;het gaat niet over de pickups maar de relevantie is natuurlijk groot met het verhaal over actief en passief en de verschillen die je daarbij tegen komt. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

De lo-z Gibson bas werd ook wel Les Paul Recording genoemd. Alhoewel dat voor de bas nooit de officiële benaming is geweest. Maar ze waren dus oorspronkelijk bedoeld als studio-bas. Kon je rechtstreeks mee in de tafel, met kabels zo lang als je maar nodig had. Zonder dat er een DI nodig was om de impedantie omlaag te brengen.
Voor live-gebruik leverde Gibson er een speciale plug bij; een impedantieomvormer. Het equivalent daarvan is vandaag de dag nog steeds te koop als Shure A95U. Daar komt geen batterij aan te pas.

Persoonlijk vind ik de bas zonder impedantieomvormer mooier klinken op een fulltube amp. Het enige wat je moet doen is je versterker een stuk harder zetten om voldoende volume te bereiken. Maar omdat je meer vergt van de buizen, krijg je ook meer buizenkleuring (geen overdrive want het ingangssignaal is lager).

Maar om praktische redenen gebruikte ik live toch vaker de impedantieomvormer wel, omdat bij het wisselen naar een andere bas met hi-z het signaal verschil te groot was. Dan zou je moeten gaan draaien aan je amp en de geluidsman raakt ook de weg kwijt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Ok, bedankt voor je duidelijke uitleg. :D
Ik had zelf al "verzonnen" dat bij een lage impedantie je ook weinig signaal zou uitsturen en dat dat inderdaad in het laag wel eens problemen zou kunnen
opleveren.
In deze discussie over passief actief gaat het mij merendeels over de technische voor of nadelen, of dingen beter of slechter klinken is denk ik meer een
persoonlijke afweging want niet iedereen zit te wachtten op een konstant overstuurde bas en idem dito ,op een heel erg cleane bas,dus sommige misaanpassingen kunnen soms ook verrassende leuke of goede resultaten hebben.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Er is geen sprake van verlies van lage frequenties overigens. Het signaal blijft zeer zuiver en onaangetast. Echter de lagere output zou voor sommigen misschien kunnen overkomen alsof er minder laag is omdat lage frequenties nu eenmaal maar kracht kosten en dat je ze bij lage volumes minder goed hoort. Ze zijn er wel degelijk.

Ik begon met het impedantieverhaal vanwege jouw opmerking
Strabel schreef: 08 jun 2018, 17:03 Een passieve bas verliest wat signaal ,met name in het hoog,door de kabel lengte/kwaliteit.
Deze is in mijn ogen niet juist. Mijn lo-z bassen zijn passief, maar hebben dus geen last van verlies van signaal door kabellengte.
Jouw opmerking gaat over het verschil tussen lo-z en hi-z. Dat iets ander dan passief vs actief.

Enfin, het was even een zijweg.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Basvarken schreef: 09 jun 2018, 12:51
Deze is in mijn ogen niet juist. Mijn lo-z bassen zijn passief, maar hebben dus geen last van verlies van signaal door kabellengte.
Jouw opmerking gaat over het verschil tussen lo-z en hi-z. Dat iets ander dan passief vs actief.

Enfin, het was even een zijweg.
Dat is wel een terechte opmerking,alleen zijn die lo-z bassen in de minderheid en hebben actieve bassen altijd (uitzondering daar gelaten) een lagere impedantie dan de meeste passieve bassen,dus het was meer uit gemak dan dat ik met lo-z bassen heb rekening gehouden,dus feitelijk heb je gelijk
dat lo-z daar minder last van heeft.
Ik heb niet gezegt dat er geen lage freq meer zijn ,maar verhoudingsgewijs zal een Lo-z bas gitaar (zonder aanpassing) wat ieleger klinken omdat
inderdaad,zoals je zelf zegt, dat laag om iets meer power vraagt.
Ik heb op mijn Jazz-bas een serie/parallel schakeling, in serie heb ik meer laag maar wel ten koste van het hoog. de impedantie is hoger dus omge-keerd
evenredig als de impedantie laag is ,iets meer hoog dan laag lijkt mij zeer aannemelijk. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Nee, ook dat is geen juiste veronderstelling. Bij de lo-z bassen wordt het toonspectrum zeer evenredig weegegeven. Het laag is dus niet minder dan het hoog of andersom.
Een lo-z bas geeft zonder impedantie-omvormer en/of zonder aanpassing van het mastervolume op je versterker minder volume. De lage frequenties zijn er echter wel degelijk. Maar omdat het menselijk oor moeite heeft om lage frequenties op laag volume juist waar te nemen, lijkt het misschien of het laag minder vertegenwoordigd is.
Schroef je echter het volume op je versterker omhoog, dan zul je merken dat er aan laag totaal geen tekort is.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Dus als je hem zonder aanpassing op hetzelfde volume zet als met aanpassing is er geen verschil in de laag weergave?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Het ingangssignaal is hetzelfde, maar lager in amplitude. Al het hoog en laag is aanwezig; het menselijk gehoor is alleen die verdeling kwijt op lagere volumes. Dus verhoudingsgewijs zijn de frequenties hetzelfde aanwezig, maar op het gehoor lijkt het op lagere volumes net alsof de lage(re) frequenties wegvallen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Justum. En dat geldt dus voor alle bassen. Lo-z, Hi-z, Passief, Actief. Allemaal zullen ze op een vergelijkbaar laag volume minder lage frequenties lijken weer te geven dan op een hoger volume.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Dat was toch niet mijn vraag,ik bedoel of er een "tonaal"verschil is tussen wel of niet met die aanpassing spelen en dan op een en dezelfde "luide" versterking.
Dus; als je de aanpassing gebruikt heeft dit dan ook invloed op bepaalde frequenties?
Laatst gewijzigd door Strabel op 09 jun 2018, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie