Actief vs. Passief

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

rensbass schreef:Weet je zeker dat je dit allemaal wel wilt gaan doen in je bas? het is en blijft een OLP, hij zal wel beter worden, maar zal nooit een Musicman worden.
Zulke grappen kosten (ik spreek uit ervaring) een behoorlijke duit, mocht je de bas ooit willen verkopen is de meerwaarde niet in verhouding. Probeer voor de lol eens een Ibanez ATK uit. Dan kom je volgens mij in 1 keer stukken dichter bij een Musicman, 300-350 euro 2e hands zit je in de zelfde prijscatagorie als een element+preamp+inbouwkosten. Maar dit al is natuurlijk verschrikkelijk .... :offtopic:
Het element gaat voorlopig niet door. Jarno zei dat de stringspacing verschillend is en dan zou het nieuwe element niet passen. het blijft nu dus alleen bij een pre-amp en een schakelaar voor serie/parallel/single. ik denk er ook niet over om deze bas te verkopen, ik vind hem namelijk best wel fijn. tuurlijk, er zijn betere bassen. maar ik blijf voorlopig nog even bij m'n olp. ik heb nog geen mooiere goedkope bassen gezien, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen xD

Gr.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Wow mooie pickup keuze die Q-tuner BL's! Zou je eens als je pickups hebt, soundsamples ervan kunnen maken en plaatsen>?
lecomptebass schreef:Wat betreft die OBP-3: ik heb er een in mijn Lecompte zitten, gecombineerd met een set Nordstrand Single J's. Prima preamp, maar je moet wel een beetje voorzichtig zijn met instellen. Met de allesoverdonderende subbas in die preamp kun je menig geluidstechnicus tot wanhoop drijven. Oftewel: terugdraaien tot het absolute minimum
En om ook even in te haken op de Spector Rebop: ik heb er ook een. Geweldige bas, ik ben ook heel tevreden over die Tonepump, maar de EMG HZ's ga ik vervangen door een set Q-Tuner BL's. Om alle mogelijkheden van de tonepump te benutten, vind ik die HZ's toch niet echt ideaal. Te weinig lowmid en low, te veel geboost hoog. Resultaatbesprekingen volgen.
Mijn keuze qua preamp valt op Alembic zoals ze in de Elan, Europa en Orion gebruikt zijn, maar die zijn vrijwel niet te krijgen.

https://www.insomnia-official.com" onclick="window.open(this.href);return false; :jam:
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Ik wil misschien mijn bas ook passief maken, is dat lastig, zou ik dat zelf kunnen en is het überhaupt mogelijk?

Ikheb deze:
https://www.fender.com/products/search.p ... 0135762306
Gebruikersavatar
Antiklontermiddel
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2009, 10:55

Bericht door Antiklontermiddel »

GeertdeJonge schreef:Ik wil misschien mijn bas ook passief maken, is dat lastig, zou ik dat zelf kunnen en is het überhaupt mogelijk?

Ikheb deze:
https://www.fender.com/products/search.p ... 0135762306
Het is sowieso mogelijk om de bas actief/passief schakelbaar te laten maken. Informeer bij je lokale gitaarboer, want als je weinig ervaring hebt met het sleutelen aan je eigen bassen is het niet aan te raden om zelf te gaan hannesen.
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Idd, even informeren is wel het handigst. Het gemakkelijkst is denk ik ergens een push/pull potmeter erin zetten (bijv. volume) waarmee je hem actief/passief kan maken. Dan hoef je ook geen extra gaatjes o.i.d. te maken in je slagplaat.
Baspingelaar in limbo
Ryknow
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:16

Bericht door Ryknow »

misschien een hele domme vraag. maar maakt het soort pre-amp uit in geluid? ik heb namelijk een pre-amp gezien met 3 bands eq en volume en een pre-amp met 3 bands eq met vol & blend. beide zijn ze van Seymour Duncan. wat voor pre-amp raden jullie aan? het gaat nog steeds om dezelfde OLP. volgens mij lijkt die met blend beter omdat het min of meer een jazz achtig element is (de techniek lijkt min of meer hetzelfde).



helaas ligt het project stil omdat er geen geld is :(

gr. Tim
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik heb een EMG PA2 Preamp & EMG BTC 2-band EQ in mijn Olp gemaakt. Het spul op 18V aangesloten. Lekker veel headroom. Laag is goed en het hoog is ook goed. Het houd de mid bump van de Olp in tact, daarom vind ik die Olp zo lekker klinken. Dan kan je het nog aankleden met extra laag en extra hoog. Het is precies lekker zo. Je mag em wel eens uitproberen of je het iets lijkt. Dan weet je of je het de moeite waard vind.

Gr Michel
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Actief vs. Passief

Bericht door gilles »

Ik ben even in de diepste krochten van het forum gedoken, en dit topic, verscholen onder een dikke laag stof en achter een hoop spinnewebben, gevonden....
Sinds ik een maandje geleden Diets Dijkstra op zijn P (met plectrum) aan het werk heb gezien (bassist van Johan), en afgelopen zaterdag nog eens, ben ik mij toch eens gaan afvragen of ik niet weer eens een passieve bas zou gaan proberen.... Ik heb twee passieve gehad: de Tokai Thunderbird en de Rickenbacker. Bij beide bassen viel het mij op hoe ze tot leven kunnen komen; heel anders dan de beide Stingrays die ik heb (gehad).
Klopt het dat een passieve bas gevoeliger reageert op je spel, dwz je aanslag harder of zachter? Naar mijn idee geeft een passieve bas meer dynamiek aan je spel, mits goed gebruikt. Een actieve blijft "vlakker" en stabieler, zeg maar?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

De pickups reageren op je spel, de voorversterker (in je bas of in je versterker) geeft dit weer door met of zonder kleuring.

Een goed ontworpen voorversterker hoeft geen kleuring mee te geven, zowel in geluid als in dynamiek niet. Sommige ontwerpen hebben dat wel, omdat dat hun kenmerkende geluid is.

Je kunt dus best een actieve bas hebben met diezelfde dynamiek :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Actief vs. Passief

Bericht door gilles »

Hmm...die heb ik op mijn Stingray dan nog niet weten te ontdekken. Ik vind het wat dat betreft toch nog steeds best een beetje jammer dat ik geen vrienden kon worden met de hals van zowel de Thunderbird als de Rickenbacker...
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Een Stingray heeft ook een voorversterker "voor dat specifieke geluid" en dat is zeker geen transparant geheel ;) Dus dat klopt wel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Actief vs. Passief

Bericht door zomnius »

passief is toch wel heerlijk...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Actief vs. Passief

Bericht door gilles »

zomnius schreef: 06 jun 2018, 22:50 passief is toch wel heerlijk...
Maar waarom vind je dat? Wat is voor jou het wezenlijke verschil tussen passief en actief?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

"Actief vs Passief" heeft een beetje negative bijklank alsof je voor het ene of het andere bent. :(
Ze hebben allebij voor en nadelen.
Maar eerst; Wat maakt de toon/klankkleur?
Naar mijn mening en volgorde van invloed;1) Pickups (1 & 2 zal discussie zijn maar met slechte pickups kan je als bassist ook weinig)
2) De bespeler
3) basgitaar (hout,hals ,tuners,brug)
4) Snaren
5) Actieve toonregeling.
Laat even de basversterker buiten beschouwing.

Voordelen passief; 1)Geen batterij
Voordelen Actief ; 1) wat meer toon opties.
Niet meer verschillen? Storingsgevoeligheid/output ? Wat mij betreft is dit in beide gevallen tegenwoordig goed aanwezig.

Soms voegt de actieve toonregeling al in neutrale stand een klankkleur toe wat een specifiek karakter geeft.
Mijn ervaring en wat ik er over lees is dat actieve bassen vaak door bassisten worden gebruikt die wat meer toon opties willen hebben,
(bvb-coverband met veschillende stylen door elkaar,of in meerde bands en stylen) en actieve bassen iets moderner vinden klinken.

Ik heb allebij actief/passief en niet echt voorkeur,het is meer dat het uitkomt voor een bepaalde stijl .
Laatst gewijzigd door Strabel op 07 jun 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13370
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Actief vs. Passief

Bericht door LeftyJ »

gilles schreef: 06 jun 2018, 21:32 Hmm...die heb ik op mijn Stingray dan nog niet weten te ontdekken. Ik vind het wat dat betreft toch nog steeds best een beetje jammer dat ik geen vrienden kon worden met de hals van zowel de Thunderbird als de Rickenbacker...
Hoe was je ervaring met die Deluxe P-bass Special die je even gehad hebt? Die was toch schakelbaar naar passief? Kwam dat ook niet in de buurt van wat je nu voor ogen hebt qua klank en dynamiek?
Plaats reactie