Actief vs. Passief

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Strabel schreef: 09 jun 2018, 17:40 Dat was toch niet mijn vraag,ik bedoel of er een "tonaal"verschil is tussen wel of niet met die aanpassing spelen en dan op een en dezelfde "luide" versterking.
Oh, dus of het geluid verandert met en zonder die transformator ertussen om de uitgangssimpedantie van de bas omhoog te gooien?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Juist :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Dan moeten we Basvarken even afwachten denk ik..als er iemand kan zijn met ervaring, is hij het wel. Ik denk het niet, los van wat extra storing bij de lagere ingangssignalen door dingen als signaal/ruis-verhouding van de externe voorversterker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Een van mijn motto's vroeguh als geluidsman was: Je kan een "aaiende "drummer " hard versterken maar het blijft een aaiende drummer en zal niet opeens stevig en vet gaan klinken. :) (je kan alleen versterken wat er binnenkomt)
Als een basgitaar pickup weinig laagweergave heeft kun je dit niet altijd compenseren door een bas regelaar open te zetten want als er geen of weinig bassignaal is valt dit ook niet te versterken toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Elk signaal valt te versterken, maar altijd maar zoveel..en de pest met veel eq's is dat ze altijd een band versterken. Dus dan ben je gelijk meer aan het versterken dan die frequenties die je misschien echt mist in het geluid en dan is alles weer scheef.

Het punt is dat de speeltechniek van de bassist in dit geval hard of zacht kan zijn; het totaalgeluid is er wel gewoon, alleen zachter. Dat kun je dus versterken en dan mist er hoorbaar niks van het spectrum
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Basvarken »

Het geluid van de bas verandert niet als je er een impedantie-omvormer achter zet.
Echter, op de meeste versterkers zul je wel verschil merken omdat de voortrap anders reageert op de inputverschillen.

Stel, je speelt zonder impedantie-omvormer; Je versterker krijgt minder input binnen en je zult je gain iets omhoog willen draaien om voldoende signaal naar de eindtrap te sturen. Dan vergroot je als het ware het aandeel van de voortrap in het hele signaalpad.
(Persoonlijk hou ik hier niet zo van omdat ik de meeste voorversterkers niet fijn vind qua kleuring)

Speel je daarentegen met een impedantie-omvormer, dan zal de voortap iets minder hard hoeven. Waardoor je minder kleuring vanuit de voortap krijgt.

Of stel, je speelt zonder impedantie-omvormer. Je versterker krijgt minder input binnen, maar je houdt de gain laag, Dan zul je de master iets harder moeten zetten. Mits je versterker voldoende vermogen kan leveren om het gewenste volume weer te geven.

Deze laatste situatie is mijn favoriet. Op een full tube amp blijft de voortrap dan lekker clean. En je laat je eindbuizen het zware werk doen. Je krijgt de heerlijke kleuring die goede eindtrap-buizen kunnen leveren. Normaal gesproken krijg je die kleuring vanuit de eindtrap bij een full-tube alleen op oorverdovende volumes. Maar dankzij de lage output van de lo-z bas in dit geval dus niet.

Ik geef toe dat het een verwarrende materie is.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Strabel »

Rieno schreef: 09 jun 2018, 18:20 Elk signaal valt te versterken, maar altijd maar zoveel..
Dat is een waarheid als een koe. :lol: (misschien alleen in R'dam bekend)

Dit brengt mij terug naar dat passief -actief verhaal dat in 1e instantie je pickups de belangrijkste rol vervullen en bvb een voorversterker inbouwen
zin heeft als je in principe al tevreden bent met het passieve geluid van je pickups want je kan voornamelijk alleen versterken wat jouw pickup aanbied.
Basvarken schreef: 09 jun 2018, 18:31
Ik geef toe dat het een verwarrende materie is.
Dat is het in principe ook.
Er zijn soms zoveel factoren die mee spelen.
Bij mij is het gewoon het "technisch "verhaal dat in mijn hoofd zit dat er een verschil in toon zou moeten zijn als je met of zonder "trafo" speelt,maar
praktisch blijkt dan toch uit jouw verhaal dat er geen /weinig verschil is.
Experimenteren is en blijft vaak de enige optie om er achter te komen of iets wel of niet goed werkt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Actief vs. Passief

Bericht door Rieno »

Natuurkundig kun je ook wel aanwijzen dat een trafo in je signaalpad iets doet met de frequenties en dus met het geluid...het zijn immers weer 2 spoelen met kernmateriaal die je toevoegt met hun eigen frequentieafhankelijke gedrag. Daarom wou ik het antwoord van Basvarken ook even afwachten; 'natuurkundig' zegt vaak niks over hoorbare verschillen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie