Fretwear

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Fretwear

Bericht door Iron Maiden »

Hallo, ik heb mijn Warwick bas nu 7 maanden, en heb nu al last van fretwear op de 1e fretten, weet iemand misschien wat ik mogelijk verkeerd doe, of kan doen om dit te voorkomen????
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

(te)veel bends/slides?
(te)veel druk bij bends/slides?
(te)veel blijven hangen in de 'bovenste regionen'? :wink:

Rounds vreten nu eenmaal je frets langzaam op, je kan ook switchen naar flats, maar dat moet je liggen qua gevoel en geluid...
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

Ik heb ook gehoord dat het kan komen doordat je je frets niet helemaal recht indrukt, als ik bijv. heel staccato heel snel op 1 fret een stukje speel kan ik de snaar niet precies recht op de fret drukken elke keer, maar de snaar beweegt natuurlijk ook, (is het nog te volgen? :D ) dus dat is toch normaal?
En benden, slappen, poppen doe ik eigenlijk bijna nooit
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Hoe erg is de fretwear? Elke bas die regelmatig wordt bespeeld heeft het wel licht. Zodra het buzzen oplevert heb je pas een probleem, anders zou ik me er niet te druk om maken.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

Het is 1 behoorlijke deuk, en onder de andere snaren zijn het stevige ribbels, met de afdruk van de snaren erin. Buzzen doen ze (nog) niet.
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

7 MAANDEN!!! Als je hem nieuw hebt gekocht, dan zou ik naar de winkel teruggaan das in mijn ogen niet normaal. Slijtage is niet te voorkomen maar deuken en afdrukken van de snaar vis een ander verhaal.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik heb het ook bij mijn JayDee, ongeveer na 1,5 jaar, en die heeft toch "harde frets".
Ik gebruik dunne snaren, die bewegen ook makkelijk op en neer op de frets, veel slap en bendings....dat is oa de oorzaak. En speel er veel op.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Bassliner
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 apr 2005, 14:54

Bericht door Bassliner »

Mogelijkheid:
Ik denk dat je een beetje para bent, no offense ;) was ik vroeger ook en ik dacht ook om de haverklap dat er iets mis was met m'n bas.
Andre van der End Custom 5-snaar
Fender Jazzbass 1977 fretless
TCS 'Frankenstein' Jazzbass fretless
Hartke HA5000
Bag End D10X-D
Hartke Kickback 15
Kustom KBA30
FX: Line6 DL4, EHX Small Stone
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Ik had er eerder niet aan gedacht, maar gebruikt Warwick niet een speciale legering 'bellbrass' (klokmessing?) of zoiets als fretmateriaal? Komt kennelijk het geluid ten goede, maar kan natuurlijk wat zachter zijn dan het standaard materiaal. Zeven maanden blijf ik toch erg snel vinden als je er geen belachelijk 'heavy' speelstijl op nahoudt...
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

mijn warwick heeft frets vaan een soort koperlegering ofzo geloof ik. mijn bas is 10 jaar oud, en heb nauwlijks last van fretwear. je ziet wel wat aangetaste plekjes, maar geen deuken of groeven ofzo.
misschien is het toch wel een idee om even met je bas terug te gaan naar de zaak waar je hem gehaald hebt. na 7 maanden zoveel fretwear lijkt me toch niet normaal...
Bram80
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 mar 2005, 10:58

Bericht door Bram80 »

ik heb twee warwicks, de ene een drietal jaar terug nieuw gekocht, de andere 2dehands sinds een aantal maanden: nikske abnormale fretwear bij die twee. Ik ken verschillende warwick-bassisten en die heb ik toch nog nooit over zo'n snelle fretwear horen klagen: beetje vreemd toch, of zet je echt heel veel kracht op je (linker)vingers?
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

nee, ik speel ongeveer 15 uur per week, met nickelplated snaren, gewoon 0,45.
Ook druk ik de snaren volgens mij niet echt heel hard in, ik heb teminste nooit last van mijn spieren in mijn hand.
Ik heb mijn Basleraar er ook al over gevraagd, en die zegt dat fretwear na 7 maanden helemaal niet zo raar is. :o
Mijn bas is gemaakt in 1995, maar ik ben wel de 1e eigenaar.
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

Iron Maiden schreef: Mijn bas is gemaakt in 1995, maar ik ben wel de 1e eigenaar.
Wat hebben ze er in de winkel dan niet mee gedaan, in die acht en een half jaar? :?
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Zo, dit topic kaap ik eventjes (maar het gaat nog steeds over fretwear).

Mijn Squier (bouwjaar???, gekocht 2001) vertoont sinds goed een half jaartje maanden wat tekenen van lichte slijtage van de frets. Die lichte slijtage, zo heb ik deze week ontdekt, is nu zo groot geworden dat er in een aantal frets oppervlakkige groefjes zitten. (ik gebruik roundwound DR-snaren, ik pluk vooral maar af en toe slap ik er duchtig op los, speel krachtig, aardig wat bends/slides/..., de bas is verder prima afgesteld, wel redelijk lage actie).
Als ik zo doorga vrees ik dat die frets nog meer schade op zullen lopen. Heeft iemand al eens frets laten vervangen? Hoe duur is het om bij een gitaarbouwer je frets te laten vervangen? Ook al ben ik erg gek op deze bas, als dat astronomische bedragen zijn, dan ga ik (op de lange termijn, ik ben maar een arme student) misschien toch maar eens kijken naar een nieuwe bas.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

meestal tussen de 150 en 200 euro ben je daarvoor kwijt.
Plaats reactie