Ovation Basje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Basvarken schreef:Uiteraard een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur.
Maar toch kun je bij basgitaren wel af toe eens een braaf exemplaar tegenkomen. De Epiphone Jack Casady Signature vind ik zo'n bas. Die vind ik een beetje karakterloos en slap van nature. Voor mij een reden om het originele element eruit te halen en er iets anders in te zetten.
Veel Aziatische goedkope basjes hebben dat ook. Alles doet het, maar er zit geen pit in.

Misschien komt het wel door het ultra-coole uiterlijk en het gewicht van de Magnum dat je wat méér verwacht van zo'n ding.
En dat het dan een beetje tegenvalt als je hem hoort?
Toen ik 'm kocht was mijn eerste verwachting ook dat het geluid alleen maar superlatieven zou kennen, en ja hoor: Teleurstelling! Je zet 'm in een hoek, mopperdemopperslapdingweggegooidgeld, en doet er een tijdje niets mee. Dan pak je 'm op, gaat experimenteren, uitproberen in de oefenruimte, blijkt 't een erg fijn apparaat te zijn, en leer je 'm waarderen. Het ding moet gewoon even z'n plekje vinden. Ik heb zelfs met m'n Wal momenten meegemaakt dat ik 't geluid zat was, en later vond ik 't toch weer een droombas. Nou ja, het houdt 't in ieder geval afwisselend.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Het zijn brute bassen inderdaad, ik denk dat het ook een questie van goed afstellen is qua tone. Dat is ook met Wal zo enz.
Schijnt dat Ovation ook op Tool-opiate is te horen..... (en dat klinkt diep en toch helder; beetje Wal achtige voorganger in tool geluid dan)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

De bass die op ebay stond, zie eerste post, stond een heeeeelle tijd op bassmarkt.de voor 995 euro wat veel te hoog is. tegenwoordig gaan ze voor 600-700 euro als ie puntgaaf is en dat zijn ze vaak niet (chroom versleten enz)
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Pushifier schreef:Het zijn brute bassen inderdaad, ik denk dat het ook een questie van goed afstellen is qua tone. Dat is ook met Wal zo enz.
Schijnt dat Ovation ook op Tool-opiate is te horen..... (en dat klinkt diep en toch helder; beetje Wal achtige voorganger in tool geluid dan)
Mee eens, het is vaak zoeken en goed luisteren om de juiste mix te krijgen. Volgens Talkbass zijn Opiate en Cold and Ugly op Tool-Opiate opgenomen met een Magnum. Dank voor de tip overigens, ga ik beluisteren.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Pushifier schreef:De bass die op ebay stond, zie eerste post, stond een heeeeelle tijd op bassmarkt.de voor 995 euro wat veel te hoog is. tegenwoordig gaan ze voor 600-700 euro als ie puntgaaf is en dat zijn ze vaak niet (chroom versleten enz)
Het lijkt me een kwestie van marktwerking. Magnums zijn op dit moment niet populair, en als ze slijtage hebben telt dat niet als vintage-waarde. Ik heb zelf ongeveer 400 ekkies betaald voor mijn (versleten) bas. Dat was een jaar of 5 geleden, toen werkelijk niemand interesse had voor Magnums. Hij is trouwens ontzettend geschikt voor (dub-)reggae, mede door de demper.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De brug pickup van de Ovation is erg te vergelijken met de pickups van Wal. Individuele snaar pickups...... de Ovations zijn zo groot door de volume controls eronder.

De Magnum 1 vond ik een stuk 'sterieler' klinken dan de Magnum 2........
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Bernardduur schreef:De brug pickup van de Ovation is erg te vergelijken met de pickups van Wal. Individuele snaar pickups...... de Ovations zijn zo groot door de volume controls eronder.

De Magnum 1 vond ik een stuk 'sterieler' klinken dan de Magnum 2........
Misschien is dat wel de oorzaak van het meningsverschil over het Magnum-geluid: De Magnum 1 is de passieve versie, de Magnum 2 de actieve. Toen ik mijn Magnum kocht was het actieve circuit vervangen door een passief, en klonk inderdaad wat dunnetjes. Ik heb daarna de pre-amp weer ingebouwd, en toen was 't geluid stukken beter: Veel voller en dynamischer. Overigens is 't typische jaren '70 electronica, toen pre-amps nog aardig in de kinderschoenen stond. De pre-amp wordt met 2 x 9 Volt gevoed, en is erg hongerig. Binnen de kortste keren zijn de batterijen leeg. Daarnaast heeft het circuit wat ruis, en de schuifpots zijn erg stofgevoelig, de mijne moeten nodig vervangen worden. Nou ja, vintage-charme, zullen we maar zeggen :D
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Heb je een foto van je Ovation bass? Ben erg benieuwd en ze blijven in mijn ogen iets magisch hebben op een of andere manier..
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Pushifier schreef:Heb je een foto van je Ovation bass? Ben erg benieuwd en ze blijven in mijn ogen iets magisch hebben op een of andere manier..
Er staat een plaatje bij mijn voorstel-topic ("Arnoud, aangenaam"), maar je kunt 'm helaas niet uitklappen. Kennelijk is er bij ImageShack wat misgegaan. Het is dus een vrij kleine afbeelding. Als je 'm liever wat groter wilt zien zal ik vanavond een nieuw plaatje uploaden.

Wat betreft de looks: Ja, het is echt een uitbijter. Er zijn natuurlijk veel exotische bassen die afwijken van de gebruikelijke modellen, maar de Magnum pik je er i.m.h.o. toch zo uit. Overigens hangt 'ie perfect in balans om de schouders en valt 't gewicht daardoor erg mee.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Owners manual

Ik heb dr zelf een gehad, een hele lange tijd geleden en dr toen zelfs hier over gepost. Ik vond de klank van de actieve erg lekker en hem later via een remote kastje gevoed met 18V. Meer dan ideaal. De passieve heeft ook een klank op zich maar daar moet je van houden.

Ik zou dr best nog een willen hebben...... ik mocht ze wel.

Ovation in actie (niet bij mij helaas)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ik zie graag een grotere foto, tjonge jonge die heb je echt voor een prikkie destijds gekocht :yes:
Arnoud schreef:
Pushifier schreef:Heb je een foto van je Ovation bass? Ben erg benieuwd en ze blijven in mijn ogen iets magisch hebben op een of andere manier..
Er staat een plaatje bij mijn voorstel-topic ("Arnoud, aangenaam"), maar je kunt 'm helaas niet uitklappen. Kennelijk is er bij ImageShack wat misgegaan. Het is dus een vrij kleine afbeelding. Als je 'm liever wat groter wilt zien zal ik vanavond een nieuw plaatje uploaden.

Wat betreft de looks: Ja, het is echt een uitbijter. Er zijn natuurlijk veel exotische bassen die afwijken van de gebruikelijke modellen, maar de Magnum pik je er i.m.h.o. toch zo uit. Overigens hangt 'ie perfect in balans om de schouders en valt 't gewicht daardoor erg mee.
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Pushifier schreef:Ik zie graag een grotere foto, tjonge jonge die heb je echt voor een prikkie destijds gekocht :yes:
Ja, was echt mazzel, via Ebay Duitschland. Ik moest wel een stukje rijden om 'm op te halen, maar 't was 't waard. Compleet met de originele vluchtkoffer, ook loodzwaar en in stemmig seventies-bruin...
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Hier nog even wat plaatjes van mijn Magnum 2. Sorry voor de suffe orientatie (uiteraard hadden ze netjes rechtop moeten staan ipv liggend), maar ik had haast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/img]
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Mooie bas zeg, als je em nog eens kwijt wilt.....
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Pushifier schreef:Mooie bas zeg, als je em nog eens kwijt wilt.....
Hmm, voorlopig niet, sorry!

Er staan trouwens op Ebay een fretloze Magnum 1 uit Italie voor veel te veel geld, een Magnum 2 die alleen binnen Canada/VS verhandeld wordt (bah...), en een Magnum 3 (wel de sound, maar niet de looks) voor een vriendelijke prijs.
Oei oei, dat was lekker...
Plaats reactie