Ovation Basje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Martino da bass
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 apr 2009, 16:43

Ovation Basje

Bericht door Martino da bass »

Ik heb er momenteel het geld niet voor, maar ik kan me voorstellen dat er hier mogelijks liefhebbers zitten, op e-bay loopt binnen twee uur een veiling af, en ik denk dat dit een prikje is wat er nu op geboden wordt, en nee ik heb geen procent op de verkoop

https://cgi.benl.ebay.be/Ovation-Magnum- ... 4cebde452c klikkerdeklik
You can play whatever you want, but plzzzz don't fuck up the groove
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Hijs wel erg vet maar geen gelden hier.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Zacht prijsje!
Poosje geleden nog ernstig GAS voor gehad.

Maar dat is me door een kenner weer aardig binnen behapbare proporties teruggebracht.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Wat een prachtbasje!
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Basvarken schreef: Maar dat is me door een kenner weer aardig binnen behapbare proporties teruggebracht.
Vertel. Mij lijkt het nog steeds een hele gave bas.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Hi Rob,

Yeah I do have a Magnum I. I wish I could say that I used it more, but it doesn't get much play. I think that despite the fact that it is mahogany and has those unique pickups, it just doesn't have a real distinctive sound all its own - just a good ordinary sound... maybe somewhere between a Fender Jazz and a Ric. You've got lots of exceptional sounding basses in your menagerie.. basses like the Triumph and Tbird have a sound with serious guts, and that's what always draws me into them. I *want* to play them because the sound is just so rewarding... and the Mag on the other hand is just kind of - meh. Looks great (in its own quirky way) though!! :) Honestly, I've almost sold it twice, but I want to give a shot with another type of strings, and I may even take it to a rehersal soon, now that you've got me thinking about it again.

On a more positive note, when I got it it supposedly just had a setup and was tip top. Nah.. not really no. The one thing that I noticed in the process of correcting the horrible setup was that the neck is built like a tank! It took me over a week to make the usual small incremental adjustments, let it settle in, etc.. Changes in the truss rod just wouldnt budge all that graphite, I guess (this is my only experience with a composite bass). Once it settled in, I've never had to adjust it again. Its built like a rock.

The pickup construction does resemble the EB-4L. I've never heard the EB-4, but I remember George (or someone) saying that despite the resemblance to the mudbucker, that Gibbie pickup was kind of a gutless wonder. This is also how I feel about the Magnum pickup. I always read folks saying that this bass is a "dub monster", etc.. but in fact my EB-2 or EB-3 could both smoke it in that capacity. My impression of the neck pickup on the Magnum is that it is nimble, polite, and articulate sounding - not earth rumbling. Maybe Jah Wobble should have played an EB instead :)

You are correct about the narrow field on that pickup too. I'm kind of a "bendy" player with my left hand at times, or I'm digging in with my right - and in either case, I don't have too much trouble with it dropping out. Its mainly with intentional string bending that you will hear the note disappear. I usually run both pickups on it, so in those cases the bridge pickup will always fill in the voids, so to speak. The stereo feature is a cool idea for recording, but I have yet to leverage it for anything like that.

Mine weighs in about 4.3 kg. Not too bad, but a lot of the distribution of weight is in the neck, and it can be a little fatiguing for long gigs. The graphite is heavy I guess. I'm not real fussy about the weight of basses - my Triumph weighs more - but with all the weight in that thick body, the Gibby balances in a more comfortable way. Also, the neck profile on the Magnum is beefy- like one of those '51 p-bass necks.

The neck doesn't have any dead spots, but you do have to be careful about the necks in general on these - some apparently have a tendency to delaminate (wood coming apart from the graphite). I think mine suffered from this at some point and was mostly repaired when I bought it. I got it ~USD 500, and it was in excellent cosmetic condition (even the anodized aluminum finish on the hardware was still fully intact, which is rare on one that has been played - this was probably was left broken for some length of time). The clear finish on the back of the neck was completely chipped away at the headstock and around frets 1-5 where the wood and graphite strip meet (that had already been repaired), and the fingerboard was coming off. I fixed that and did some spot refinishing to fix the clear coat.

I don't mean to sound overly critical about it- just trying to lay it all out there for you. Its a cool looking bass (in its own quirky way) and its easy to get caught up in the looks, and all that beautiful mahogany (mine has a gorgeous piece of wood for the body). If you feel it will help you in your decision, I'm happy to record you some sound-samples - just let me know. People chime in a lot on forums about these, and sometimes I wonder if I'm playing the same bass as them. Or if they have ever even played one.
Dat en het verhaal van een andere kenner (Uwe) waarin hij de bas "good natured" noemt. Is zijn manier van zeggen dat hij ronduit braaf/slap/saai klinkt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

ik kan me zelfs een recensie herinneren, als ik het goed heb in de Music Maker ergens in de 80er jaren ( :oudezak: ), waarin ook hoog werd opgegeven over de bouwkwaliteit en het unieke en innovatieve concept, maar dat men tegelijk niet zo gecharmeerd was van het geluid; van een bas die er zo uitzag verwachtte men toch meer. een ander element kan door de schuifconstructie natuurlijk ook niet zomaar.

het blijft wel een eyecatcher, dat dan weer wel.
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

In mijn bas-bos bevindt zich een Ovation Magnum, een woudreus van bijna massief mahonie, en ik zou 'm niet graag willen missen. Waarom niet? Alles aan een Magnum is groot en zwaar uitgevoerd, en dat merk je in het geluid: Vet als ossenwit en zwaar als een donderpreek. Vooral door het voorste element leg je al gauw een niersteenvergruizend basfundament, en met het achterste kun je rinkelend knorren. De combinatie van beide levert een massief, maar niet te zwaar geluid op wat zich prima leent voor pop/rock. Ik heb nooit een Gibson T-Bird mogen bespelen, maar ik denk dat de sound van een Magnum daar dichtbij in de buurt komt. Ik geef meteen toe, de Magnum is niet universeel inzetbaar, maar welke bas is dat wel? De Magnum is gewoon een uniek instrument met baskracht 10, en verdient wat meer waardering.

Zo, ik heb gezegd. Wie 'm trouwens een keertje wil proberen is van harte welkom.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Ben wel benieuwd! en ook naar de rest van het bas-bos
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Typisch. Dat is bijna diametraal op het verhaal wat ik heb gepost. Daar zeggen beide heren dat het qua sound een nogal braaf basje is.
Ik moet er wel bij zeggen dat beide heren echte Gibson fanaten zijn.
En ze allebei de Magnum kunnen vergelijken met de Thunderbirds, EB-2 EB-3 en Triumph in hun collectie...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Bazz Lightyear schreef:Ben wel benieuwd! en ook naar de rest van het bas-bos
Voor het bas-bos, nou ja, bosje, zie het voorstel-topic, daar staan alle plaatjes. Als je wilt komen spelen/uitproberen, in het weekend altijd prima mits overdag, anders dreunt mijn zoontje z'n bedje uit.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Arnoud
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2005, 09:57

Bericht door Arnoud »

Basvarken schreef:Typisch. Dat is bijna diametraal op het verhaal wat ik heb gepost. Daar zeggen beide heren dat het qua sound een nogal braaf basje is.
Ik moet er wel bij zeggen dat beide heren echte Gibson fanaten zijn.
En ze allebei de Magnum kunnen vergelijken met de Thunderbirds, EB-2 EB-3 en Triumph in hun collectie...
Het zal wel een kwestie van smaak, voorkeur, devotie en redeloos fanatisme zijn. Waarschijnlijk zullen de Gibsons nog wat meer ronken, maar of dat per definitie een meerwaarde heeft? Persoonlijk vind ik dat geen enkele bas een saai geluid heeft tot het tegendeel is bewezen, en het bewijs ligt in de arena van het samenspel.
Oei oei, dat was lekker...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Uiteraard een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur.
Maar toch kun je bij basgitaren wel af toe eens een braaf exemplaar tegenkomen. De Epiphone Jack Casady Signature vind ik zo'n bas. Die vind ik een beetje karakterloos en slap van nature. Voor mij een reden om het originele element eruit te halen en er iets anders in te zetten.
Veel Aziatische goedkope basjes hebben dat ook. Alles doet het, maar er zit geen pit in.

Misschien komt het wel door het ultra-coole uiterlijk en het gewicht van de Magnum dat je wat méér verwacht van zo'n ding.
En dat het dan een beetje tegenvalt als je hem hoort?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Je kon in ieder geval een lekker potje rocken met die Ovations.
Dit is een filmpje uit 1988 van mijn oude thrashband Theriac. Te zien is mijn voorganger (ik verving hem een paar weken na dit concert) op zo'n Ovation over een Peavey versterker. Je hoort hem niet goed op het filmpje maar er staat me bij dat ik hem prima vond klinken. Eerlijk is eerlijk, ik was destijds al tevreden als het heel bleef... :mrgreen:

Edit: ander nummer met iets aanwezigere Ovation.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U-C2-A5UiNE[/youtube]
Laatst gewijzigd door Thunder op 27 nov 2009, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ook ik had ooit een voorganger met een Magnum. We speelden een overgangsoptreden allebei een gedeelte van het repertoire en ik speelde afwisselend op zijn Ovation en m'n eigen P over m'n eigenste Marshall half-stack. Ik vond 'r lekker spelen en een prima geluid hebben, maar verwachtte inderdaad door de Mudbucker look-a-like PUP iets veel bruters. Denk dat als je die vergelijking buiten beschouwing weet te houden en ze op haar eigen kwaliteiten beoordeeld, het helemaal geen verkeerd basje is. Wat mij altijd van enige GAS-vorming zal vrijwaren is de headstock ........ Zo'n Ovation headstock is gewoon geen R&R ...... :oops:
Experience is the ultimate teacher
Plaats reactie