Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Maya - el Maya - Gerrinez

Bericht door Spinarie »

Het lijkt er toch op dat er een connectie is met Chushin Gakki. Dit o.a. omdat de twee stempeltjes bij elkaar in een gitaar staan die in de Chushin fabriek gemaakt is.
https://hubpages.com/hub/Japanese-Manufa ... 50-to-1980" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vermoeden op dit moment is dat de bas gitaar gemaakt is voor de Maya Guitar Company in de Chushin fabriek. Het zou volgens mij ook kunnen zijn dat de basgitaar in Nederland is verkocht door een grote muziekwinkel onder hun eigen merk!? Misschien wel Gerritsen uit den haag met hun ¨Gerrinez¨ merk? om maar even een gok te doen.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Grand Suzuki Ric 4001 kopie

Bericht door PMJ »

Hier ook maar even posten als aanvullend vergelijkingsmateriaal:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een Grand Suzuki 4001 kopie dus. Hij zal wel van eind jaren '70 zijn, of misschien begin jaren '80. Er staan geen kenmerken in, en google geeft geen vergelijkingsmateriaal. Suzuki is vooral bekend van de akoestische gitaren, maar ze hebben dus ook wat solidbody's op de markt gezet. Kennelijk maar een korte tijd, want er is nauwelijks info over te vinden. Aannemelijk is dat ze de gitaren inkochten bij een grotere producent, om ze vervolgens onder eigen naam te verkopen. Dat is natuurlijk geen heel ongebruikelijk scenario bij de japanse kopietjes.

De bas lijkt een redelijk accurate kopie te zijn. De binding loopt wel door onder de brug, en de toets is ongelakt. Er heeft zo te zien ooit een stereo jack ingezeten, nu zit er een mono-jack in.
Volgens mij is er ook aan de elektronica wat gemorreld. De toon van de neckpickup draait het hoog weg naar de hals toe, terwijl het brugelement op de gewone normaal ''dichtgedraaid'' wordt. Met beide elementen in werking kan dit weer anders liggen. Met de toon van de brugpickup dicht, geeft de toonknop van de halspickup juist weer wat helderheid wanneer naar de hals toe gedraaid wordt. Het werkt dus net wat anders dan ik zou verwachten.

In ieder geval is het en lekker spelend basje met een karaktervolle klank. De actie kan vrij laag, dat vind ik wel fijn voor het speelgemak. De pickups hebben een hoge output. Ik heb nog nooit een Rick gehad, dus in hoeverre deze jap qua sound in de buurt komt durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Bericht door tjoepatjoep »

Mooi ding!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Bericht door tjoepatjoep »

Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Bericht door PMJ »

tjoepatjoep schreef:En nu te koop?
Jup. Het blijft een gaaf ding, maar voor mij toch niet zo bruikbaar als ik hoopte. In ieder geval weet ik nu dat er bassen zijn waarop flats het erg lekker doen:)
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Bericht door donk »

Zo te zien precies dezelfde als de mijne. Ook met doorlopende hals enzo. Zou volgens de vorige eigenaar een Tokai zijn maar dat kan ik nergens op de basgitaar terugvinden. Ik heb 'm puur als decoratie in de woonkamer staan.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Bericht door PMJ »

donk schreef:Zo te zien precies dezelfde als de mijne. Ook met doorlopende hals enzo. Zou volgens de vorige eigenaar een Tokai zijn maar dat kan ik nergens op de basgitaar terugvinden. Ik heb 'm puur als decoratie in de woonkamer staan.
Zou kunnen, het is dungezaaid met info aangaande die bassen. Tokai produceerde wel voor andere merken, maar dat deden wel meer fabrieken. Is die an jou ook een Grand Suzuki, of heeft hij een ander label?
Plaats reactie