Rickenbacker/Rickenfaker/Fakenbacker vergelijking-topic!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Scapal Wedeldi schreef:
Autisten aller landen, verenigt U ! :mrgreen:
Ik hoor mijn naam?

:wink:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hij kent mij niet en ik ken hem niet.... We zitten samen op een bankje...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Bericht door Spinarie »

AfbeeldingAfbeelding

Dank voor de reacties.
Het ziet er naar uit dat de kans om er achter te komen wat voor een bas dit is erg klein is. De combinatie van kenmerken zie je niet zo vaak maar het ontbreken van een serienummer maakt het er niet makkelijker op.
Er loopt nog een lijntje in japan om er evt achter te komen van wie de Hanko (japanse handtekening) is die onder de scratchplate staat. Waarschijnlijk is deze van de bouwer?
Als er iemand is die iets van Hanko´s afweet of kennis van japanse tekens heeft!?

Op dit moment denk ik aan een Elmaya, gemaakt in de Chushin fabriek?
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

el maya? Dan had ik wel wat meer verwacht. de kenmerken van deze bas zijn die van een s kopie van riockenbacker. geen bindings e ndots dat is niet heel zeldzaam je ziet het alleen minder vaak dan de standaard modellen. Serienummers op Japanse bassen zonder merknaam is doorgaans niet erg veel zeggend. Dat is nagenoeg nooit echt te herleiden naar een merk toe.

Die hanko is wel cool. dat is niet iets wat je vaak ziet op kopie gitaren. ben benieuwd.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Rickenbarker zegt het nekplaatje op Ali Express, eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe deze kopie zich verhoudt tot de Italia Rimini, die ik ook een soort Rick 4005 kopie vind.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Bericht door Spinarie »

saf schreef:el maya? Dan had ik wel wat meer verwacht. de kenmerken van deze bas zijn die van een s kopie van riockenbacker. geen bindings e ndots dat is niet heel zeldzaam je ziet het alleen minder vaak dan de standaard modellen. Serienummers op Japanse bassen zonder merknaam is doorgaans niet erg veel zeggend. Dat is nagenoeg nooit echt te herleiden naar een merk toe.

Die hanko is wel cool. dat is niet iets wat je vaak ziet op kopie gitaren. ben benieuwd.

In mijn zoektocht door heel erg veel in japan gemaakte ¨s kopie van riockenbackers¨ ben ik nog geen bas gitaar tegen gekomen die al deze kenmerken heeft: Natural finish, neck through, een hals pen (truss rod), skunkstripe, stippen op fretbord (dotted inlay), stereo output, geen bindingen om fretbord en body, geen serienummer. (stem mechanieken zijn vervangen)

Elmaya is een van de weinigen die ik niet kan uitsluiten. Behalve dan dat die vaak een serienummer hadden.
saf schreef:el maya? Dan had ik wel wat meer verwacht.
Kun je dit toelichten?

Het gaat me ook niet zozeer om de merknaam. De hoeveelheid namen die in die tijd, alleen al in europa, gebruikt zijn is bijna niet te tellen. Het zou alleen wel leuk zijn om te weten wanneer ze gemaakt is en door welke bouwer of fabriek.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Op zich zou het goed kunnen. El maya heeft rickenbacker gemaakt die redelijk goed voldoen aan wat jij hebt. En het is zeker geen slechte kandidaat idd.

Ik ken el maya meer van de high end gitaren die ze bouwde vandaar die opmerking maar ze hebben idd ook een rickenbacker lijnen gemaakt. En later zelfs hele lijnen met fender klonen etc. Was meer een eerste reactie en pas later bedacht ik me dat je rick daar idd wel veel van weg heeft.

Het blijft ontzettend lastig met die Japanse klonen. Zoveel fabrieken en ontelbaar veel merken en dan vaak nog de mogelijkheid om als grotere inkoper je eigen merk erop te laten zetten en evt bij voldoende aanmeldingen zelfs kenmerken aan te geven. Afhankelijk van land van import kan er zelfs verschil In zitten.

Wel snap ik je zoektocht helemaal voor mij is dat altijd de sport aan onbekende bassen her leden wat het is en waar hij vandaan komt. En soms duurt zo'n zoektocht jaren en jaren en heb je de gitaar in kwestie al lang niet meer in bezit tot erin ergens op een forum een plaatje opduikt van exact zo'n zelfde maar nog met merknaam. Ik vind dat een machtig iets.

Zeker die handtekening onder de plaat vind ik veel zeggend. het kan reguliere "graffiti" zijn van een werknemer al vind ik dat niet zo Japanse werknemers instelling zeg maar .ElMaya heeft de reputatie net wat meer aan eindcontrole te hebben gedaan en net wat betere tot zelfs ontzettend kundige bouwers in dienst te hebben gehad. Of ja beter gezegd de el maya's werden daardoor gebouwd.

Het merk zelf word erg vaak verward met maya
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20323
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Peachabell schreef:Afbeelding

Rickenbarker zegt het nekplaatje op Ali Express, eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe deze kopie zich verhoudt tot de Italia Rimini, die ik ook een soort Rick 4005 kopie vind.

Afbeelding
Die TRC's zijn al bijna de prijs waard... :mrgreen:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Peachabell schreef:Afbeelding

Rickenbarker zegt het nekplaatje op Ali Express, eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe deze kopie zich verhoudt tot de Italia Rimini, die ik ook een soort Rick 4005 kopie vind.

Afbeelding
Bongo meets Rickenbacker
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

zo ongelooflijk godgruwelijk lelijk die bovenste hoorn
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Bericht door Spinarie »

saf schreef:Het merk zelf word erg vaak verward met maya
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

linksboven Maya, midden Elmaya, rechts onbekend.
Moeilijk te zeggen natuurlijk van een plaatje maar ik vind deze drie bas gitaren erg veel op elkaar lijken!
Laatst gewijzigd door Spinarie op 11 feb 2014, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

ik had het op de rickenbacker basse idd al opgezocht. Tegen de tijd dat ik bassen ging verzamelen was ik al van de japanse zwik afgestapt als focusgroep. Bij gitaren zie je over het algemeen bij maya koppien van de bekende merken/modellen en heeft el maya enkele ontzettende goede en tegenwoordige gezochte gitaren gemaakt. En hoewel dat bij bassen over de grote linie ook is zitten daar dus uitzonderingen bij.

Hoewel een bevriende verzamelaar me gisteren vertelde dat de el maya's zoals ik ze ken maar een relatief korte periode gemaakt zijn en ze ook onder die naam de standaard budget spul gemaakt hebben. My bad.

Laten we zeggen dat je bas een maya is, dan is hij in kobe japan gemaakt tussen 70 en 80
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Bericht door Spinarie »

Het verschil tussen de Maya en Elmaya 4001s kopie is mij niet duidelijk! Lijken mij dezelfde gitaren, behalve dan dat de body van de Maya 4001s kopie uit meerdere delen hout gemaakt zijn.

Ik heb er helemaal geen problemen mee als een een hele slechte, jap crap, standaard budget gitaar zou zijn alleen vraag ik me dan af waarom ie zo goed gebouwd is? Het zal geen High-end bas gitaar zijn, ik heb er ook geen High-end prijs voor betaald. Alleen vind ik het wel een fijne, goed gebouwde, lekker spelende en goed klinkende bas gitaar. Weliswaar wat versleten hier en daar, na 25 jaar trouwe dienst. Maar ik zou haar voor geen goud wegdoen.

Deze serie gitaren is volgens mij een veel kortere periode gemaakt, misschien zelfs maar enkele jaren.
Laatst gewijzigd door Spinarie op 11 feb 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Ik heb zelf een aria en een custom rick kopie gehad, Heb de elektronica van de custom in de aria gezet en heb nu een echte rick maar het verschil is meer dan miniem hoor. Die jappen bouwden erg goede koppien en die jij heb is er sowieso hoe dan ook geen uit de meeste budgetlijnen.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Spinarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2014, 15:01

Bericht door Spinarie »

Ben nog wat aan het speuren naar het rode stempeltje achter de scratch plate onder de volume/toon knoppen.
Afbeelding Lijkt erop dat het een persoonlijke naamstempel ¨Hanko¨ is van iemand die zich ¨sanjo¨ noemt?
Dit zou dan een inspecteur of bouwer kunnen zijn? Op foto´s die ik tegenkwam van Elmaya en Bambu gitaren staat waarschijnlijk het zelfde stempeltje samen met een andere stempel (inspectors hon) met de naam ¨Yamada¨. Tot zover.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie