Het grote SX bas topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
duBois'86
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:56

Bericht door duBois'86 »

Toon Doof schreef:foto'tje?

hier's de mijne...
Zeer goeie bas, maar te weinig in gebruikt, ik overweeg het om 'm weg te doen....twijfels.
Afbeelding
*steekt enthousiast vinger op* Pick me! Pick me! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

laat me nog even twijfelen :lol:
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
duBois'86
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:56

Bericht door duBois'86 »

Toon Doof schreef:laat me nog even twijfelen :lol:
Neem de tijd, ik heb geen haast :wink:
(ik stuur je wel ff een 'privébericht')
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik twijfelde even om de mijne ook aan te bieden. Ik heb net een USA Fender jazz gekocht, en wil eigenlijk het potje weer wat aanvullen voor andere doeleinden. Het is echter echt een fijn basje en gaat toch niet opleveren wat ik m waard zou vinden....mooie stok achter de deur dus :wink:

Sinds ik de SX heb is het de bas die ik thuis altijd erbij pak als ik wat droog ga pielen. Ingeplugd verrast hij me ook nog steeds; gewoon een goed basgeluid. Bovendien speelt hij lekker vlot weg (na aardig wat afstellen, ook de topkam moest een eind worden ingevijld voor optimaal speelcomfort).

Edit; ik ga 'm toch even lafjes voeleren.
Horstman
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:22

Het grote SX bas topic

Bericht door Horstman »

Via een beetje googelwerk ben ik op dit forum terecht gekomen.
Nooit geweten dat er basgitaarforum bestond, dus wellicht kan ik de liefhebbers hier nog een beetje laten meegenieten van dit basje...

Ik heb een tijdje beschikking over een SX basgitaar van een collega om er een beetje mee te spelen. Het apparaat verkeerde in een beetje afgeleefde staat met hier een daar een kleine beschadiging als gevolg van een wellicht gewelddadig verleden.
Na een kleine middagje poetsen, polijsten, setje nieuwe Fender snaren 45-100, een beetje afstellen en intoneren is er zowaar een netjes spelend instrument ontstaan. Het enige wat er nu feitelijk nog aan mankeert is een scheurtje in de punt van de slagplaat.

Afbeelding

Op de headstock staat nog de naam Essex wat zou suggereren dat dit ding van rond 1998 is toen de naam Essex als merk werd geïntroduceerd. Vrij kort daarna al moest de naam aangepast worden op dringend verzoek van Steinway&Sons die deze benaming reeds hadden vastgelegd voor een pianolijn. Daarop werd de naam afgekort tot SX, wat qua uitspraak geen verandering oplevert. (bron: SX-guitars.com). De hals is wel glad, maar veel minder glanzend gelakt dan de huidige SX-en.

Afbeelding

Ik ben wel in de gelegenheid deze SX over te nemen, maar zie er het nut niet van in, "wij zijn niet zo van de bassen"....
Wel ben ik benieuwd of de kenners op die forum aan kunnen geven of zo'n Essex nog wat waard is ten opzichte van de huidige SX-en.
Deze naam en dit logo komen uiteraard niet meer terug.... Tenzij iemand weet of er naderhand weer replica's gemaakt zijn door andere bedrijven.

Afbeelding

Het staat ie nog even tussen de rest van de gitaren, leuk voor de foto, maar de rij wordt wel onpractisch lang....
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Het grote SX bas topic

Bericht door Steeferdesteef »

Ik denk niet dat je ESSEX (al) verzamelwaarde heeft. Ik denk dat ie niet meer waard is dan €100.=
Of wat de gek er voor geeft.
Heb ook eens een SX P gehad. Best leuk maar kon me niet echt overtuigen, ook niet met een andere (Fender) pup er in.
Zou wel weer zo een willen als knutsel bas.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Horstman
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:22

Het grote SX bas topic

Bericht door Horstman »

Inmiddels de bas overgenomen voor 50 euro. Samen met het reeds geïnvesteerde setje snaren is de totale schade nu dus 70 euro. Als ik er nog een mooie rode turtoise slagplaat op zet, dan heb ik voor onder de 100 euro een zo goed als nieuw en ook nog "chique" ogend klassiekertje.
Als ons basspel niet beter wordt dan het nu is, dan moet dit ruim voldoende zijn.....
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Het grote SX bas topic

Bericht door VanderVeen »

Horstman schreef:Inmiddels de bas overgenomen voor 50 euro. Samen met het reeds geïnvesteerde setje snaren is de totale schade nu dus 70 euro. Als ik er nog een mooie rode turtoise slagplaat op zet
Zwaaart! Zwaaaaart!

Serieus, goeie deal. Een bas voor 50 euro is áltijd leuk.
Horstman
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:22

Het grote SX bas topic

Bericht door Horstman »

Tsja, zwart is ook wel leuk, maar dan wel drie-plytje i.p.v. zo'n enkel zwart schijfje. Ik ga eens even kijken wat ik kan vinden. Er moet toch gevijld worden, want er schijnt niets te zijn wat meteen gaat passen. Ik meld me tzt weer....
Financieel blijft de ramp te overzien.
Horstman
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:22

Het grote SX bas topic

Bericht door Horstman »

Tijdje lang niet met de bas bezig geweest, omdat gewone gitaren mij toch meer bezighouden, maar nu toch maar weer even een update over de Essex.
Intussen is de bas van een mooie turtoise slagplaat voorzien, na er nog even een zwarte naast gehouden te hebben.
Met een zwarte versie werd (uiteraard) het geheel wel heel "Gilmore" zwart. De rode geeft naar mijn smaak een beetje meer leven aan het geheel. Uiteraard paste er niets van, dus moest er wel even secuur getekend en gevijld worden.
Maar het resultaat is niet onbevredigend geworden. De totale kostprijs is onderwijl wel opgelopen tot 82 eurie en 50 cent....

Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een mailtje naar de SX fabriek in Japan geschoten om de authenticiteit en het vermoedde bouwjaar bevestigd te krijgen.
Na het opsturen van een aantal foto's kon men daar vaststellen dat het een bas was uit de kleine serie die nog onder de oude naam Essex in 1998 aan de fabriek ontsnapt was voordat de naam verplicht in SX gewijzigd werd. Het is dus een soort pre-lawsuit bas.
Men gaf aan dat men gelukkig te zijn dat er van deze "oerversie" toch nog exemplaren in omloop zijn en dat ze "rare to find" zijn.

Hij staat nu weer in de hoek als decoratie omdat in ons gezin blijkbaar niemand de juiste basvingers heeft. :(
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Het grote SX bas topic

Bericht door Muziekschuur »

Mooie bas overigens! Niks mis mee. Zo kocht ik ooit een Samick. Heb ik nog steeds. Nog steeds blij mee.
Een klein plaatje metaal onder het element zorgt dat het element krachtiger wordt. Misschien nog een leuke mod. Wel fijn als het dan een wat dikker plaatje is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Martijnn
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:53

Re: Het grote SX bas topic

Bericht door Martijnn »

Vandaag de gok gewaagd, en bij Muziker NL deze https://www.muziker.nl/sx-vintage-jazz- ... ZgQAvD_BwE besteld.
Ik vond dat ik voor die prijs wel een gokje kon nemen. Ik ben benieuwd wat er straks uit de doos komt. :mrgreen:
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Squier Affinity Jazz Bass Burgundy Mist
Markbass Micromark 801
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote SX bas topic

Bericht door Hans58 »

Leuk; nog inclusief een tas ook voor die 135 euries! :shock:
SX stond altijd wel goed bekend; ben benieuwd hoe-ie je gaat bevallen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Martijnn
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:53

Re: Het grote SX bas topic

Bericht door Martijnn »

Hans58 schreef: 20 nov 2020, 11:24 Leuk; nog inclusief een tas ook voor die 135 euries! :shock:
SX stond altijd wel goed bekend; ben benieuwd hoe-ie je gaat bevallen.
Ja, het moet niet gekker worden. Volgens de specs ook nog een alder body voor dat geld ipv basswood.
Ik heb me zoveel mogelijk georiënteerd en ingelezen in SX voor ik hem bestelde. Je moet een beetje geluk hebben heb ik begrepen, maar wat je zegt: ze staan over het algemeen best goed bekend als het gaat om "bang for the buck".
Nu begint het grote wachten. Als de levertijd klopt met wat ze zeggen dan weten we over een dikke week iets meer! :dance:
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Squier Affinity Jazz Bass Burgundy Mist
Markbass Micromark 801
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Het grote SX bas topic

Bericht door Galvanized »

Ik hoop voor je dat ie niet te zwaar is. Van wat ik me kan heugen van de enkele SX bassen die ik heb vastgehad is dat ze behoorlijk aan t gewicht waren. Ze klinken wel goed! Maarja dat deed je Sire ook 😉
MUSIC MAN STINGRAY 5
Plaats reactie