Het grote SX bas topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
robwiersma
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:42

Bericht door robwiersma »

vandaag een SX jb Standard series geruild voor een acoustische gitaar die ik nog had liggen

net 6 weken oud en de folie zat nog op de slagplaat. dus hagelnieuw.
candy apple red , rosewood toets met dots , witte 3ply slagplaat. die je als het befaamde ,,starterspakket" kunt kopen.

eerst snaren er afgehaald , en hals met een droge brillo staalwolspons sneller en gladder gemaakt.
toets in geolied en uitgepoetst.
alle snaren terug.... zondag dus geen nieuwe snaren sh..!
alles vastgedraaid en neck afgesteld.

ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de bespeelbaarheid en kwaliteit . want de standard is de aller aller goedkoopste van SX
aan de straps is de balans goed , geen lichtgewicht en daar houd ik van.
mijn vorige 4 snaar jazz was een elwood van maruszczyk en de feel van deze komt akelig dicht in de buurt
elementen klinken imo een beetje neuzig en doods maar dit kan ook door de chinese snaren komen .

binnenkort een setje quarterpounders erin en nieuwe snaren en klaar is kees
hij kon maarzo nog wel eens mn main gaan worden. foto,s volgen :jam: :jam: :jam: :jam:
Maruszczyk pandorra 4x10
Maruszczyk basstank 400 w head 2 channel
Custombuild bongo bass antiqua
precision bas (jap squir) 93' semi fretless
SX jb Standard
Warwic cube 60
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=49580" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

probeer toch maar eerst even gewoon nieuwe snaren voor je die pups eruit sleurt. Ik ben nog steeds tevreden.
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
robwiersma
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:42

Bericht door robwiersma »

Idd, heb de snaren beter opgewonden en nu de stringbuzz minder is vallen ze eigenlijk wel mee.
heb een 23 jaar oude p met hele oude EMGs er in die een hele hoge output heeft.
maar door mijn huidige amp heb ik 2 100% afz. Kanalen dus dat is met iets meer gain op te vangen.
ik kan echter die SD van een vriend krijgen vandaar.

heb de slagplaat beplakt met reclamefolie zilver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maruszczyk pandorra 4x10
Maruszczyk basstank 400 w head 2 channel
Custombuild bongo bass antiqua
precision bas (jap squir) 93' semi fretless
SX jb Standard
Warwic cube 60
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=49580" onclick="window.open(this.href);return false;
Bassie1210
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 okt 2012, 00:37

Bericht door Bassie1210 »

Heeft er iemand al op zo'n 6snaar gespeeld van SX ?

Ik heb wel een 5snaar, maar ik weet niet of die hetzelfde spelen

Kan een forumer mij helpen ?

Ik zou de URSA2MN Candy Apple Red willen. Wel een andere slagplaat.

Afbeelding

welke slagpaat?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Basses

Squier vint mod jazz bas
Cort GB75
Fender Deluxe active MEX (vintage white)
Doodad Jazz bass ( salmon pink )

Vox Humana CarbonTech JB5 Swamp ash
Sx Jazz bass
Ibanez atk200

Amp
Orange pix 50
Orange Terror Bass
Ampeg
Markbass
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

6-snaren zijn wel een vak apart om te bouwen, zeker om de B goed wat power mee te geven en de C mooi helder te laten zijn :) Zou er niet veel vetrouwen in hebben, maar then again..ik heb er ook nog niet op gespeeld.

Zijn ze wat te verkrijgen hier in Nederland?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Bassie1210
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 okt 2012, 00:37

Bericht door Bassie1210 »

Rieno schreef:6-snaren zijn wel een vak apart om te bouwen, zeker om de B goed wat power mee te geven en de C mooi helder te laten zijn :) Zou er niet veel vetrouwen in hebben, maar then again..ik heb er ook nog niet op gespeeld.

Zijn ze wat te verkrijgen hier in Nederland?

Ik heb wel een 5-snaar van Sx. En ik ben zeer tevreden over de B-snaar.
Maar het is ook mijn eerste 6-snaar dus ik wil er niet zoveel geld aan uitgeven dat is het.
En ik weet niet of ze in België verkrijgbaar zijn.
Basses

Squier vint mod jazz bas
Cort GB75
Fender Deluxe active MEX (vintage white)
Doodad Jazz bass ( salmon pink )

Vox Humana CarbonTech JB5 Swamp ash
Sx Jazz bass
Ibanez atk200

Amp
Orange pix 50
Orange Terror Bass
Ampeg
Markbass
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Omdat ik die spierwitte slagplaat helemaal zat was heb ik via een Chinese 'bayer' een andere besteld. Een beetje op goed geluk maar voor de totale kosten van ongeveer € 8 kon ik me geen buil vallen ! Hij paste zonder schuren of vijlen zuigend al was het bij de 'staart' waar de knoppen zitten maar net aan. Ik moest alleen de schroefjes iets verzetten dus er zijn onder de plaat wat kleine gaatjes bijgekomen.
Een heel apart effect dat blauw dat heel divers is afhankelijk van de lichtval.

Afbeelding

Afbeelding
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Ziet er best wel mooi uit! Had ik niet verwacht van zo'n slagplaat eigenlijk.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

SPB 57

Bericht door Steeferdesteef »

Heb inmiddels een Fender mim element in de SX SPB-57 zitten. (Kon hier geen knoppen krijgen die op CTS pots passen. Deze vervang ik tzt.) Met Fender pup is de bas toch echt wel nog beter geworden. Minder schel, warmer. Meer vintage dan met het originele element.
Minder punk en meer soul, precies wat ik wil. Ik vind het een echte P. Alles prima behalve de tuners. Ook de goedkope mini potjes doen het eigenlijk prima. Alles bij elkaar heeft deze bas met andere pup en nieuwe snaren me net geen 100€ gekost. (Belachelijk weinig eigenlijk.)Toch overweeg ik de SX weg te doen om een bas te kopen waar ook op staat dat het een Precision is. :?
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
robwiersma
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:42

Bericht door robwiersma »

Steeferdesteef schreef:Heb inmiddels een Fender mim element in de SX SPB-57 zitten. (Kon hier geen knoppen krijgen die op CTS pots passen. Deze vervang ik tzt.) Met Fender pup is de bas toch echt wel nog beter geworden. Minder schel, warmer. Meer vintage dan met het originele element.
Minder punk en meer soul, precies wat ik wil. Ik vind het een echte P. Alles prima behalve de tuners. Ook de goedkope mini potjes doen het eigenlijk prima. Alles bij elkaar heeft deze bas met andere pup en nieuwe snaren me net geen 100€ gekost. (Belachelijk weinig eigenlijk.)Toch overweeg ik de SX weg te doen om een bas te kopen waar ook op staat dat het een Precision is. :?


heb zelf inmiddels ruim 20 bassen gehad .. Usa fenders musicmans gibsons etc.
daar zaten zeer goeie tussen en ook bagger. Maar m'n sx standard jazz (ja die van het starters pakket)
behoort zeker bij de beste 10
ik zet er wel een decal op om te weten dat het een jazz is a 7,50 haha
elementen klinken iets minder dik als een fender maar deknor zit er in ik vind dat echter wel lekker met opnames maar die vervang ik nog voor lindey fralins
Maruszczyk pandorra 4x10
Maruszczyk basstank 400 w head 2 channel
Custombuild bongo bass antiqua
precision bas (jap squir) 93' semi fretless
SX jb Standard
Warwic cube 60
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=49580" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Heeft er iemand ervaring met de shortscale-Precisions van SX?
Bassie1210
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 okt 2012, 00:37

Bericht door Bassie1210 »

Dit is werkelijk één van de mooiste bassen die ik ooit heb gezien :kwijl:
SX HXB405 Ocean Burst

Hopelijk is ie binnenkort van mij ! GAS ! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Basses

Squier vint mod jazz bas
Cort GB75
Fender Deluxe active MEX (vintage white)
Doodad Jazz bass ( salmon pink )

Vox Humana CarbonTech JB5 Swamp ash
Sx Jazz bass
Ibanez atk200

Amp
Orange pix 50
Orange Terror Bass
Ampeg
Markbass
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

SX Jazz

Bericht door evertalbers »

Ook even een duit in het zakje van dit topic : vorige week een SX gekocht, een standaard jazz model in sunburst. Eigenlijk wilde ik hem in onderdelen verkopen, maar bij nader inzicht laat ik hem maar in elkaar zitten. Ik zal hem neerzetten in mijn band's oefenhoek voor als mijn gewone bas mee kan nemen (met name als ik direct vanaf mijn werk door moet naar repetitie.)

Nu hij nog hier thuis staat kan ik A/B vergelijken met mijn Fender & Peterbuilt & VisserAll-Parts.
"Iets" mist de SX wel, hij klinkt een tikkeltje aggressiever en heeft wat minder definitie in de lage noten. Ligt deels aan de elementen en deels aan hout/constructie, want ook onversterkt klinkt hij iets harder maar minder vol dan de anderen. Hij is tweedehands, maar heeft nog niet zoveel kilometers gemaakt, zo te zien. Het zou kunnen dat hij na een tijdje iets voller gaat klinken.
Ook is hij nét niet zo lekker af te stellen. Maar de verschillen zijn klein hoor: als je weinig budget hebt, is de keus snel gemaakt.

Verrassend goed dus! Hadden we die in de jaren '80 maar gehad, dan had ik een heel andere muzikale jeugd gehad! (Mijn eerste bas was een Avora, nog slechter dan Hondo: als je van mijn generatie bent weet je dan wel genoeg.)

Dus als je zo'n ding overweegt om budgettaire redenen: prima koop voor <150E.
Zoals altijd geldt: hoe goedkoper de bas, hoe groter de verschillen tussen exemplaren van hetzelfde type kunnen zijn, dus probeer zoveel mogelijk proef te spelen.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

foto'tje?

hier's de mijne...
Zeer goeie bas, maar te weinig in gebruikt, ik overweeg het om 'm weg te doen....twijfels.
Afbeelding
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Sinds een paar dagen heb ik ook een SX:

Afbeelding

Echt een goede bas voor het geld. De bespeelbaarheid (hals is erg fijn) is na wat afstelwerk verrassend goed, en het geluid is ook gewoon prima. De afwerking laat her en der te wensen over, maar constructief is hij in orde. Ook onversterkt klinkt hij prima, en dat is belangrijk. Tuners, brug (kan wat meer solide) en pots (lopen stroef) komen eventueel nog in aanmerking voor upgrades, maar ik zou de SX zo al mee durven nemen naar een repetitie of optreden.
Plaats reactie