Het grote Warwick bassen topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Ik heb zelf het idee van alle filmpjes dat er toch wel een duidelijk klankverschil zit tussen de starbass II en de rockbass en pro series versies, waarbij ik de starbass II veel warmer vind klinken. Voor mij wel een reden dat ik er nog geen heb. Kan de II niet betalen en de pro series en rockbass zijn het (in ieder geval op de verschillende filmpjes) net niet qua sound wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

mijn Thumb....

Bericht door Jacky van Tongeren »

(Heb bovenstaand niet helemaal doorgeploegd, dus als ik in herhaling val...alvast sorry)

Een van mijn hoofdbassen is de Warwick "Thumb" NT 6 snaar met Bartolini soapbars - serienr F315 91 (uit 1991 dus, en ik ben 1e eigenaar)
Door de jaren heen is er vanalles opgemerkt over mijn plank door collega bassisten, producers en muzikanten, zowel positief als negatief.
De grappigste vind ik nog steeds: "met dat zware tropische hout krijg je zo'n vreselijk ge-compreste toon", waarna collega's hun Fender inprikken en compressie toevoegen.

Over een PA in een bandgeweld valt m'n Thumb altijd op door de 'enorme druk' in tegenstelling tot andere bassen, en dan heb ik het niet over 'veel laag' maar over wat je maag voelt,
en dat alles met een 'flat' EQ op de bas, (pre)amp en de mengtafel in de zaal, dus alles op neutraal.
De typische midknor van mijn Thumb (reden waarom ik hem kocht indertijd) is niet iedereens smaak heb ik geleerd, vooral gitaristen zeuren nogal eens over 'dominantie' in het bandgeluid.

Zoals gezegd, je hebt Warwick-fans en 'haters', voor mij is m'n Thumb de alleskunner, strak, aanwezig en niet weg te moffelen in een mix :)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

klinkt heul goed, het enige wat nog mist zijn ploaties!

Die druk is ook n beetje wat ik zoek/lijk te missen in mijn huidige bas. Uiteraard zal het hout daar veel aan toevoegen, maar weet je ook welke bartolini's dat exact zijn?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

@Jacky: staat die Thumb van jou niet te koop dan? Ik zag een Thumb 6 uit '91 op tweedehands.be staan.
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Meteen kopen dat ding!

Ik heb vele soorten en merken bassen gehad, op dit moment twee warwicks, een musicman sterling, fender jazz, ric 4003 en een sandberg cali tm5.

Inderdaad heeft de warwick dolphin (boire) van nature al compressie, net als een thumb (bubinga) dat heeft. Daardoor ligt ie heerlijk in de mix en geeft fundament aan het hele bandgeluid.

Mijn jazz heeft inmiddels een aftermarket 3band pre van John East waardoor deze ook erg goed in de mix ligt, maar nog steeds niet zo goed als de Dolphin.

Mijn andere Wick is echter een fretloze 5snaar Steve Bailey signature uit Korea en deze heeft ook dat gecompresste een beetje in zich, terwijl deze gewoon een swamp ash body heeft. Heerlijke bas is het met Seymour Duncan electronica en pickups.

Het enige dat mij echt niet bevalt bij alle Warwicks met uitzondering van de Streamer Stage 1 (maple) is de slap tone. Die is een beetje klikkerig en kent weinig dynamiek. Daarin is mijn Marcus Miller jazz gewoon een heel eind beter.

Maar het blijven gewoon gewéldige bassen, die Warwicks.
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

Je Vader schreef:@Jacky: staat die Thumb van jou niet te koop dan? Ik zag een Thumb 6 uit '91 op tweedehands.be staan.
Nee das niet de mijne :)
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

André_84 schreef:klinkt heul goed, het enige wat nog mist zijn ploaties!

Die druk is ook n beetje wat ik zoek/lijk te missen in mijn huidige bas. Uiteraard zal het hout daar veel aan toevoegen, maar weet je ook welke bartolini's dat exact zijn?
Geen idee Andre, staat geen type op de elementen.
Breedte van elke element is 2x een singlecoil.
'Soapbars' heten die dingen met grote letters "Bartolini" erop.
Google maar eens daar is vast info over.

En het hout speelt zeker een rol in de geluidsdruk.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Bill Bartonlini maakt vaak pickups op bestelling en in samenwerking met fabrikanten :) Dus de kans dat je precies die kunt kopen, is niet zo heel groot.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

DiMarco schreef:Meteen kopen dat ding!

Ik heb vele soorten en merken bassen gehad, op dit moment twee warwicks, een musicman sterling, fender jazz, ric 4003 en een sandberg cali tm5.

Inderdaad heeft de warwick dolphin (boire) van nature al compressie, net als een thumb (bubinga) dat heeft. Daardoor ligt ie heerlijk in de mix en geeft fundament aan het hele bandgeluid.

Mijn jazz heeft inmiddels een aftermarket 3band pre van John East waardoor deze ook erg goed in de mix ligt, maar nog steeds niet zo goed als de Dolphin.

Mijn andere Wick is echter een fretloze 5snaar Steve Bailey signature uit Korea en deze heeft ook dat gecompresste een beetje in zich, terwijl deze gewoon een swamp ash body heeft. Heerlijke bas is het met Seymour Duncan electronica en pickups.

Het enige dat mij echt niet bevalt bij alle Warwicks met uitzondering van de Streamer Stage 1 (maple) is de slap tone. Die is een beetje klikkerig en kent weinig dynamiek. Daarin is mijn Marcus Miller jazz gewoon een heel eind beter.

Maar het blijven gewoon gewéldige bassen, die Warwicks.
Denk dat voor het slappen een bas dynamisch moet zijn, en dan heb je toch snel een lichter plankje (essen of zo) nodig.
Zo'n bubinga bas geeft niet mee, al ram je je duim aan gort, hij blijft qua dynamiek egaal klinken.
Ik slap niet, (hou ik niet van), maar tappen doe ik wel naast het gebruikelijke gevinger, en dat gaat/klinkt uitstekend op mijn Thumb :)
Gebruikersavatar
Jacky van Tongeren
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:47

Bericht door Jacky van Tongeren »

Rieno schreef:Bill Bartonlini maakt vaak pickups op bestelling en in samenwerking met fabrikanten :) Dus de kans dat je precies die kunt kopen, is niet zo heel groot.
Weer wat geleerd :)
Gebruikersavatar
Chris90
Berichten: 1283
Lid geworden op: 13 jul 2007, 12:12

Bericht door Chris90 »

Anders kom je een keer jouw Rickenbacker hier inruilen voor een Warwick NT Thumb!
Warwick fanboy.

EBS - Vanderkley - Glockenklang
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

is goed, mis je 'm?

edit: Komt ie nu ook mee. ik heb ik t afgelopen half jaar in Almelo gezeten, maar zit nu weer in't noorden...
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Jacky van Tongeren schreef:
Geen idee Andre, staat geen type op de elementen.
Breedte van elke element is 2x een singlecoil.
'Soapbars' heten die dingen met grote letters "Bartolini" erop.
Google maar eens daar is vast info over.

En het hout speelt zeker een rol in de geluidsdruk.
hehe qua uiterlijk ben ik er bekend mee. Als het goed is zijn de p2 soapbars van bartolini directe vervangers voor de Nord strand big splits die ik nu heb, vandaar mijn interesse. Die nordstrands knorren heerlijk, maar ik mis een beetje die druk in het laag die jij omschrijft.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Bij druk in het laag moet je vooral kijken naar humbuckers, die zijn echt ontwikkeld voor dat drukkende laag-mid dat je daarvoor nodig hebt :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie