Het grote Warwick bassen topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
DiMarco

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door DiMarco »

Vreemd dat deze er nog niet is. Warwick is eigenzinnig een heeft zijn eigen sound waardoor er veel voor/tegenstanders zijn van dit merk.
Sinds ik mijn Marcus Miller signature Jazz heb omgeruild voor een Thumb NT ben ik verslaafd geraakt aan de Warwick sound. Voor mij was de 'growl' van dit basje de sound die ik altijd al zocht.

De verschillende modellen die Warwick bouwt klinken ook erg verschillend. Wanneer je ergens leest dat ze allemaal hetzelfde klinken dan is dit dus onzin die op hetzelfde neerkomt als zeggen dat een P bas hetzelfde klinkt als een J, beiden zijn immers Fender.

Op een Warwick zit een tweedelige brug waarvan zo ongeveer alles afzonderlijk in te stellen is. Ze hebben een trussrod welke twee kanten op werkt en een topkam (nut) welke ook in hoogte verstelbaar is. Hierdoor kun je de 'setup' van de bas helemaal tweaken naar jouw voorkeur.

Van de meeste modellen zijn er verschillende versies te koop in verschillende prijsklassen. Ik zal even de configuraties op een rijtje zetten:

Necks:

BO = Bolt On neck, de neck zit aan de body bevestigd met schroeven.
NT = Neck Thru, de hals loopt door de body heen
SN = Set neck, alleen nog verkrijgbaar via de custom shop. De neck zit aan de body gelijmd.

Over het algemeen geldt: BO = punchy en agressiever dan NT. NT heeft de meeste sustainnnn en is mijn favoriete neck config. SN zit een beetje daartussenin. Bij Warwick zijn de NT modellen het duurste maar niet altijd 'beter' dan de BO versies. Ik ken veel mensen die liever de BO versies hebben.

Dan de pickups:

$$ = Double Buck, twee humbuckers.
P/J = Jazz Bass style pickup bij de brug, P Bass style bij de neck. Deze config zie je vooral op de 4 string Streamers.
Jazzman = Jazz, Musicman. Een (naar single coil schakelbare) humbucker bij de brug en een Jazz Bass style single coil bij de neck. Deze config is erg geliefd vanwege het brede scala aan geluiden dat je er mee kunt produceren.

Voor elk model van Warwick worden andere houtsoorten gecombineerd wat een zeer grote impact heeft op het geluid. De slogan van dan ook 'the sound of wood' en niets is minder waar.

De goedkopere serie is de redelijk simpel ogende 'Corvette' waarvan overigens nog uitsluitend de $$ versie door Warwick zelf wordt gemaakt. Bij versies van na 2009 dus goed uitkijken wat je koopt. Graaf je dieper in de portemonee dan kom je bij bijvoorbeeld de Thumb, Dolphin, Infinity, Starbass en vele incarnaties van de Streamer terecht. Streamers en Thumbs zijn de meest succesvolle modellen van het merk.

Bekende Warwick spelers:

Stuart Zender - Jamiroquai. Nam in de studio op met een 4 string Streamer Stage I, P/J configuratie. Voor de lage B gebruikte hij eenzelfde bas met B,E,A,D tuning. Later gebruikte hij live voornamelijk een 5 snarige Streamer Stage II.
Dirk Lance - Incubus. Streamer Stage II 5.
TM Stevens. Streamer Stage II 4.
P-Nut - 311. Streamer Stage II 5 (zijn eigen signature model).

Het lijkt er dus ernstig op dat de Streamer Stage II de 'Warwick bass to have' is :mrgreen:

Ik heb deze niet. Een Stage II 5snaar zie je zelden tweedehands en ze zijn best duur nieuw (3000+ euro).

Wat wel? Zie mijn forum sig en dit plaatje:

De mijne zijn op dit moment deze:

Afbeelding

De klank van links naar rechts:

Dolphin Pro I - Heel gedefinieerd in het mid, niet veel hoog. Lekkere 'Jaco' knor. Prikt heeeeel makkelijk door elke mix heen.
Streamer Stage I - Heeft driebands EQ. Bizar veel laag komt eruit wanneer je dit wilt. De 'treble' knop is echt trebble, moet je van houden, meestal draai ik dit een beetje weg. Bas heeft de Jamiroquai sound. Heel vet met een buzz in het midlaag.
Thumb NT - Bas met bizar veel punch en growl. Zeer gedefinieerd. Super voor slapwerk. Hij heeft een erg aanwezige 'growl' waar je van houdt of niet. Deze growl is namelijk niet weg te draaien. Er is geen andere bas waar deze op lijkt, erg eigenzinnig.

Streamers zijn, als je het mij vraagt, de meest allround modellen.

Verder heeft Warwick nog wat obscure metal modelletjes die mij niet zo zeer aanspreken. Hiervan is de "Dark Lord" de meest bizarre met zijn F# B E A tuning. Denk niet dat P.A. mensen vrolijk van je worden als je hiermee aan komt.

En nu?

Foto's posten natuurlijk! zo veel mogelijk!

Heb je een Warwick? laat hem hier zien a.u.b.
Vraagjes over Warwicks? laat maar komen.
Vind je Warwicks prut? kom ff lekker lelijk doen. Geen probleem!
Laatst gewijzigd door DiMarco op 19 feb 2010, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

DiMarco schreef:Vind je Warwicks prut? kom ff lekker lelijk doen. Geen probleem!
Lellike dingen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Die middelste vind ik echt heel mooi 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

DiMarco schreef:Vreemd dat deze er nog niet is. Warwick is eigenzinnig een heeft zijn eigen sound waardoor er veel voor/tegenstanders zijn van dit merk.
Jawel hoor. hierzo heeft een ander forumlid al een opzet daartoe gegeven. Ik moet zeggen dat de subforum keuze misschien niet optimaal is. Misschien kan een mod ze samenvoegen?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Hmja die had ik idd nog niet gevonden, had ook niet gezocht in de testhoek. Vreemde plek idd.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

Warwick bassen hebben inderdaad wel iets. Maar ze zijn er ook in geslaagd "de draak van het jaar" te maken met de Adam Clayton Signature Reverso. Is me dat iets lelijks!
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Prachtige bassen!
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

die dolphin is een plaatje! :kwijl:

ben zelf al lang benieuwd naar de klank en feel van deze dingen, heb er nog nooit een zelf getest/kunnen testen
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Bericht door Kosygin »

Heb vroeger een streamer Pro M gehad. Fijne bas was dat. Altijd nog wel een beetje spijt van dat ik em weg heb gedaan....

Afbeelding
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Prachtige bassen! Vooraal de versies in bubinga (pomele)

Is het nou echt zo dat die corvettes en thumb bassen zo'n last hebben van neck dive??

(edit)
Ik zet dat er volgens mij 2 versies zijn van de corvette

de versie in korea https://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 2954&cl=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

en de versie van 2010 (duitsland?) https://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 5079&cl=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan alleen momenteel nergens prijzen vinden... raar!
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Met mijn Thumb NT 4 snaar is me niet opgevallen dat de neckdive irritant is, maar ik gebruik dan ook zo'n brede, gevoerde strap van Levy's. Veel mensen klagen wel over neckdive dus ik zal dat niet direct afdoen als gezeur.

Omdat het maken van een Corvette ongeveer net zoveel werk is als van de andere modellen terwijl de prijs van de Corvette veel lager ligt hebben ze deze lijn uitgesplitst.

De Rockbass Corvettes zijn het allergoedkoopst en zijn kwalitatief echt anders dan de andere Warwicks. Op deze zit andere hardware en de tweedelige brug ontbreekt.
De Corvette standard wordt niet meer zo genoemd maar heet tegenwoordig "pro line" en wordt vervaardigd in het altijd gezellige Korea, waar ook veel Ibanezjes vandaan komen.
De Corvette $$ (met de twee humbuckers) wordt nog wel in Duitsland gemaakt maar is dit jaar dan ook 14% duurder geworden.

Prijzen kun je hier vinden: https://www.warwick.de/media/prices/Warw ... tr_D_A.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb net gelezen dat Warwick heeft aangekondigd dat de levertijden worden verhoogd. Voor de bassen van 3 naar 6 maanden en voor de (Framus) Gitaren van 6 naar 9 maanden. Als reden wordt opgegeven dat dit komt door de verhoogde vraag en ze de eindcontrole niet willen laten verslechteren.
Gebruikersavatar
wenge
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:39

Bericht door wenge »

[quote="baskikker"]Prachtige bassen! Vooraal de versies in bubinga (pomele)

Is het nou echt zo dat die corvettes en thumb bassen zo'n last hebben van neck dive??

Corvettes hebben hoegenaamd geen last van neckdive...de 'upper horn' is veel langer dan die van de thumb. Daarom hangt hij in klassieke houding, perfect.
Ik heb veel plezier gehad aan mijn fretless Vette...maar na vijf jaar is het tijd voor iets anders.
Mooie bas en ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen (maar ja twee fretless is teveel van het goede)
Remember, if it runs amuck...call the Duck
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

DiMarco schreef:Met mijn Thumb NT 4 snaar is me niet opgevallen dat de neckdive irritant is, maar ik gebruik dan ook zo'n brede, gevoerde strap van Levy's. Veel mensen klagen wel over neckdive dus ik zal dat niet direct afdoen als gezeur.

Omdat het maken van een Corvette ongeveer net zoveel werk is als van de andere modellen terwijl de prijs van de Corvette veel lager ligt hebben ze deze lijn uitgesplitst.

De Rockbass Corvettes zijn het allergoedkoopst en zijn kwalitatief echt anders dan de andere Warwicks. Op deze zit andere hardware en de tweedelige brug ontbreekt.
De Corvette standard wordt niet meer zo genoemd maar heet tegenwoordig "pro line" en wordt vervaardigd in het altijd gezellige Korea, waar ook veel Ibanezjes vandaan komen.
De Corvette $$ (met de twee humbuckers) wordt nog wel in Duitsland gemaakt maar is dit jaar dan ook 14% duurder geworden.

Prijzen kun je hier vinden: https://www.warwick.de/media/prices/Warw ... tr_D_A.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb net gelezen dat Warwick heeft aangekondigd dat de levertijden worden verhoogd. Voor de bassen van 3 naar 6 maanden en voor de (Framus) Gitaren van 6 naar 9 maanden. Als reden wordt opgegeven dat dit komt door de verhoogde vraag en ze de eindcontrole niet willen laten verslechteren.

Aha, thanks! Er wordt mij een heleboel meer duidelijk. Op de foto https://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 5079&cl=EN" onclick="window.open(this.href);return false; lijkt deze wel iets anders als met de oude serie https://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 2954&cl=EN" onclick="window.open(this.href);return false; ?? Maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn?

De prijzen van de gewone (made in korea) corvettes staan er niet bij..

Dat de levertijden zo lang duren is wel vervelend, zal ook wel de oorzaak zijn dat er niet veel nog op de "grote" sites staat (thomann / musicstore.de / musik schmidt etc.)
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

wenge schreef:
baskikker schreef:Prachtige bassen! Vooraal de versies in bubinga (pomele)

Is het nou echt zo dat die corvettes en thumb bassen zo'n last hebben van neck dive??

Corvettes hebben hoegenaamd geen last van neckdive...de 'upper horn' is veel langer dan die van de thumb. Daarom hangt hij in klassieke houding, perfect.
Ik heb veel plezier gehad aan mijn fretless Vette...maar na vijf jaar is het tijd voor iets anders.
Mooie bas en ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen (maar ja twee fretless is teveel van het goede)

Bedankt, goed om te onthouden!
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
DiMarco

Bericht door DiMarco »

baskikker schreef:De prijzen van de gewone (made in korea) corvettes staan er niet bij..
Kan kloppen, er is pas sinds een paar weken bekend dat deze bassen in Korea gemaakt gaan worden vanaf nu. De huidige voorraad is nog in Duitsland gemaakt, je kunt verwachten dat de Corvette Std. straks hier en daar gedumpt gaat worden zo vermoed ik.
Plaats reactie