G&L TOPIC (the rebirth of Fender?)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Freddy Lee schreef:Vanavond in bandverband mijn G&L L-1000 uit kunnen proberen. Vooral gespeeld in de humbucker mode en die zit toch erg dicht tegen het geluid van de Stingray aan al is de G&L passief. In single coil mode krijg je de echte precision-sound. De OMG-mode ofwel bassboost geeft in de kleine oefenruimte iets teveel boost. Het volume moet dan wel omlaag. Die bewaar ik wel voor de optredens.
Kortom, het is een veelzijdige bas die ook nog eens prima is afgewerkt. George en Leo hebben hun best gedaan bij het ontwikkelen van dit instrument. Niet van alles een beetje, maar een beetje veel van alles. :worship:
Daarom nog maar een extra plaatje:
Afbeelding
Mooi ding!
Wel bijzonder dat je ervaart dat ie richting een stingray gaat qua geluid. De plek van de pickup is niet echt stingray. (maar zo te zien ook niet de plek waar bij een l2000 of 2500 de neckpickup zit) Ik heb niet de ervaring met mijn L2500 dat je in de buurt van stingray geluid komt als je de neckpickup pakt (passief of actief). Kan wel in de buurt komen met de brugpickup, maar dan heb ik wel mijn voorversterker nodig om in de buurt te komen...(er zit geen standaard G&L voorversterker meer in, dus bass boost lukt wel...
Gebruikersavatar
R.E.D.
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:41

Bericht door R.E.D. »

JoostT schreef: Mooi ding!
Wel bijzonder dat je ervaart dat ie richting een stingray gaat qua geluid. De plek van de pickup is niet echt stingray. (maar zo te zien ook niet de plek waar bij een l2000 of 2500 de neckpickup zit) Ik heb niet de ervaring met mijn L2500 dat je in de buurt van stingray geluid komt als je de neckpickup pakt (passief of actief). Kan wel in de buurt komen met de brugpickup, maar dan heb ik wel mijn voorversterker nodig om in de buurt te komen...(er zit geen standaard G&L voorversterker meer in, dus bass boost lukt wel...
Mooi zijn ze, he? :D

Die ervaring had ik ook met mijn L1000 de eerste keer dat ik hem op volume in een bandje gebruikte. Gek genoeg valt de stingray-gelijkenis me minder op bij huiskamerniveau. Ik zou de klank van de humbuckermodus beschrijven als ergens tussen een P en een Stingray in. Maar wel wat meer richting P...

Ik heb ook een tijd een L2000 ('96) gehad, en die had dat wonderlijk genoeg niet, hoewel de hals-pickup zich wel degelijk op dezelfde plek bevindt als de L1000 pickup. Ik vermoed toch stiekem verschillen tussen oude en nieuwe G&L pickups. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe een L2000 uit de begintijd klinkt.
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Bericht door rvdbrand »

Tussendoor hebben ze in ieder geval ook de pre-amps veranderd. In mijn 2 G&L's zitten verschillende. '83 en '07.
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

R.E.D. schreef:
JoostT schreef: Mooi ding!
Wel bijzonder dat je ervaart dat ie richting een stingray gaat qua geluid. De plek van de pickup is niet echt stingray. (maar zo te zien ook niet de plek waar bij een l2000 of 2500 de neckpickup zit) Ik heb niet de ervaring met mijn L2500 dat je in de buurt van stingray geluid komt als je de neckpickup pakt (passief of actief). Kan wel in de buurt komen met de brugpickup, maar dan heb ik wel mijn voorversterker nodig om in de buurt te komen...(er zit geen standaard G&L voorversterker meer in, dus bass boost lukt wel...
Mooi zijn ze, he? :D

Die ervaring had ik ook met mijn L1000 de eerste keer dat ik hem op volume in een bandje gebruikte. Gek genoeg valt de stingray-gelijkenis me minder op bij huiskamerniveau. Ik zou de klank van de humbuckermodus beschrijven als ergens tussen een P en een Stingray in. Maar wel wat meer richting P...

Ik heb ook een tijd een L2000 ('96) gehad, en die had dat wonderlijk genoeg niet, hoewel de hals-pickup zich wel degelijk op dezelfde plek bevindt als de L1000 pickup. Ik vermoed toch stiekem verschillen tussen oude en nieuwe G&L pickups. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe een L2000 uit de begintijd klinkt.
De pickupplaatsing is inderdaad anders dan op de SR. Ik heb geen SR meer maar herken er toch iets van in mijn G&L. Ik ben blij dat Ray mijn ervaring enigszins onderschrijft. :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Hoeveel is de prijs voor de l1000?
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

De prijzen variëren nogal. Heeft natuurlijk ook te maken met de staat van de bas en de marktwerking. Ik heb een bas ingeruild en wat bijbetaald. Zijn prijs op Speurders was 875 euro. Ik vond dat een alleszins redelijke prijs.
De huidige nieuwprijzen van de USA G&L bassen beginnen bij zo'n 1.500 euro. De L-1000 wordt echter niet meer gemaakt. Vraag me niet waarom. :roll:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Een G&L L-1000 en een G&L L-2000 in actie. Wat een sound!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=TR6BvhTvxjo[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=RCwD2S9hWPM[/youtube]
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 15 okt 2013, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die man kan ook wel lekker spelen trouwens :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Allebei. Ik heb de post nog even ge-edit. :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Alle lof voor de importeur van G&L, EMP in Raamsdonksveer. De jackinput van mijn G&L was niet helemaal goed meer (wist ik al bij de aanschaf) en ze hebben kosteloos een nieuwe toegezonden. Vanavond aan het solderen gegaan en het is weer okay.
Ook heb ik een nieuw schroefje en veertje voor de brug gekregen. De kop van de schroef was uitgelubberd. Topservice dus!
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Nice! Dat is altijd goed om te weten mocht er wat zijn.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Nieuwe bas

Bericht door Jay2U »

Ik heb zojuist uit een berg G&L Tribute L-2000's een uniek exemplaar aangeschaft. Dit is wat ze te bieden hebben volgens G&L:
https://www.glguitars.com/instruments/Tr ... /index.asp
Ik kwam er een tegen met blueburst swamp ash body en rosewood toets. Die vind je dus niet op hun site. Hij stond ook niet op de site van Bax. Ook op hun prijslijst ontbrak deze uitvoering. Laat juist deze het best klinken, het best zijn afgesteld en het lekkerst spelen! Ik heb 'm dus maar gekocht. Zoiets moet wel mojo hebben :mrgreen: Hieronder het bewijs:
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5677
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Cool, gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Collega van me heeft exact dezelfde bij Bax gekocht, maar in de fysieke winkel wel. Zie die versie ook daar niet in de webshop staan :) Veel plezier er mee!
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Meowmix schreef:Collega van me heeft exact dezelfde bij Bax gekocht, maar in de fysieke winkel wel. Zie die versie ook daar niet in de webshop staan :) Veel plezier er mee!
Thanks

Ik Ben 'm ook in de winkel wezen halen. Ik test altijd grondig voor ik koop.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Plaats reactie