G&L TOPIC (the rebirth of Fender?)
Over mooie L-2000's gesproken:
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 19640.html
Redburst met matching headstock... wauw
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 19640.html
Redburst met matching headstock... wauw
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Oei, m'n GAS-klier genereert spontane prikkels...Meowmix schreef:Over mooie L-2000's gesproken:
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 19640.html
Redburst met matching headstock... wauw
Ervaringen met m'n nieuwe G&L Tribute L-2000
Snel flatwounds erop en de hele setup naar m'n hand gezet. Wat zoal opvalt:
De intonatie is extreem nauwkeurig, ook op fret 19,
Met een relatief lage actie is echt goed te spelen,
Het klankbeeld is helder en bijzonder goed gedefinieerd,
Een vette, doffe basdreun kan ik er niet aan ontlokken, er blijft relatief veel midden meekomen.
Maar eens een schema opsnorren en uitzoeken welke combinaties van potmeters, weerstanden en condensatoren zijn gebruikt rond de toonregelingen. Een paar testjes met wat weerstanden en condensatoren kunnen zeker geen kwaad
De intonatie is extreem nauwkeurig, ook op fret 19,
Met een relatief lage actie is echt goed te spelen,
Het klankbeeld is helder en bijzonder goed gedefinieerd,
Een vette, doffe basdreun kan ik er niet aan ontlokken, er blijft relatief veel midden meekomen.
Maar eens een schema opsnorren en uitzoeken welke combinaties van potmeters, weerstanden en condensatoren zijn gebruikt rond de toonregelingen. Een paar testjes met wat weerstanden en condensatoren kunnen zeker geen kwaad
Kijk hier eens?Jay2U schreef:
Maar eens een schema opsnorren en uitzoeken welke combinaties van potmeters, weerstanden en condensatoren zijn gebruikt rond de toonregelingen. Een paar testjes met wat weerstanden en condensatoren kunnen zeker geen kwaad
Probeer eens alle schakelaars naar je toe (alleen nek, volgens mij parallel en preamp uit) en de volumeknop wat terug en de mids dicht. Het zou kunnen dat je dat gevoel krijgt dat er veel mid meekomt omdat het signaal nogal heet is (en niet alle versterkers gaan daar even lekker mee om)Jay2U schreef:
Een vette, doffe basdreun kan ik er niet aan ontlokken, er blijft relatief veel midden meekomen.
:
Die zijn uiteraard in alle combinaties geprobeerd. Preamp uit en volume zover terug dat er geen vervorming optreedt, geeft nog steeds een fikse portie mid-range. In een vorig leven was ik elektronicus, dus dat komt een keer goed. Eerst ga ik mij grondig oriënteren, daarna grijp ik in.JoostT schreef:Probeer eens alle schakelaars naar je toe (alleen nek, volgens mij parallel en preamp uit) en de volumeknop wat terug en de mids dicht. Het zou kunnen dat je dat gevoel krijgt dat er veel mid meekomt omdat het signaal nogal heet is (en niet alle versterkers gaan daar even lekker mee om)Jay2U schreef:
Een vette, doffe basdreun kan ik er niet aan ontlokken, er blijft relatief veel midden meekomen.
:
Op mijn oude Ibanez basje heb ik een extra schakelaar gezet om het volume te halveren en zo een beter regelbereik te hebben met de volumepot.
- Bertjefred
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18
Ik heb een ASAT. En je hebt in ieder geval veel mid bij keuze met een enkel element. Het beste om niet een al te moderne bassige sound te krijgen gaat bij mij:
Op het voorste element. (voorste schakelaar naar kop)
Parallel (middelste schakelaar naar kop)
Actief (achterste schakelaar naar midden)
Volume hoe je het het lekkerst vind
Trebble iets gecut (middelste knop vanuit middenstand iets rechtsom)
Bass iets geboost (achterste knop vanuit middenstand iets linksom)
Met parallel krijg je wat vollere toon dan met seriel in mijn beleving, alleen is er wel veel mid. Door actief te gaan kan je dat iets compenseren met je laag en hoog controls, omdat je geen mid control hebt. Als ik dan met muziek meespeel kom je een beetje in het timbre van een p bas terecht. Met je trebble kan je hem dan wat moderner maken als je dat wilt
Daarnaast kan je bij G&L's ook heel veel bereiken met element en pool hoogte ten opzichte van elkaar. Zeker waard om mee te experimenteren.
Op het voorste element. (voorste schakelaar naar kop)
Parallel (middelste schakelaar naar kop)
Actief (achterste schakelaar naar midden)
Volume hoe je het het lekkerst vind
Trebble iets gecut (middelste knop vanuit middenstand iets rechtsom)
Bass iets geboost (achterste knop vanuit middenstand iets linksom)
Met parallel krijg je wat vollere toon dan met seriel in mijn beleving, alleen is er wel veel mid. Door actief te gaan kan je dat iets compenseren met je laag en hoog controls, omdat je geen mid control hebt. Als ik dan met muziek meespeel kom je een beetje in het timbre van een p bas terecht. Met je trebble kan je hem dan wat moderner maken als je dat wilt
Daarnaast kan je bij G&L's ook heel veel bereiken met element en pool hoogte ten opzichte van elkaar. Zeker waard om mee te experimenteren.
En je moet ook eigenlijk altijd cutten, ze zijn standaard té. Als je boomy basgeluid wil, zou ik voor 2 pickups gaan, volume iets terug, treble iets meer terug, actief (niet actief met hi-boost) en kijken of serie of parallel lekkerder klinkt.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Mooi, ik heb de condensator bij de potmeter voor het hoog (100 nF) wat extra capaciteit gegeven. Nu is het 470 nF. Aan de hoge kant is niets veranderd, maar het regelbereik is ronduit riant geworden. In verband met het enorme impedantieverschil tussen parallel (1 op 4) en serie is deze ingreep uiteraard het meest effectief in serie-modus. Voor mij werkt het in elk geval.
Wat direct opvalt is de breedte ter hoogte van de kam. Bij de USA-modellen is dat 1 5/8", bij de Tribute is dat 1 3/4". Voor mij is de bredere Tribute in het voordeel, want ik heb graag een flink stuk hout in handen.Archibald schreef:hoe verhoudt een tribute zich eigl tot een "echte" G&L, is het iets in de trend van MIM-Fender tov MIA-Fender, of?...
Een ander verschil is de PLEK-techniek die bij de USA-productie wordt toegepast. De frets worden nabehandeld met de bas ingespannen alsof ie besnaard is.
De USA-body is uit alder of swamp ash, afhankelijk van de finish. De Tribute serie moet het doen met basswood of swamp ash, ook afhankelijk van de finish. De mijne is uit swamp ash, omdat die het best speelde en een betere balans heeft (zwaarder).
De USA-modellen hebben een apart klepje waarachter de batterij zit. Bij de Tribute is die batterij achter het geschroefde plaatje, in een apart vakje ondergebracht.
De brug met locking system en de elementen met verstelbaare pooltjes zijn identiek.
Ik heb meerdere bassen uit beide producties uitgebreid getest en hoegenaamd geen verschil kunnen ontdekken in klank en bespeelbaarheid. De klank is toch iets dat per bas verschilt, ook al betreft het hetzelfde model. Dat heb ik uitgebreid ervaren.