Oeh...lekkere nieuwe snaren!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Oeh...lekkere nieuwe snaren!

Bericht door Yaw »

Ken je dat? Dat je ineens heel goed klinkt en soepel speelt omdat je je ouwe dooie slierten maar es van je bas gehaald hebt en verwisseld hebt voor mooie nieuwe dure? (*glim!*) Zelfs voor het eerst in tijden weer een stukje geslapt, ging vanzelf leek het wel. Lekker veel ronk en attack. Mmmm, mammie blij!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Idd...erg herkenbaar, die van mij zijn nu echt zeker te oud. Ff omwisselen... het speelt dan zo lekker soepel he? :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

ik wissel na twee optredens mijn snaren om of om de 2 maanden max.
klinken ze vrijwel altijd goed....maar wel wat kostbaarder, dat geef ik direkt toe.
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Bericht door Yaw »

Pfoei, da's zeker prijzig ja Superbas! (Ik ben dan weer het andere uiterste: ik zou niet eens weten hoelang ik de vorige snaren erop heb laten zitten, iig langer dan 2 optredens en/of 2 maanden, gok eerder een jaartje of twee :oops: )
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

De profs wisselen ze zelfs regelmatig na ongeveer een half jaar hoor, do'nt be ashamed. Persoonlijk vind ik ze na een maand of twee echt karakter krijgen!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Dat weet ik niet, hoe profs dat doen.
Ik speel heel veel slap, en wil de heldere toon van een nieuwe snaar.
Echter na een optreden met veel zweet enz, klinken ze al wat doffer....

zijn ze nog niet versleten, maar je hoort het wel, ik doe ook veel bendings met de snaren, speel op .30 tm . 90 , erg dun dus, en na een maand of twee momen er al kuiltjes van de fretten in de snaren, het geen ook de heldere klank niet ten goede komt, die ik wil. ( komt trouwens ook niet mn frets ten goede dat benden van de snaren ).
Bo
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2003, 19:25

Bericht door Bo »

helemaal mee eens De Teng... na een poosje beginnen ze pas echt mooi te klinken. In het begin vind ik ze veel te metaal...
Zelfs voor het slappen vind ik het mooier als dat er een beetje af is! Mja... dan heb ik ook echte slap-basjes... klinkt slappen altijd vet!
En snaren verwisselen... hangt er een beetje vanaf... kan goed na paar maanden of half jaar zijn... alst gewoon k*t klinkt vervangen... en de D en G meestal eerder :oops:
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Bericht door Yaw »

Jaaah, ik ben ook van het "oude-snaren-hebben-karakter-front", maar nu werd het echt te erg: m'n snaren zogen tijdens repetities ahw al het geluid van de andere muzikanten op, en het resultaat was dat niemand zichzelf hoorde en het geluid 1 grote brij werd.
Ik speel dus zelden ofte nooit slap, dus dat heldere geluid ("zing") mis ik niet zo.

Yaw

P.S.: Ik heb nu dat lekkere schrijnende gevoel in m'n vingertoppen van
"hier wordt een laagje eelt opgebouwd". Ook lekker, vinden jullie niet?
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik ken het ja :D

Twee weken terug nieuwe snaren op mijn Yamaha gezet en dat maakte een behoorlijk verschil.

Het is een 5-snarige bas en ik had nog een paar setjes Elixir 4 snarig liggen. Je kan die snaren helaas niet los kopen, dus zitten er nu 4 van zulke op en de B is een Warwick snaar :?

Is nog wel een tip voor mensen met een 5 snarige bas waarvan de B niet superstrak is. De B snaar is 'taperwound' en dat merk je bestwel. Hij is nu net een stukje strakker dan dat 'ie was.
Yaw schreef:Ik heb nu dat lekkere schrijnende gevoel in m'n vingertoppen van "hier wordt een laagje eelt opgebouwd". Ook lekker, vinden jullie niet?
Dat heb je bij Elixir snaren dus wat minder, ze voelen een heel stuk gladder aan. Als je dan op een bas met 'gewone' snaren erop speelt voelt het inderdaad soms behoorlijk ruw aan.
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Bericht door Yaw »

Nou, met dat ruwe valt het wel mee. Ik speel altijd DR (deze keer lo-riders met nikkel geprobeerd, jummie dus :D ), en die zijn helemaal niet zo ruw, zelfs de stalen versies niet). Maar ze zijn wel een stuk "stijver" dan de Roto-rotzooi die ik er op had zitten (bleh), en dus worden mijn vingers nu eventjes "bijgepunt" hihi. Maar dat vind ik dus juist wel lekker.
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Bericht door Yaw »

En trouwens: wat raar dat ze die snaren niet per 5 verkopen! Da's toch vragen om concurrentie!
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Yaw schreef:En trouwens: wat raar dat ze die snaren niet per 5 verkopen! Da's toch vragen om concurrentie!
Ze worden wel per 5 verkocht, alleen worden er geen losse snaren van verkocht. Ik had nog een paar 4 snarige setjes liggen, dus ik kon geen losse B van Elixir erbij kopen. Omdat mijn 4 snarige bas ook nog zo goed als nieuwe Elixirs erop heeft liggen en ik er amper op speel gebruik ik die setjes maar voor mijn 5 snarige bas.

Beetje zonde om ze te laten liggen zeg maar... :wink:
Gebruikersavatar
Yaw
Berichten: 213
Lid geworden op: 10 feb 2004, 14:03

Bericht door Yaw »

Ahaa, we blijven ook Hollanders ja :wink:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

...enig idee hoeveel die setjes kosten?? Dan laat je ze niet liggen voor een bas waar je zo weinig op speelt dat je de snaren maar 1 keer per jaar hoeft te vervangen. Toch??
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik vind dat metaal-achtige nieuwigheid geluidje juist prachtig. Die "zingggg" ja. En dan vooral gepaard met wat hoge tonen en veel treble :P
Plaats reactie