bas laten ontfretten

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

bas laten ontfretten

Bericht door joop »

Beste forummers,

Ik ben van plan om binnenkort mijn bas te laten ontdoen van de frets,

Ik ga het vanwege gebrek aan ewrvarin niet zelf proberen dus kom ik bij het volgende punt:
Waar laat ik het doen?
Wat raden jullie me aan, waar heb je goede, en minder goede ervaringen.

Het lijkt me het handigst om niet het halve land af te reizen hiervoor, ik zat zelf te denken om eens bij stijlvorm langs te gaan.
Ik heb ook contact gehad met boracho (ofzoiets) maar die zit midden in een verhuizing.

Ook weet ik niet of ik de toets wil laten lakken, ik weet dat er wat meer slijtage zal zijn zonder, maar ik ben bang dat een laklaag het geluid te veel zal veranderen.
Ook wat dit punt betreft waardeer ik elke input.

Kortom: alle advies is zeer welkom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Grtn
Joop
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Stijlvorm levert prima werk. En met lakken verandert het geluid inderdaad, maar zelf vind ik dat juist wel mooi.
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

In welke zin verandert het t geluid, ik ben erg blij met hoe de bas nu klinkt, en ik wil dat geluid zoveel mogelijk behouden.
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Jack

Bericht door Jack »

Mag is zo brutaal zijn om te vragen welke bas.. :roll:
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Maak je geen zorgen Jack, het gaat om de spector. De westone blijft ongedeerd. Die is veel te goed zoals die is!

Het gaat om deze
Afbeelding
By joopschouten at 2010-05-14
Laatst gewijzigd door joop op 09 jun 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

joop schreef:In welke zin verandert het t geluid, ik ben erg blij met hoe de bas nu klinkt, en ik wil dat geluid zoveel mogelijk behouden.
Ruis bedoelt dat het geluid van een ongelakte fretless toets anders klinkt dan het geluid van een gelakte fretless toets. Hij zal, gelakt of ongelakt al anders klinken dan mét frets maar dat is evident.
Een gelakte fretless toets klinkt wat feller dan een ongelakte die wat meer naar het hout zal klinken. Een gelakte toets beschermt de toets ook tegen het invreten van de snaren als je met roundwounds speelt. Bij een ongelakte toets ontstaan er eerder kerfjes in de toets door slijtage. Nu zijn er mensen die zeggen dat dat het geluid ( de mwah) ten goede komt. Als het dan te erg wordt met invreten moet je alsnog een laagje van je toets laten afhalen. Dat kan natuurlijk niet eindeloos vaak gebeuren.
Ik heb een bas eens laten lakken en ben daar wel tevreden over.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Als je ongelakt wil spelen kan je natuurlijk ook halfwound snaren gebruiken, zal het invreten van je toets ook tegen gaan. :)
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Ik speel ook weer niet zo veel dat ik direct door de toets heen zal gaan, dat zal wel een paar jaar duren.. dan kan ik altijd later nog een nieuwe toets laten plaatsen
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Gebruikersavatar
SlowKarma
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:39

Bericht door SlowKarma »

Ik denk (maar weet niet zeker) dat je een vrij zachte toets hebt, waardoor je je relatief snel gaat ingraven. Hangt ook af van je speelstijl en afstelling natuurlijk.
Wat is het aan het geluid van de gefrette versie wat je bevalt? Wat wil je behouden? Hoe wil je de bas gaan afstellen?
Je gaat sowieso een ander geluid krijgen en waarschijnlijk wat minder sustain, denk ik.
Yo no soy tonto!
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Het is inderdaad geen heel harde toets (palissander), ik heb eerder een fretloze bas met palissander toets gehad (westone thunder 1983) en daarop was niet heel veel slijtage te bemerken. wellicht is lakken wel een beter idee, maar ik weet niet wat dat met de klank gaat doen. (op mn pedulla bevalt het goed, maar dat is een hele andere bas, met een veel subtieler geluid)

Wat mij bevalt aan de klank is de drukkende aanwezigheid, stevig in het laag en laagmid met heel veel definitie.

De bas is nu erg laag afgesteld, dat wil ik wel zo houden.
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Gebruikersavatar
SlowKarma
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:39

Bericht door SlowKarma »

Dus niet lakken en als het te gortig wordt met slijtage kan je altijd nog log (v-)lakken. Of een andere toets kiezen natuurlijk :)
Yo no soy tonto!
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Ik denk dat ik dat ga doen, dank voor het advies, als de klank me niet bevalt, kan ik m altijd nog laten lakken
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

joop schreef: ik zat zelf te denken om eens bij stijlvorm langs te gaan.
Gerard van Stijlvorm levert kwaliteitswerk voor een zeer redelijke prijs :thumbsup: . Enige probleem is dat hij daardoor regelmatig te druk heeft ..... :facepalm:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Doe t gewoon zelf :).
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Dat durf ik vanwege mijn gebrek aan ervaring niet aan, als het nou een basje van 100 euro was, ok, maar deze ga ik niet verneuken. (Mezelf kennende is die kans namelijk wel aanwezig...)
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Plaats reactie