Ritter!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Dus....omdat het voor een goed doel is mag alles wel en is alles geoorloofd? Ik blijf erbij dat het dan nog steeds "kunst" en/of "concept" is wat voorop staat.
Ja een Toyota Corolla brengt je van a naar b. En een Ferrari ook. Alleen is het wel zo dat behalve dat de Ferrari er mooier uit ziet hij ook gestroomlijnder is dus minder lucht weerstand. En hij heeft een andere motor, andere wielophanging andere remmen enz enz.
De Ritter gebruikt, over het algemeen, nog steeds dezelfde soorten hout. Dezelfde soorten pickups. Dezelfde mensuur. Enz enz enz. Het enige wat anders is is het uiterlijk. Iets wat niet wezelijk bijdraagd aan het basgeluid. En de ergonomie geeft mij wel veel twijfels. Het uiterlijk van een sportwagen heeft wel nut, minder luchtweerstand.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Ritter!

Bericht door dr. Bassvibes »

Goose, 't scheelt maar dat niemand je dwingt er eentje te kopen! :)

Gezien de emoties die het bij je oproept, mag het wel degelijk geclassificeerd worden onder kunst. Dat rechtvaardigt de prijs meteen. ;)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Nee ik zal er ook nooit 1 kopen. Maar het verbaast mij wel hoe dit merk zo op schouders gedragen wordt. Is het mooi, dat is ieder voor zich. Is het vernieuwend, ja en nee. Qua afwerking misschien wel. Hij gebruikt dure materialen en technieken waardoor het niet zo 123 bij andere bassen voorkomt. Qua vorm enz vind ik het al niet zo vernieuwend. Genoeg andere bassen die wat dat betreft ook apart zijn.

Vernieuwing zie ik vooral graag in nuttig gebruik. Bv de kop van de trace elliot bas destijds. Waarbij de stemmechanieken en kop gekanteld was zodat je er ergonomisch beter bij kon. Slim ontwerp. Jammer dat je het nergens meer tegen komt.

Zie ik het nu goed dat bij die gitaar van Ritter, 1 van je linkjes, de onderste 3 snaren niet recht doorlopen achter de kam???? De bovenste lopen mooi rechtdoor. Maar de onderste wijken naar buiten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Afbeelding

Dus dit alledaagse model vind je niks? ;)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Genoeg andere merken met ook aparte ontwerpen. Ik heb nooit gezegt dat het allerdaags is. Ik zeg alleen maar dat hij daar niet uniek en alleen in staat.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

En zit die bovenste hoorn niet in de weg qua bespeelbaarheid voor de hals?
En die hele lange kop, niet ergonomisch. En hoe moet je je op het podium bewegen zonder de rest van je bandleden een oog uit te steken. Of zonder iets van apparatuur of microfoon standaard om te zwiepen?
En hoe neem je dat ding mee? In een koffer? Hoe lang is die koffer dan en past dat nog wel in je auto?
Zie je? Niet alles heiligt het doel als je er uiteindelijk alleen maar problemen mee krijgt.
Is het apart, zeker!
Is het handig, no f#€king way!
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

Met kennis van zaken gesproken
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Ik bedoel met aparte ontworpen bassen staat hij niet alleen of is hij uniek in, bv kijk eens naar het topic rare bassen. Daar staan genoeg aparte bassen in. Is het mooi, dat is ieder voor zich. Het enige wat Ritter onderscheid van andere is dat hij het proces en materialen gebruikt die te duur zijn voor "normale" bouwers. Daarom zijn zijn bassen ook zo duur. Maar is het nuttig en nodig? Wat mij betreft niet.
Laat ik het anders stellen. Wil je een bas hebben voor aan de muur of 1 die je op het podium gebruikt? Het laatste lijkt mij. Durf je met zo'n dure bas wel het podium op? Deukje hier, krasje daar.....
Het blijft een gebruiks instrument, met alle risicos vandien. Wil je dat dan ook met zo'n duur ding?
Of hang je hem dan toch liever veilig aan de muur?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Ik heb een paar dure bassen die ik niet op een podium gebruik (ik heb optreden nooit leuk gevonden). Vooralsnog houdt niemand me tegen. De SK gitaar (een boutique gitaar, zou je kunnen zeggen) heeft al wat dingetjes opgelopen, zelfs alleen bij studiogebruik gebeurt dat. Ik speel meer dan sommige mensen die in bands zitten denk ik. Elke dag een paar uur, in weekends hele dagen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en ik behandel gitaren niet lichtzinnig.

Kun je zo'n ontwerp als hierboven niet gewoon als interessant, leuk of bijzonder beschouwen? Móet het echt altijd ergonomisch zijn, nut hebben? Kan het niet gewoon een leuke klap in je gezicht zijn dat je ook zó een bas kunt bouwen? Atlansia is ook zo'n bouwer met zeer bijzondere ontwerpen, zijn monorail bridge wordt alom gekopieerd. Ik vraag me ook af of het allemaal zo handig is, maar bij sommige vondsten wordt een deur opengezet naar afgeleide, handiger, toepassingen. Daarom ben ik blij met Jens en H. Noble.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Mmm nee. Qua kunst ja. Maar een bas blijft voor mij toch wel een gebruiks instrument. En dus moet het wel praktisch blijven.
Bv, een Boss Hogg motor. Dat is een motorfiets met een automotorblok erin. Ziet er ongelovelijk massief uit. Maar....de achterband is er 1 van een auto, zo'n rechte platte. Probeer daar maar eens is door de bocht mee te gaan. Dat is helemaal niks dus.
Voor mij heiligt het doel niet de middelen. Omdat het apart eruit ziet mag het dus onpraktisch zijn? Nee.
Het is pas echt een staaltje kundigheid om en praktisch te zijn en mooi en ook nog eens redelijk betaalbaar.
Dat is voor mij dat pas kunst en kundigheid.
Wat Ritter doet vind ik allang niet meer interessant. Volkomen over het paard getilt iets. Het doel voorbij geschoten. Enz enz enz.
Ik vraag mij af of hij wel zo bekend geworden zou zijn als hij niet van die extreem dure bassen had gehad. Bv, als hij dezelfde bassen had gemaakt maar dan zonder al die extreem dure afwerking. Dat was hij 1 van de vele andere custom bouwers geweest. Hij is toch vooral in het nieuws gekomen omdat hij weer eens een zeer dure bas of gitaar heeft gemaakt. En als dat het gene moet zijn waardoor je jezelf moet onderscheiden, tja.....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Maak jij je ook zo druk om Damien Hirst?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Minder. Dat is kunst. En een bas hoeft voor mij geen kunst te zijn want daar is hij niet voor bedoelt. Een bas is voor mij op de eerste plaats een instrument om te gebruiken. Kunst kijk je naar en mag je bewonder en mooi of lelijk vinden.
En voorzover ik weet noemt Ritter zich een basbouwer cq gitaarbouwer en verkoopt het ook als zodanig. Dan kan je wel een kunst sausje er overheen gooien maar wat mij betreft moet het wel een bas blijven met alle bespeelbaarheid daarmee.
Hirst maakt kunst en verkoopt het ook als kunst. Dat is dus gewoon appels en peren.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Ik vergelijk ook niks. Stel je gewoon een vraag. Maar ik weet genoeg. :D
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Ritter!

Bericht door BassKees »

Heb je nou veel gedronken Goose, of ben je aan de speed of cocaïne?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Nee hoor. Ik vind alleen iets over Ritter. En dat is dat ik het over het paard getild iets vind. Het doel voorbij.
En volgens mij mag dat binnen dit forum.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie