Ritter!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Ritter!

Bericht door BassAgent »

Ik vraagteken me wat af mensen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

Charlie schreef: 30 aug 2018, 22:40 Apart topje heeft deze Ritter R8. :shock:

Hoeveel Ritter bassen worden er op jaarbasis vervaardigd? Er zijn 3 mensen betrokken bij de productie. :shock:
Is de mijne met, inderdaad, één stuk gevlamde esdoorn.
Bassen en gitaren samen, zo tussen de 60 en 80 per jaar, maar dat varieert. In 2011 was dat bvb 87 (https://ritter-instruments.com/history.php)

Nog een mooi prentje (kingwood toets):
Afbeelding
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Ritter!

Bericht door JohnBoy »

Prachtig. Echt een kunstwerk!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Ritter!

Bericht door Charlie »

Basles.be schreef: 31 aug 2018, 21:45 Bassen en gitaren samen, zo tussen de 60 en 80 per jaar, maar dat varieert. In 2011 was dat bvb 87 (https://ritter-instruments.com/history.php)
En in 2017 maar 15 stuks? Of tel ik dan verkeerd? :shock:
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

Charlie schreef: 31 aug 2018, 22:17 En in 2017 maar 15 stuks? Of tel ik dan verkeerd? :shock:
Sommige zijn nog niet af, andere staan gewoon nog niet online :D
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Ritter!

Bericht door Charlie »

Aha. Hoe moet je Ritter eigenlijk zien? Als 'n players bass of 'n wearable piece of art? :?
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

Dat hangt van persoon tot persoon af. Voor mij is basgitaar = werkmateriaal. De meeste Ritter eigenaars die ik ken gebruiken hun bassen constant op het podium en in de studio. Of je de instrumenten nu mooi vindt of niet, het is duidelijk dat Jens wat af weet van design. Er zijn mensen die zijn instrumenten kopen om aan de muur te hangen (een minderheid), maar om het nu kunst te noemen...?

Kunst...
https://www.independent.co.uk/arts-ente ... 49551.html
'The artist is a not great creator—Duchamp went shopping at a plumbing store. The artwork is not a special object—it was mass-produced in a factory. The experience of art is not exciting and ennobling—at best it is puzzling and mostly leaves one with a sense of distaste. But over and above that, Duchamp did not select just any ready-made object to display. In selecting the urinal, his message was clear: Art is something you piss on.'
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Ritter!

Bericht door JohnBoy »

Basles.be schreef: 05 sep 2018, 12:37 maar om het nu kunst te noemen...?
Kunst bestaat bij de gratie van de waarnemer, in die zin bestaat kunst pas als iemand het als kunst waarneemt.
Wat mij betreft is een origineel ontworpen bas (of een verloren bril op een vloer) de ene dag kunst en de andere troep, het is maar net hoe ik mij voel. Voor een ander kan het een andere betekenis hebben, dat zijn waarheden die naast elkaar bestaan.

Hetzelfde geldt voor de vraag of een bepaalde structuur van geluid "muziek" is of niet...

Hier geldt het aloude cliché: "Over smaak valt niet te twisten"

Persoonlijk vind ik de meeste Ritters lelijk, maar wel kunst :roll: :wink:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18696
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Ik vind het bovenal een innovator/voorwaarts denker (die solidbody die als hollowbody klinkt door hem bewust instabiel te bouwen, de weggewerkte stemknoppen etc), en vooral ook echt een vakman. Heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, maar de afwerking lijkt me subliem. Ook een fijne energieke man waar ik altijd van opleef als ik hem zie. Inspirerend. Ik denk dat hij ook nooit had kunnen voorspellen dat het zo zou los gaan in het ultra topsegment. Voor hetzelfde geld (of eigenlijk iets minder) was hij een 'gewone' goede bouwer gebleven.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

JohnBoy schreef: 05 sep 2018, 12:46
Hier geldt het aloude cliché: "Over smaak valt niet te twisten"
Zonder enige twijfel
Pedullist schreef: 05 sep 2018, 12:52 Ik vind het bovenal een innovator/voorwaarts denker (die solidbody die als hollowbody klinkt door hem bewust instabiel te bouwen, de weggewerkte stemknoppen etc), en vooral ook echt een vakman. Heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, maar de afwerking lijkt me subliem. Ook een fijne energieke man waar ik altijd van opleef als ik hem zie. Inspirerend. Ik denk dat hij ook nooit had kunnen voorspellen dat het zo zou los gaan in het ultra topsegment. Voor hetzelfde geld (of eigenlijk iets minder) was hij een 'gewone' goede bouwer gebleven.
Dat het zo los zou gaan had hj zeker niet verwacht, maar ik vind persoonlijk dat dat onvermijdbaar was. Hij zou nooit een 'gewone' bouwer geweest zijn, succes of niet. Hij is een enorm getalenteerd iemand die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. En daarnaast is het een toffe en heel sociale chaoot.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18696
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Die bas hierboven vind ik wel een kunstwerk eigenlijk. Esthetisch toch erg fraai, en het prikkelt mijn zintuigen. Je blijft even kijken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Ritter!

Bericht door basloze fret »

ik heb meer het gevoel dat hij nog niet af is....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18696
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Oftewel, het daagt vastgeroeste denkbeelden uit. Kunst, zeg ik. :)
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Ritter!

Bericht door JohnBoy »

Pedullist schreef: 05 sep 2018, 15:17 Oftewel, het daagt vastgeroeste denkbeelden uit. Kunst, zeg ik. :)
Precies :lol:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Ritter!

Bericht door Charlie »

Pedullist schreef: 05 sep 2018, 14:01 Die bas hierboven vind ik wel een kunstwerk eigenlijk. Esthetisch toch erg fraai, en het prikkelt mijn zintuigen. Je blijft even kijken.
Helemaal mee eens. Maar bij het zien van de Ritter instrumenten
krijg ik altijd het gevoel alsof je 'n hele kostbare vaas vast mag houden. :)
Riposa il giorno per dormire la notte.
Plaats reactie