Ritter!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Over smaak valt zeker te twisten.
Ik kan het maar niet mooi vinden. Net als bijna alle Warwicks en andere exoten die naar mijn mening te gelikt zijn. Ik vind ze te dun, te iel, veel smalle uitsteeksels enz enz enz. Het mag voor mijzelf wat steviger. Maar ook die bovenste hoorn die doorloopt met de hals, voor mij niet mooi. Goude hardware, jech! Wat een kitch. Tenzij dat goud dan weer zo lelijk wordt dat het weer cool is. Ooit eens een Burns Marquee bas zien hangen bij Standby. Goude hardware op een green burst afwerking. Te lelijk voor woorden maar daardoor ook wel heel erg cool.
Ik schuw echt geen aparte ontwerpen maar het mag allemaal wel wat steviger en stoerder.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Ritter!

Bericht door basloze fret »

Tsja, wat is stoer. Een P? Dat heeft iedereen al dus das ook niet stoer.

Ik vind die gitaar die uit een wijnton is gemaakt wel geniaal! Even naar onder scrollen. https://ritter-instruments.com/

Ik vind Ritters wel erg fraai gemaakt. En super qua houtsoorten en finishen.
Wat ik me echter afvraag is hoe ergonomisch sommige modellen zijn. Zoiets als die vorm hierboven. Glijdt dat niet steeds van je been af als je zittend speelt zonder band? Door die hele kleine onderste hoorn en die extreme welving van de body aan de onderkant.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Nee, voor behoudende mensen zijn Ritters niet geschikt. Zo'n Burns is natuurlijk een knipoog naar de (Italiaanse/Russische) jaren 60 bassen, en zijn dan ineens cool omdat het teruggrijpt naar iets wat al is geweest, iets wat je eigenlijk niet mooi mag vinden maar dan toch wel en voila: de contradictie maakt het cool. Ik heb dit altijd een vreemde gedachtegang gevonden (gebeurt ook vaak bij muziek). Je vindt iets goed of niet goed, mooi of niet mooi. Het argument 'zo lelijk dat het mooi wordt' getuigt van een innerlijk conflict van heb ik jou daar. Ik ben niet conservatief (behalve bij de palingsound :) ). Graag daag ik elke gedachte uit. Liefst die van mezlef. Vaak, of altijd, kwam ik erachter dat de gedachten onzuiver waren en niet structureel door te trekken waren in de rest van mijn ideeën. Bijvoorbeeld: goud heeft een kleur. Dat past soms goed bij andere kleuren. Als je loslaat dat de moeder van Gerard Joling een gouden beertje in haar vitrinekast heeft staan, en puur kijkt naar esthetiek dan is het misschien de beste kleurcombinatie op een bas. Daarom vind ik de combi met mijn vintage cherryburst Pedulla Pentabuzz beter dan andere kleuren hardware. Mensen als Ritter en Steinberger maken (godzijdank) geen Precision of Jazz vormen, en proberen elke keer nieuwe dingen uit. Soms met zeer bijzondere vormen. Moet je niet heel erg stoer zijn om daarmee op een podium te staan? Je kunt jezelf en anderen verwonden. ;)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Wanneer is eigenlijk iets 'stoer'? Als het lomp en niet al te ergonomisch is? Niet te modern is, en lijkt op iets wat al bekend is? Is er iets te vinden in de boutique bassenmarkt waar dat aan voldoet?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Voor mij moet de klank als eerste voorop staan. Als 2e hoe hij eruit ziet. Ik had destijds toen ik mijn Lakland kocht behoorlijk veel 5 snaren uitgeprobeert. Al snel kwam ik erachter dat het een 35" moest worden om toch een strakke B snaar te hebben. Een Hamer met 2tek brug was een optie en 2 Laklands, een goude en een transparante blauwe. De Hamer klonk met zijn 2tek brug iets te steriel, te koud. En de goude Lakland was niet het normale goud maar wat donkerder en iets matter, heel erg mooi. Uiteindelijk vond ik toch de blauwe wat beter klinken. Terwijl de goude wel wat mooier was. Ik hou wel van spannende ontwerpen, Schrecter ultra bass, misschien iets teveel Thunderbird? Misschien wel maar toch anders. De bassen van Ritter zijn me toch gewoon een stap te ver. Heb ook het idee dat het ontwerp voor het praktische gaan. Balans bij het zitten enz enz. Heb gewoon het idee dat qua ontwerp er te veel gedacht wordt dat het vooral heel erg apart moet zijn, kosten wat het kost. En wat mij betreft is dat een verkeerde insteek. Voor mij komt als 1e klank en als 2e praktisch. Ik zeg daar dus niet mee dat ze slecht klinken. Maar wel dat het praktische misschien te veel uit het oog gehouden wordt in het voordeel van het zo apart mogelijk eruit zien.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Volgens mij hebben weinigen hier (behalve basles.be en Zomnius) er eentje in handen gehad. Ik denk altijd, wat zou het toevoegen aan mijn veelgebruikte Pedulla trio van Pentabuzz, MVP en Thunderbass. Op video's klinken ze als moderne hifi bassen, en dat heb ik al min of meer. Niet zoveel...dus ik voel nooit zoveel daadwerkelijke aankooplust. Maar ik ben wel enorm geintrigeerd. Zou graag eens langs gaan en wat proberen. :D

Schecter Ultra vind ik ook al zo'n Italiaanse jaren 60 stijl. Dat hebben we al gehad, voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Wat we al hebben gehad wil nog niet zeggen dat het niet mooi kan zijn. En dat geldt zeker ook andersom, iets wat nieuw is hoeft absoluut niet mooi te zijn.
De vormen van Ritter vind ik te veel uit zijn verband gerekt. Ik heb constant ook het idee dat de plaats van de hals tov de body niet klopt, niet recht en uit het denkbeeldige midden. Hoe "mooi" (voor mijzelf voegt het niet veel toe) de weg gewerkt stemmechanieken ook zijn, echt handiger tov "normale" mechanieken lijkt het mij niet. En dan gaat ontwerp voor het praktische.
Ik heb er een aantal vast mogen houden heel lang geleden op de Musicmesse in duitsland. Tja, niet mijn ding en zeker ook niet mijn geluid.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ritter!

Bericht door Strabel »

Soms lopen "gevoel"en "praktisch nut" ver van elkaar en is niet altijd in te schatten hoe iets klinkt of aanvoelt.
Ik ben niet altijd "gecharmeerd"van die Ritter ontwerpen maar heb wel grote waardering en respect voor mensen/bouwers die nieuwe wegen inslaan/uitproberen,soms "over de top"en af en toe geniaal.
Zeg nou zelf,zou toch erg eentonig worden met alleen maar P en jazz bassen. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Misschien wel eentonig met alleen P en J bassen, maar gelukkig zijn er nog genoeg andere. Maar om nu te zeggen dat een P of J saai is, NEE!
Ook het idee dat iedereen al op een P speelt dus niet stoer meer is ben ik het absoluut niet mee eens.
En vergeet niet dat ooit de P en de J unieke ontwerpen waren. En ze hebben na al die tijd nog steeds hun bestaans recht. Hoe vooruit strevend waren ze dan al niet?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Ik kan echt niks met het concept stoer. Alles wat eraan gekoppeld wordt, zie ik als pose.

De populariteit van de P en J hebben er vooral mee te maken dat de relatief korte pop/rock historie gemaakt is met die instrumenten. Iedereen is opgegroeid met het beeld en het geluid van die dingen. Wil je een retro jaren 60 geluid, dan pak je een P met flats en demper. Wil je een Jaco geluid, dan pak je een Jazz. De populareit heeft juist met het retrospectieve stuk te maken (plus het feit dat er weinig alternatieven waren toen). Ja, ze waren toen vooruitstrevend. Maar qua design is er best wel wat op aan te merken. Het zijn logge lompe dingen met allemaal beperkingen. En dat heeft zijn charme, bovendien krijg je daardoor ook precies dat ouderwetse geluid. Maar ik hou van bouwers die kijken wat er mis is, en wat beter kan.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Ritter!

Bericht door blablas »

Goose schreef: 07 sep 2018, 09:02Goude hardware, jech! Wat een kitch.
ik vind goud meestal ook lelijk en kitscherig. Ziet er vaak ordinair en goedkoop uit, soort van effectbejag dat er uit ziet als een vlag op een modderschuit.

Pedullist schreef: 07 sep 2018, 10:58Bijvoorbeeld: goud heeft een kleur. Dat past soms goed bij andere kleuren.
zie bewijs hieronder.

Toen ik het hout dat ik voor deze heb gebruikt binnen kreeg had ik het vermoeden dat goud ging werken en heb de hardware in goud besteld.
Ben heel erg tevreden hoe mooi myrtlewood en snakewood combineert met goud. Had niet durven dromen dat het zo goed zou werken!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Ja, is perfect zo. :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Dus de P wordt niet nog steeds gekozen in "moderne" rockbands (new wave, nu metal, hardcore, punk enz enz) omdat hij gewoon perfect door de mix heen prikt. Maar omdat hij die oldschool sound heeft.....? Lijkt mij toch niet.
En waarom zijn de hofner, gibson, rickenbacker, enz enz die er destijds ook waren dan niet in zulke grote getalen nu aanwezig? En nee, daarmee wil ik niet zeggen dat die andere slecht zijn.
Ik moet nog maar zien of Ritter met zijn vernieuwende ontwerpen de tand des tijds daarstaan zoals Fender, Gibson, Rickenbacker, Hofner enz. Dat durf ik namelijk wel te betwijfelen. Want wat voegt hun nu echt toe qua bas als geluid? Het grootste verschil is dan toch wel het uiterlijk. En dat is niet het belangrijkste ervan.
Zo'n ontwerp als de Parker Fly, dat was en is wel een toevoeging. Wel een mooi en praktisch ontwerp. En de body van licht hout met een harde kunststof schil er om heen. En dan met een piezo brug waarmee je daardoor een behoorlijk goede akoestische klank krijgt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Ritter!

Bericht door Rieno »

Goose schreef: 07 sep 2018, 13:00 Dus de P wordt niet nog steeds gekozen in "moderne" rockbands (new wave, nu metal, hardcore, punk enz enz) omdat hij gewoon perfect door de mix heen prikt. Maar omdat hij die oldschool sound heeft.....?
Vergeet niet dat een mix gemaakt is met in gedachten dat wat 'wij' willen horen ;) Dat ie er doorheen prikt, is toch ook te danken aan het feit dat we die mix zo willen horen en dat komt weer door wat wij als publiek gewend zijn om te horen. Er werd vroeger veel op P's en J's gespeeld omdat er niets anders was, maar het heeft wel gevormd wat wij als 'elektrisch basgeluid' vinden kloppen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Ritter!

Bericht door Basvarken »

Rieno schreef: 07 sep 2018, 13:32 Vergeet niet dat een mix gemaakt is met in gedachten dat wat 'wij' willen horen ;) Dat ie er doorheen prikt, is toch ook te danken aan het feit dat we die mix zo willen horen en dat komt weer door wat wij als publiek gewend zijn om te horen. Er werd vroeger veel op P's en J's gespeeld omdat er niets anders was, maar het heeft wel gevormd wat wij als 'elektrisch basgeluid' vinden kloppen.
Precies.
Daar aan toegevoegd, heeft het ook te maken met de evolutie van live-muziek.
De British beat boom periode in de jaren zestig werd grotendeels gedomineerd door Gibson en Epiphone basgitaren. Maar naarmate de decibellen toenamen kon men met deze bassen steeds minder goed uit de voeten vanwege feedbackgevoeligheid. Solid body basgitaren hadden daar veel minder snel last van. Enter de J en P. Omdat de bands die in dat tijdperk het pop-- en rocklandschap vormden deze bassen gebruikten, creëerden ze als het ware een soort blauwdruk voor veel toekomstige bands.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Plaats reactie