Contrabas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Contrabas

Bericht door Sander »

Ik luister de laatste tijd intensiever naar jazz en soortelijke muziek en ik vind de klanken van een contrabas waanzinnig mooi!!!

Opeens zie en hoor ik overal contrabassen en ik denk er stiekem aan ooit een te mogen bespelen en te bezitten.
Maar ja, waar laat je zo'n enorm ding? Hoe duur is een contrabas? (waarschijnlijk wil ik de prijs niet weten...)

Zijn er hier bassisten die ervaring met een contrabas hebben? Misschien kunnen jullie je ervaring beschrijven? Hoe verliep het proces van uitbreiding/overgang...

Ik ben een enorme leek op dit gebied...
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

Jah contrabas is echt te gek... Ik heb er net een paar lessen op gehad en 't gaat als een trein. Je hebt ze al vanaf zo'n 500 euro, maar je moet een beetje geluk hebben als je zo'n goedkopen tegenkomt die ook nog moddervet klinkt.

De sound van dat ding is niet te evenaren met welke basgitaar dan ook. Niet alleen voor Jazz is 't supercool, maar denk 's aan lounge/drum 'n bass en hiphop.

J! 8)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Æ

Bericht door Æ »

Ik heb ooit eens kwijlend bij een groep die jazz-grind-space speelde gestaan, waarvan de bassist zich op een megagrote contrabas he-le-maal liet gaan. Waanzinnig! :shock:
Zelf ervaring met spelen... helaas niet. :(
Maar wat niet is zou kunnen komen...
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Les is inderdaad handig, maar zou je contrabas ook autodidactisch kunnen leren bespelen?

En L, nu je les hebt, heb je ook zo'n ding thuis? Waar laat je zo'n mammoettanker???
Ik zie trouwens weleens contrabassisten met een contrabas (ze lopen vaak niet met een keyboard o.i.d. haha) door de stad sjouwend, en dan bedenk ik me dat ik me aanstel als ik vind dat mijn koffer met mijn Fender Marcus Miller loodzwaar is!

Als iemand een kennis heeft o.i.d. die een beginners contrabasje wegdoet voor een leuk prijsje, ik houd me aanbevolen!

P.S. Weet iemand trouwens handige sites wat contrabassen betreft?
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

Ik heb het autodidactisch geleerd (ik speelde toen wel al fretloos basgitaar); na een maand heb de eerste keer kunnen optreden zonder beschaamd te moeten zijn (2 uur spelen met 10 min. pauze ... auw). Misschien een paar tips om het starten gemakkelijker te maken:

- Het eerste wat ik gedaan heb is positiemarkers (witte bolletjes zoals bij een fretloze bas) op de ZIJKANT van de toets geplakt ter hoogte van frets 1/3/5/7/9/12 - anders ben je heel de tijd bezig met je toonzuiverheid i.p.v. met je groove.
- Omdat de schaal veel groter is dan bij een basgitaar (en het spelen dus vermoeiender) moet je trachten met zo min mogelijk inspanning te spelen, d.w.z. open snaren gebruiken waar het maar kan en zo weinig mogelijk van (linkerhand)positie wisselen. Beperk je in het begin zoveel mogelijk tot de eerste 5 'frets' van elke snaar.
- Linkerhand niet overbelasten in het begin; beter elke dag 10 min. spelen om te beginnen, dan tendinitis in je elleboog na je eerste week (daar raak je naar het schijnt maar zeer moeilijk vanaf). Als je continu pijn hebt moet je stoppen en rusten.
- Houding linkerhand: je duim moet steunen op de achterkant van de hals (dus geen duim rond de hals, zoals sommige bassisten of gitaristen doen), andere vingers moeten rond gebogen zijn. Let op de pols van je linkerhand: die moet gestrekt doch ontspannen zijn, d.w.z. je voorarm moet in het verlengde van je hand liggen (desnoods elleboog omhoog houden - zeer vermoeiend voor je schouder in het begin). De eindpin van de bas moet je zover uitschuiven dat de topkam ongeveer ter hoogte van je wenkbrauwen uitkomt (ik zet ze liever nog iets hoger, maar dat is een kwestie van wat je zelf lekker vindt).
- Enkel de wijs- en middelvinger en de pink van de linkerhand worden gebruikt om snaren in te drukken (klassiek althans). De ringvinger staat immers te dicht bij de middelvinger om bij dergelijke snaarlengte (en 'fret'afstand) van veel nut te zijn. De ringvinger dient wel als 'steun' voor de pink, d.w.z. dat telkens als de pink een snaar indrukt de ringvinger er vlak achter gezet wordt om de snaar te helpen induwen en dus de (vaak zwakkere) pink te ondersteunen.
- Evenmin overdrijven met de aanslag van je rechterhand in het begin; door blaren lig je snel enkele dagen out. Rustig eelt kweken is de boodschap; speel met zoveel mogelijk 'vlees' voor een warme klank (dus niet met het topje van je vinger) - vinger bijna evenwijdig met de snaar zodat de hele zijkant van je minstens eerste vingerkootje de snaar plukt.
emielow

Bericht door emielow »

ga eens luisteren naar G-love and Special Sauce

echt megakoele muziek. het is een 3-mans formatie, met een zanger op gitaar, een drummer en... een contrabassist! echt superkoele funky muziek. en uiteraard gave contrabaslijnen, niet al te moeilijk ook, maar wel groovend!
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Bedankt allen voor tips e.d.

Wat kost een setje snaren voor een contrabas nou? Voor een gewone huis- tuin- en keukenbas vind ik het al een dure aangelegenheid.

En hoe vaak moet je die snaren verwisselen?

En met hoevweel man moet je zijn om snaren van een contrabas te kunnen verwisselen? :lol:
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

1 man moet de ladder beklimmen, 2 man moeten hem recht houden en 1 geeft de snaren aan. 4 man moet dus redelijk te doen zijn :lol:
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Haha!! Als ik ooit de overstap op contrabas maak, willen jullie mij dan assisteren als ik mijn snaren ga verwisselen :D

Of ik doe het met de band, precies vier man. Dan is het ook nog een soort van teambuiling joh :D
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb ook op een contrabas gespeeld.. heb er helemaal geen.

WAUW.. dat valt best tegen, wat een mensuur! super groot... je gaat gewoon al halve noten pakken ":P ehehe..

nee, maar ff serieus, ik vind ze cool, maar ze klinken wel log, en lomp, en zo zijn ze eigenlijk ook.

ik denk dat electrische bas voor mij veel beter is, aangezien muziek genre enzo, maar al speel je boogie woogie./ jazz/. lounge etc

owja, die gozer waarvan ie was speelde trouwens lounge, en met een andere groep jazz.. dusseh.. naja..

contrabassen zijn wel cool.. ik zou er wel mee willen leren strijken, en dan net zo bruut als les claypool doet in primus- mr krinkle.

eheh.. verders hoef ik er eigenlijk geen een, ze zijn zo rete duur.. bah.. :shock:
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Bij Feedback zag ik er 1 (op site) voor 700 euro. Een goede bas kost ook veel geld, en ben je ook minstens 700 euro voor kwijt.
Ik ken helaas niemand die zo'n contrabas heeft waar ik hem dus even op kan uitproberen. En in een winkel ga je ook niet makkelijk testen, tenminste dat heb ik.
Ik heb het er zelfs niet op als om een bas uit te proberen in een winkel, laat staan een onbekend instrument.
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Contrabassnaren zijn duur.... reken op rond de 150 euro voor een goeie set.
Verder heb je contrabassen in 3 verschillende prijsklassen.
De goedkoopsten zijn van triplex of aanverwant materiaal. Duurderen hebben een massief bovenblad en de duurste bassen zijn helemaal van massief hout. Prijzen variëren van 400-900, 900-2000 tot 2000 en veel en veel meer voor een mooie oude vakkundige geheel massieve contrabas. Meer info staat dacht ik ook op de site van rikkers.
Les is zoals altijd aan te bevelen als je het je kan veroorloven.

G love and special sauce is idd hele koele muziek :) (my baby's got sauce).

edit: contrabassnaren gaan overigens wel een tijdje mee gelukkig, je kan er jaren mee doen.
Yeti
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2004, 12:39

Bericht door Yeti »

Lijkt me geweldig om contrabas te kunnen spelen. Zou in een winkel ook niet zo snel zomaar effe proberen te spelen op zo'n ding, voel me er denk ik niet prettig bij.
Heb Growing Up van Peter Gabriel op dvd gekocht. Tony Levin speelt daarop op zo'n electrische contrabas. Erg vet!! En hij gebruikt bij sommige nummers ook een strijkstok.
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Is dat die DVD waar Peter Gabriel in een of andere bal van lucht op het podium stuitert en ondersteboven rondjes loopt, en beetje fietst op het podium?
Dat is zeker een toffe DVD.
Electrische contrabas lijkt mij minder vet dan een echte ;-)

Ik hoop er in de toekomst ooit een aan te schaffen, en mocht het niks zijn, maak ik er gewoon een roeiboot van ofzo, haha.
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Yeti
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2004, 12:39

Bericht door Yeti »

Met een echte contrabas ben je natuurlijk de king, maar als je een beetje rond wilt lopen enzo is zo'n 'portable' ook erg handig. En hij klinkt als een klok natuurlijk
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Plaats reactie