Op zoek naar een passieve 5 snarige Jazz!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Op zoek naar een passieve 5 snarige Jazz!

Bericht door The Fourth Horsemen »

Hallo

lang geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten horen. Binnen 1 à 2 jaar wil ik een nieuwe bas kopen en ik wil de zoektocht stillekes aan beginnen. Ik wil graag een passieve 5 snarige Jazz bas. En ik heb gebaseerd op de prijs de keuze beperkt tot de volgende 4 modellen:

Fender American Standard Jazz V
Lakland Skyline 55-60 (vroeger Joe Osborn 5)
Sandberg California JJ 5 (niet geïnteresseerd in JM)
Mayones Jabba Classic 5

Alle opmerkingen, bedenkingen, vergelijkingen, relativeringen, ervaringen, uitnodigingen, ... zijn welkom. Ik weet dat het belangrijkste toch zal zijn om ze zelf te testen. Ik heb de Fender en de Lakland al bespeeld in 2 verschillende winkels en ik vond ze beiden top! Belangrijk vind ik een goede string-to-string balance zoals dat zo mooi heet in het Engels, dus ook een solide, strakke B-snaar is belangrijk. Het hoeft daarom niet per se een 35" mensuur te zijn.

Ook tips waar ik Mayones en Sandberg kan testen in de buurt van Noord-Limburg zijn welkom!
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

:kots:
Laatst gewijzigd door Charlie op 16 dec 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Charlie schreef:Ik zeg Fender; gewoon doen. Kom je uiteindelijk toch bij uit. :lol:
Ik zeg geen Fender, er zijn genoeg betere alternatieven voor dat geld. ;)
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
Iris Music
Iewris
Berichten: 5384
Lid geworden op: 25 jun 2006, 14:34

Bericht door Iris Music »

Ik zeg: Probeer alles te pakken wat je te pakken kan krijgen en beoordeel zelf. Niemand kan het natuurlijk beter beoordelen! :D
Vanzelfsprekend!
"We don't want to learn, but we hate what we don't understand"

Progbitch!

Een !
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Analog Kid schreef:
Charlie schreef:Ik zeg Fender; gewoon doen. Kom je uiteindelijk toch bij uit. :lol:
Ik zeg geen Fender, er zijn genoeg betere alternatieven voor dat geld. ;)
Niet per sé beter (een Fender is een Fender IMO) maar wel anders. Ik blijf groot fan van die Lakland 55-60. Steengoed gebouwde bassen voor een nog betere prijs. Stiekem vind ik ze beter dan die Sandbergs...
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Bedankt voor de reacties. Maar mag het wat specifieker? Waarom Fender? Waarom Lakland > Sandberg?
Danku
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Volgens mij hangt het toch redelijk van welk exemplaar je in handen hebt. De één klinkt al een beetje beter als de ander.
Als je toch nog zo lang hebt, 1 à 2 jaar, zou ik alle tijd nemen om ze allemaal te testen. Liefst nog naast elkaar, zodat je ze meteen kunt vergelijken. Dan weet je ook meteen hoe alles voelt en klinkt. B-snaar, dikte van de hals, etc.

Ik denk dat ik zelf voor een Lakland zou gaan. Dan wel een oude Daryl Jones, maar ik geloof dat ze die niet meer maken. Da's natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik kan het ook niet echt funderen. Gewoon fijne bassen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Het is zo persoonlijk, alle bassen die je noemt zijn kwalitatief erg goed, kwestie van proberen welke bas het fijnst speelt en het lekkerst klinkt.
Veel plezier met het maken van een keuze!
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Heb vandaag bij Strings en Things in Antwerpen de volgende bassen geprobeerd:

Dingwall Combustion: cool concept! Niet veel aanpassing nodig aan de fanned frets. De snaren klinken goed gebalanceerd. De B klonk wel zwakker dan de overige vier. 37"B is ook wel iets apart. Veel meer punch dan een 34 of 35". De actieve electronica is niet mijn ding.

ESP J5: hals plakt precies. Geluid wat levenloos.

Mayones Jabba Custom 5: hals wat dik naar mijn goesting. Ook de finish stond me niet zo aan. Klonk actief veel beter dan passief. Ik wil echt passief!

Lakland DJ5: boom! De bas van de dag! Mooi organisch geluid. Speelt vlot. Woensdag krijg ik telefoon van Jacky Claes in Genk of ze een JO5 binnen korte tijd binnen krijgen. Kan niet wachten om die nog eens te bespelen!!

Sandberg JJ4: lekker geluid passief! Speelt vlot. 0fret is ook cool! Kijk ernaar uit om een 5 snaar te proberen!

Weet iemand waar in België of Zuid Nederland een Fender Am Standard Jazz V in voorraad is?
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Niet heel zeker maar ik geloof dat ik laatst nog eentje bij Jacky Claes (waar jij ook al naar refereert) heb zien staan. Weet het wel niet heel zeker trouwens.

Off-topic: Jacky Claes is trouwens superwinkel met goede klantenbediening en ruime keuze vind ik. Moet gewoon ff kwijt, zo'n winkel verdient dat. :mrgreen:
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ja maar die is verkocht. Ze zouden me vandaag of morgen bellen wanneer een nieuwe binnen komt.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Aaah ok, sorry dat wist ik niet. :D
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ge hoeft u daarvoor nie te verontschuldigen :D
Ze hebben trouwens net gebeld. Ze laten nog weten wanneer ie binnenkomt. JO5 maple sunburst.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Probeer ook eens een KSD 705 naturel met maple hals..
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

:D Ik hoop dat ie dan snel binnen is. Kan je 'm gaan proberen. In het aangeboden gezocht forum staat geloof ik thans nog eentje aangeboden als ik me niet vergis.
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Plaats reactie